Tech.BiznesINFO.pl > Internet i TV > Jest światełko w tunelu dla sprzedaży komputerów. Po dwóch latach na minusie rynek w końcu wychodzi na prostą
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 10.10.2023 18:42

Jest światełko w tunelu dla sprzedaży komputerów. Po dwóch latach na minusie rynek w końcu wychodzi na prostą

None
fot. Piotr Molecki/East News

Konieczność zaciskania pasa przez trudne już do zliczenia czynniki, jakie wystąpiły w ciągu ostatnich 3 lat, bardzo mocno odbiły się na rynku elektroniki użytkowej, zwłaszcza na sprzedaży komputerów osobistych. Po miesiącach zastojów i dwucyfrowych spadków rok do roku w końcu widzimy światełko w tunelu. Tak przynajmniej twierdzą analitycy Gartnera.

Czwarty kwartał na plusie?

Gartner opublikował już wyniki najnowszego badania rynku sprzedaży komputerów osobistych obejmujących trzeci kwartał 2023 roku. I nie, nie ma jeszcze co liczyć na wzrosty. Niemniej po ośmiu kolejnych kwartałach, w których sprzedaż pecetów była mniejsza niż w analogicznych okresach rok wcześniej, czwarty kwartał bieżącego roku daje nadzieje, że rynek w końcu znów będzie na plusie.

Co pozwala na takie prognozy? Otóż w trzecim kwartale spadek sprzedaży rok do roku wyniósł „zaledwie” 9%. Wciąż zatem mowa o spadkach, ale trzeba zauważyć, że w ostatnich miesiącach mieliśmy do czynienia z wartościami dwucyfrowymi. Już sam fakt, że sprzedaż pecetów zmalała nieco mniej niż w siedmiu poprzednich kwartałach ma sugerować, że na koniec roku rynek nareszcie wyjdzie na plus, a producenci będą mogli zaczerpnąć powietrza.

Darmowe laptopy dla uczniów. Rodzice próbują je sprzedać

Liczby za umiarkowanym optymizmem

Przyjrzyjmy się zatem bliżej zgromadzonym przez analityków Gartnera danym, które dają im nadzieję na zmianę koniunktury. W trzecim kwartale bieżącego roku sprzedanych zostało 64,3 mln urządzeń. Liderem pozostaje Lenovo, do którego należy dziś ponad ćwierć rynku, i które sprzedało zaledwie -4,4% mniej komputerów niż w trzecim kwartale 2022 roku. To jednak nie chińska firma ma najwięcej powodów do zadowolenia.

Zaskoczeniem w stawce mogą być bowiem wyniki HP – producenta, który jako jedyny w tym kwartale odnotował lepszy wynik niż przed rokiem i zwiększył sprzedaż o 6,4%. Nieźle poradził sobie także Acer, którego wyniki są tylko o 2,4% gorsze niż przed rokiem. Można powiedzieć, że to ta trójka odpowiada za tak dobre (a w zasadzie – nie tak złe) rezultaty. W przypadku pozostałych firm spadki nadal są dwucyfrowe. 

Nowy rok na plusie?

Na szczególną uwagę, i powinien to być dla Cupertino jak zimny kubeł wody i dzwonek na alarm zarazem, są wyniki sprzedaży komputerów Apple. W trzecim kwartale Apple sprzedało o 24,2% mniej komputerów niż przed rokiem. I mowa tutaj o okresie obejmującym wrzesień, kiedy odbyła się premiera nowych iPhone’ów, która siłą rzeczy przyciągnęła potencjalnych klientów do sklepów. Ogólnie jednak sytuacja ma się ku lepszemu, co potwierdza Mikako Kitagawa, główny analityk w Gartnerze:

Dobre wieści dla dostawców PC są takie, że możliwe, że najgorsze będzie już za nami do końca 2023 roku. Rynek komputerów biznesowych jest gotowy na kolejny cykl wymian sprzętu napędzany przez aktualizację do Windowsa 11. Również zapotrzebowanie konsumenckiego rynku pecetów odrodzi się po tym, jak komputery zakupione podczas pandemii wchodzą we wczesne stadia cyklu odświeżeń.

Podobnie jak w okresie od początku 2020 roku sprzedaż pecetów ma się lepiej w strefie EMEA, gdzie trzeci kwartał zamknięto z wynikiem 3,6% na minusie. Ogółem analitycy Gartnera szacują, że kolejny, ostatni kwartał 2023 roku zamkniemy po raz pierwszy raz z dodatnim wynikiem sprzedaży. Konkretnie spodziewany jest wzrostu sprzedaży rzędu 4,9%

Sprzedaż ma napędzić nowa wersja Windowsa

Przypomnijmy, że nie tylko analitycy Gartnera z optymizmem patrzą w najbliższą przyszłość rynku pecetów. Ich entuzjazm podziela dyrektor finansowy Intela, David Zisner, który twierdzi, że przyszły rok będzie dla pecetów udany. Powodem mają być nie tylko coraz lepsze wskaźniki, ale także premiera „odświeżonego” Windowsa, która skatalizuje sprzedaż. Według nieoficjalnych pogłosek Windows ma przejść na model subskrypcyjny, co może obniżyć sklepowe ceny ze względu na tańsze licencje OEM.

Tagi: Komputery