Tech.BiznesINFO.pl Cyberbezpieczeństwo Policja ostrzega Polaków. Jeśli odbierzesz taki telefon, od razu rozłącz się
Pixabay/Pexels

Policja ostrzega Polaków. Jeśli odbierzesz taki telefon, od razu rozłącz się

24 października 2023
Autor tekstu: Maciej Olanicki

Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu ostrzega przed kolejną kampanią tzw. oszustw na pracownika banku. Mimo tego, że oszuści realizowali taki scenariusz już wielokrotnie wcześniej, to i tym razem udało im się okraść mieszkańca powiatu trzebnickiego. Mężczyzna stracił pokaźną kwotę.

Oszustwo na 100 tys. złotych

Jak podaje policja, ofiarą ataku na pracownika banku został 38-letni mieszkaniec Oborników Śląskich. Otrzymał on telefon, w którym osoba podająca się za pracownika banku utwierdzała ofiarę oszustwa w przekonaniu, że ktoś w Gdańsku próbuje uzyskać nieautoryzowany dostęp do środków na jego koncie – miało to być 10 tys. złotych. Niestety, mężczyzna dał się przekonać, że rzeczywiście rozmawia z bankierem i stracił o wiele więcej.

W dalszym etapie rzekomy pracownik banku, a tak naprawdę oszust, nakłonił mężczyznę do zainstalowania specjalnej przeglądarki, za pośrednictwem której miał utworzyć nowe konto. Następnie ofiarę oszustwa przekonano, by dokonał dwóch przelewów „uwierzytelniających” oraz podał trzy kody BLIK . Po tym rozmowa została zakończona, a z konta mężczyzny zniknęło aż 100 tys. złotych.

Jak się chronić przed oszustwami na bankiera?

Podobne sytuacje miały już miejsce wcześniej wielokrotnie. Uwagę zwraca, że napastnicy prowadzący rozmowę wypadają niezwykle profesjonalnie i przekonująco . Ponadto w użyciu jest takie maskowanie numeru, z którego przychodzi połączenie, że sprawia on wrażenie, jakby faktycznie należał do banku. Co należy podkreślić, wprowadzona przez atakującego atmosfera rozmowy powodowała nerwowość i zachęcała do pośpiechu – oszust przekonywał, że jeśli działania nie zostaną podjęte szybko, wówczas dojdzie do kradzieży.

W związku z rosnącą liczbą podobnych przypadków policja wydała zalecenia, dzięki którym można uniknąć kradzieży. Przede wszystkim nie należy za namową rzekomych pracowników banku dokonywać żadnych przelewów, a także nie podawać im kodów BLIK , które z łatwością mogą zostać wykorzystane do kradzieży środków. Prawdziwy pracownik banku nigdy nie prosiłby o podejmowanie podobnych działań.

Uniwersalny sposób na oszusta

Innym sposobem na uniknięcie kradzieży, który jest skuteczny w każdym scenariuszu wykorzystującym podszywanie się napastnika pod inną osobę, jest… rozłączenie się . A następnie samodzielne skontaktowanie się np. z bankiem w celu potwierdzenia, czy rzeczywiście ma miejsce jakiś incydent. W ten sposób będziemy mieli pewność, że rozmawiamy z faktycznym konsultantem, a jednocześnie potwierdzimy, czy jakiekolwiek zagrożenie faktycznie ma miejsce.

Obserwuj nas w
autor
Maciej Olanicki

Tech.BiznesINFO/BiznesINFO/Goniec. W przeszłości redaktor prowadzący dobreprogramy.pl, miesięcznika „IT Professional”, współpracownik Wirtualnej Polski. Adres dla sygnalistów: olanicki@protonmail.com.
 

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
Nauka i kosmos Sztuczna inteligencja Cyberbezpieczeństwo Internet i TV FinTech