Tech.BiznesINFO.pl > Cyberbezpieczeństwo > Popularny bank wystosował ważny komunikat. Dotyczy niemal 5 milionów klientów
Paula Drechsler
Paula Drechsler 29.08.2023 17:30

Popularny bank wystosował ważny komunikat. Dotyczy niemal 5 milionów klientów

bankomaty
Adrian Grycuk/Wikipedia

Niemal 5 milionów osób korzystających z usług jednego z popularnych w Polsce banków obejmą zmiany, które instytucja właśnie wprowadziła. Chodzi o modyfikacje w Tabeli Opłat i Prowizji, co oznacza wzrost cen dla klientów instytucji. Podwyżki dotyczą kilku usług. Nowe ustalenia zaczynają obowiązywać od dzisiaj.

Polacy znów dostaną po kieszeni

Od dziś wchodzą zmiany dla klientów ING Banku Śląskiego. Chodzi o modyfikacje w Tabeli Opłat i Prowizji dla osób fizycznych od 29 sierpnia 2023 r. Oznacza to podwyżki cen dla klientów insytucji. Bank wystosował komunikat: “Od 29 sierpnia 2023 r. zmienią się niektóre opłaty i prowizje za nasze usługi. Zmiany dotyczą głównie opłat za korzystanie z kart do konta Direct, konta Mobi powyżej 26 lat oraz wypłat gotówki kartami debetowymi i BLIKIEM. Nie dotyczą konta PRP”.

W pliku udostępnionym przez bank można przeczytać również, jakie są powody podwyżek cen dla klientów. Bank tłumaczy swoją decyzję rosnącymi cenami towarów i usług, które wpływają na koszty operacyjne. Mówi o tym punkt “Okoliczność faktyczna”, który brzmi następująco: “Wzrost odczytu wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, ogłaszanego przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) za grudzień 2022 roku (16,6%), w stosunku do analogicznego miesiąca poprzedniego roku, w porównaniu do odczytu tego wskaźnika z grudnia 2021 roku (8,6%)”.

Meta wciąż rozwija popularny komunikator. Teraz czas na poprawę jakości przesyłanych plików Fantastyczna nowa opcja w popularnej aplikacji Google. Wiele ułatwia

Komunikat banku. Zmiany w tabeli opłat

Na stronie banku możemy sprawdzić, jakie modyfikacje czekają na klientów, począwszy od 29 sierpnia 2023 roku. ING Bank Śląski informuje, że zmienią się poszczególne elementy:

  • Wycofujemy bezpłatną, pierwszą w okresie rozliczeniowym wypłatę gotówki z bankomatów obcych kartą Visa zbliżeniowa dla konta Direct i konta Mobi powyżej 26 lat; 
  • Opłaty za wypłaty gotówki z bankomatów obcych w Polsce (oraz EUR w krajach SEPA) dla konta Mobi powyżej 26 lat i konta Direct; 
  • Miesięczna opłata za obsługę karty Visa zbliżeniowa
  • Opłata za wypłaty gotówki za granicą (inne niż EUR w krajach SEPA) kartą Visa zbliżeniowa;
  • Opłata za aktywowanie pakietu wypłat gotówki na karcie Visa zbliżeniowa; 
  • Opłaty za korzystanie z karty Mastercard w EUR.

Bank podał również, jakie elementy nie ulegną zmianom:

  • Nadal bezpłatne będą płatności bezgotówkowe BLIKIEM i kartami debetowymi oraz wypłaty gotówki z ponad 4,5 tys. bankomatów z logo ING i Planet Cash oraz w ramach usługi Cashback przy okazji zakupów w oznaczonych punktach; 
  • Nie zmieni się też kwota płatności bezgotówkowych, która zwalnia z opłaty miesięcznej za kartę: min. 300 zł dla konta Direct, konta Mobi powyżej 26 lat oraz konta Komfort min. 200 zł dla konta Direct 18-26 lat;
  • Jednocześnie dla konta Direct 13-18 lat, konta Mobi 13-26 lat oraz konta Active nadal nie będziemy pobierać opłaty za kartę bez względu na kwotę transakcji bezgotówkowych.

Ile w takim razie przyjdzie nam zapłacić za wypłaty z innych bankomatów? W przypadku kont Direct i Mobi będzie to 10 zł kartą Visa zbliżeniowa oraz 5 zł BLIKIEM (od drugiej wypłaty). Za obsługę karty Visa zbliżeniowa wyjdzie ponadto 10 zł miesięcznie, ale opłaty można uniknąć, należy w tym przypadku dokonać płatności na łączną kwotę 300 zł (konta Direct, Mobi powyżej 26 lat i Komfort) lub 200 zł (konto Direct 18-26 lat).

By zapoznać się ze szczegółami, należy zajrzeć na stronę banku i skorzystać z pliku z aktualną Tabelą.

Bank wprowadził zmiany. Co zrobić, jeśli się na nie nie zgadzam?

Banki mają pełne prawo do wprowadzania co jakiś czas modyfikacji m.in. w tabelach opłat i prowizji, muszą przy tym każdorazowo poinformować o tym klientów. ING Bank Śląski tłumaczy, na jakiej podstawie wprowadza nowe ustalenia:

- Zmiany TOiP wynikają z § 45 ust. 6 pkt 1 „Regulaminu świadczenia usług Systemu bankowości internetowej ING Banku Śląskiego S.A.”, zgodnie z którym Bank jest uprawniony do podwyższenia wysokości opłat i prowizji, o nie więcej niż 200% dotychczas obowiązującej stawki, w przypadku wzrostu o co najmniej 0,30 punktu procentowego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, ogłaszanego przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) za dany miesiąc, w stosunku do analogicznego miesiąca roku poprzedniego. 

Co, jeśli nie zgadzamy się z narzuconymi zmianami? Każdy bank jasno określa, co trzeba zrobić w takim przypadku. Jeśli chodzi o ING Bank Śląski, również wystosowano odpowiednie instrukcje. Klienci mieli prawo w ustalonym terminie wyrazić sprzeciw.

Jak podaje bank, klient, który nie zaakceptował nowych ustaleń, mógł bez opłat do 28 sierpnia 2023 r. złożyć w banku: 

  • Wypowiedzenie umowy o konto − wtedy umowa wygasłaby, ze skutkiem od dnia poinformowania o zmianach, nie później niż do 29 sierpnia 2023 r. 
  • Pisemne oświadczenie o braku akceptacji (sprzeciw) – wtedy umowa wygasłaby dzień przed wejściem zmiany w życie tj. 28 sierpnia 2023 r. 

Ponadto ING Bank Śląski podaje: “Jeśli masz limit zadłużenia w koncie, to umowa o limit rozwiąże się razem z umową o konto. Niezależnie od tego, możesz w każdej chwili wypowiedzieć umowę o limit ze skutkiem natychmiastowym lub z jednomiesięcznym okresem wypowiedzenia. Najpóźniej w ostatnim dniu umowy musisz spłacić wykorzystaną kwotę limitu”.

Powiązane