Tech.BiznesINFO.pl > Internet i TV > Potężna kara dla Polsatu, poszło o sylwestrowy konkurs. Znamy kwotę
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 28.12.2023 19:17

Potężna kara dla Polsatu, poszło o sylwestrowy konkurs. Znamy kwotę

uokik
Fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Sylwester to okazja do organizowania loterii i konkursów z cennymi nagrodami, często takie inicjatywy podejmują stacje telewizyjne. Nie zawsze jednak funkcjonują one w sposób zapowiadany przez organizatorów. UOKiK podjął decyzję, aby ukarać za manipulację przy sylwestrowym konkursie stację Polsat.

Zamiast samochodu – 4 SMS-y i dodatkowe pytania

Przypadek, wobec którego postępowanie zainicjował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nie dotyczy tegorocznego Sylwestra, lecz imprezy organizowanej na przełomie 2021 i 2022 roku. Wówczas Polsat wraz z partnerską spółką Teleaudio Dwa obiecywał, że dzięki wysłaniu SMS-a można wygrać 1 z 10 samochodów lub 100 tys. zł.

Prawda była inna – wysłanie tylko jednego SMS-a, jak twierdzili organizatorzy, nie pozwalał na żadną wygraną w telewizyjnym konkursie. Udział w konkursie nie był bezpłatny – stacja oraz Teleaudio Dwa zarabiały na SMS-ach nadesłanych przez widzów. Każda z wiadomości kosztowała widzów 3,69 zł, co oznacza, że wbrew informacjom pochodzącym od organizatorów na udział w konkursie trzeba było łącznie wydać 14,76 zł.

Zmiany w popularnych bankomatach. Naciśniesz jeden przycisk i będziesz musiał płacić

Widzowie prowadzani w błąd

W praktyce okazywało się bowiem, że udział w konkursie był możliwy dopiero po wysłaniu aż czterech SMS-ów i odpowiedzi na dodatkowe pytania konkursowe. UOKiK przeanalizował sposób, w jaki dwa lata temu o konkursie informowali prowadzący oraz jak informowano o tym na paskach wyświetlanych na antenie i stwierdził, że Polsat oraz Teleaudio Dwa wprowadzali widzów w błąd.

W ocenie UOKiK nie zachowano podstawowych zasad uczciwości – informacje nie były przejrzyste i mogły wprowadzać w błąd nie tylko za pośrednictwem treści emitowanych przez Polsat. Mylące były także kolejne SMS-y odsyłane przez SMS, które zachęcały do przysyłania kolejnych wiadomości. 

Surowe konsekwencje

UOKiK zdecydował, że za wszystkie wskazane czynności Polsat ma zapłacić 9 557 918 zł, zaś spółka Teleaudio Dwa – 388 269 zł. Na stacjach, portalach i kontach w serwisach społecznościowych należących do Polsatu opublikowane mają zostać także komunikaty o decyzji podjętej przez urząd. Na razie jednak decyzja jest nieprawomocna i ukarani mają prawo do odwołania.