CERT, organizacja monitorująca ruch w internecie, zespół specjalistów reagujących na zdarzenia naruszające bezpieczeństwo, publikuje raport zbiorczy za 2023 r. W minionym roku w Polsce odnotowano rekordową liczbę fałszywych stron internetowych. W linki oszustów kliknęło ponad 5 milionów Polaków.
W polskim krajobrazie telewizyjnym szykuje się nowy dodatek, który przybliży widzom sekrety podróży i kulinarnych odkryć. Ta intrygująca propozycja, która niedługo zagości wśród dostępnych kanałów, obiecuje bogactwo treści dla miłośników zarówno podróży po Polsce, jak i eksploracji kulinarnych specjałów.
Do upływu terminu na składanie rocznych rozliczeń podatkowych pozostał tylko tydzień. A jednak dopiero teraz ukazało się rozporządzenie w sprawie zapłaty podatku PIT komputerów i bonów na zakup komputerów w ramach programów realizowanych przez poprzednią władzę. Urządzenia będą zwolnione z PIT.
Projekt nowelizacji tzw. specustawy ukraińskiej zmienia zasady wypłacania świadczenia 800 plus. Prawo do niego będą miały tylko te rodziny, których dzieci uczą się stacjonarnie w polskich szkołach. Pozbawi to prawa doświadczenia rodziców uczniów, którzy uczą się online w szkołach ukraińskich.
W życie weszła rozporządzenie wprowadzające nową legitymację służbową nauczyciela. Odtąd dokument będzie miał format zbliżony do karty kredytowej oraz zyska nowe funkcje. Nowy wzór ma także utrudnić fałszerstwa.
W lutym minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zawiesił program „Laptop dla ucznia” i zawiadomił prokuraturę w sprawie ewentualnych naruszeń prawa podczas jego realizacji. Również rodzice uczniów, którzy otrzymali w zeszłym roku laptopy borykają się z problemami - nie jest jasne, czy nie powinni zapłacić podatku od darowizny.
Pod koniec lutego z inicjatywy Instytutu Spraw Obywatelskich do rządu wpłynął list otwarty, którego sygnatariusze chcą wprowadzenia zakazu korzystania ze smartfonów w polskich szkołach. Powodem ma być negatywny wpływ na zdrowie uczniów i ich zdolności do uczenia się. Dziś wiemy już, jak na tę propozycję zapatruje się ministra edukacji Barbara Nowak.
Negatywny wpływ internetu, zwłaszcza mediów społecznościowych, na młodszych sprawia, że rozważa się takie pomysły, jak wprowadzenie całkowitego zakazu korzystania ze smartfonów w szkołach. Według wielu ekspertów jest to jednak chybiony pomysł, który nie rozwiązuje problemu. Nowy pomysł ma szwedzka partia Liberalerna, która proponuje cyfrową godzinę policyjną.
Robiąc standardowy przelew bankowy, zazwyczaj nie zastanawiamy się zbyt długo nad jego tytułem. Zwłaszcza gdy wysyłamy pieniądze bliskiej nam osobie. Niekiedy może to być błąd. Nieodpowiedni tytuł może zwrócić uwagę banku i doprowadzić do poważnych konsekwencji.
Pod koniec lutego do Ministerstwa Edukacji i Ministerstwa Cyfryzacji wpłynął list Instytutu Spraw Obywatelskich, w którym zaproponowano wprowadzenie całkowitego zakazu korzystania ze smartfonów już od 1 września br. Pomysł nie wszystkim się spodobał i jest żywo krytykowany. Nie tylko przez uczniów.
Do ministerstwa edukacji oraz ministerstwa cyfryzacji trafił list, który może znacząco wpłynąć to, jakie prawa będą mieli uczniowie w placówkach oświatowych. Zawarto w nim apel, aby już od 1 września 2024 r. wprowadzony został całkowity zakaz używania w szkołach smartfonów i innych indywidualnych urządzeń elektronicznych.
Od października zeszłego roku nauczyciele w całym kraju mogli skorzystać z rządowego dofinansowania zakupu laptopa w ramach programu „Laptop dla nauczyciela”. Równolegle realizowany był program „Laptop dla ucznia”, który – jak już wiemy – nie będzie kontynuowany. Na dalszych losach „Laptopa dla nauczyciela” może zaważyć jego popularność.
Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował podczas dzisiejszej konferencji prasowej, że program „Laptop dla ucznia” w obecnym kształcie zostaje zawieszony. Już wcześniej sygnalizowano wątpliwości co do jego finansowania, ale teraz pojawiły się zastrzeżenia co do uczciwości procesów przetargowych. Resort chce przestawić nową propozycję – program „Cyfrowy uczeń”.
Gdy jedenastoletni Kuba zaczął przeszukiwać strych swojego domu, mało spodziewał się, że jego odkrycie zaprowadzi go w podróż przez czas i historię. Za belką podtrzymującą pokrycie dachowe, natrafił na sterty starych dokumentów, które okazały się być kluczem do zapomnianej historii bohatera wojennego. Dzięki jego wrażliwości historycznej i determinacji, światło dzienne ujrzały dokumenty majora Michała Kłosowskiego, które od lat skrywały się na strychu.
Przyszłość programu „Laptop dla ucznia” stanęła pod znakiem zapytania. Negatywnie opinie ekspertów to jedno, jednak teraz rząd musi zmierzyć się ze znacznie poważniejszym problemem – Komisja Europejska po zmianie władzy w Polsce podtrzymuje swoje zastrzeżenia co do finansowania programu.
Thinktank Forum Prawo dla Rozwoju #Law4Growth opublikował dokument „Polityka cyfryzacji. Raport otwarcia”, gdzie sporządzono analizę stanu polskiej cyfryzacji oraz wydano rekomendacje, które maja przyczynić się do jej rozwoju. Eksperci chwalą część rzadowych inicjatyw, jednak inne uznają jednoznacznie za błędy. Wśród nich znalazł się program „Laptop dla ucznia”.
Krzysztof Gawkowski, wicepremier i minister cyfryzacji, chce wprowadzić do polskich szkół lekcję cyfrową. Przedmiot ma przygotować uczniów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w cyfrowym społeczeństwie. Czego się nauczą?
Gdy w Polsce realizowany jest program zapewniający laptopy czwartoklasistom, niektóre państwa zachodnie stopniowo ograniczają cyfryzację edukacji, zwłaszcza wczesnej. Wyniki badań m.in. ze Szwecji wskazują, że stosowania cyfrowych materiałów edukacyjnych może spowalniać niektóre procesy uczenia.
Papież Franciszek idzie z duchem czasu i dostrzegł potrzebę zachęcania młodych do nauki programowania. W ramach inicjatywy „Code with Pope” zapoczątkowanej przez polskiego programistę i przedsiębiorcę, Mirona Mironiuka, biskup Rzymu chce, by jak najwięcej młodych osób zainteresowało się tworzeniem oprogramowania.
W jednej ze szkół podstawowych na Pomorzu doszło do tragedii. Ewakuowano setki osób, wiele dzieci jest poszkodowanych. Na miejsce przybyły straż pożarna i ratownictwo medyczne. Wszystko przez jedną rzecz, którą uczeń miał w plecaku.
Są pełni pasji, zdeterminowani i ciekawi świata – studenci z Polski tworzą rewolucyjne projekty i osiągają imponujące wyniki na międzynarodowych konkursach. Jednak za rzadko słyszymy o tym w przestrzeni publicznej. Tym razem ogromnego sukcesu dokonał zespół AGH Space Systems. Ministerstwo Edukacji i Nauki przekazało, że młodzi Polacy “niemal całkowicie znokautowali rywali”.
Michał Lipiec ma 17 lat i już w tak młodym wieku dokonał czegoś, czego w Polsce jeszcze nikomu nie udało się osiągnąć. Chłopak w ciągu trzech tygodni zdobył trzy medale na międzynarodowych olimpiadach przedmiotowych. O sukcesie nastolatka poinformował na Twitterze Maciej Kawecki – nauczyciel akademicki, dziennikarz technologiczny i popularyzator nauki.