Tech.BiznesINFO.pl Internet i TV Potężna kara dla Polsatu, poszło o sylwestrowy konkurs. Znamy kwotę
Fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Potężna kara dla Polsatu, poszło o sylwestrowy konkurs. Znamy kwotę

28 grudnia 2023
Autor tekstu: Maciej Olanicki

Sylwester to okazja do organizowania loterii i konkursów z cennymi nagrodami, często takie inicjatywy podejmują stacje telewizyjne. Nie zawsze jednak funkcjonują one w sposób zapowiadany przez organizatorów. UOKiK podjął decyzję, aby ukarać za manipulację przy sylwestrowym konkursie stację Polsat.

Zamiast samochodu – 4 SMS-y i dodatkowe pytania

Przypadek, wobec którego postępowanie zainicjował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nie dotyczy tegorocznego Sylwestra, lecz imprezy organizowanej na przełomie 2021 i 2022 roku. Wówczas Polsat wraz z partnerską spółką Teleaudio Dwa obiecywał, że dzięki wysłaniu SMS-a można wygrać 1 z 10 samochodów lub 100 tys. zł .

Prawda była inna – wysłanie tylko jednego SMS-a, jak twierdzili organizatorzy, nie pozwalał na żadną wygraną w telewizyjnym konkursie. Udział w konkursie nie był bezpłatny – stacja oraz Teleaudio Dwa zarabiały na SMS-ach nadesłanych przez widzów. Każda z wiadomości kosztowała widzów 3,69 zł , co oznacza, że wbrew informacjom pochodzącym od organizatorów na udział w konkursie trzeba było łącznie wydać 14,76 zł.

Zmiany w popularnych bankomatach. Naciśniesz jeden przycisk i będziesz musiał płacić

Widzowie prowadzani w błąd

W praktyce okazywało się bowiem, że udział w konkursie był możliwy dopiero po wysłaniu aż czterech SMS-ów i odpowiedzi na dodatkowe pytania konkursowe. UOKiK przeanalizował sposób, w jaki dwa lata temu o konkursie informowali prowadzący oraz jak informowano o tym na paskach wyświetlanych na antenie i stwierdził, że Polsat oraz Teleaudio Dwa wprowadzali widzów w błąd.

W ocenie UOKiK nie zachowano podstawowych zasad uczciwości – informacje nie były przejrzyste i mogły wprowadzać w błąd nie tylko za pośrednictwem treści emitowanych przez Polsat. Mylące były także kolejne SMS-y odsyłane przez SMS, które zachęcały do przysyłania kolejnych wiadomości.

Surowe konsekwencje

UOKiK zdecydował, że za wszystkie wskazane czynności Polsat ma zapłacić 9 557 918 zł, zaś spółka Teleaudio Dwa – 388 269 zł . Na stacjach, portalach i kontach w serwisach społecznościowych należących do Polsatu opublikowane mają zostać także komunikaty o decyzji podjętej przez urząd. Na razie jednak decyzja jest nieprawomocna i ukarani mają prawo do odwołania.

Wakacje.pl surowo ukarane przez UOKiK. Serwis pokazywał nieprawdziwe ceny
Biedronka ma kłopoty, klienci są wściekli. UOKiK wszczyna postępowanie
Obserwuj nas w
autor
Maciej Olanicki

Dziennikarz biznesinfo.pl. W przeszłości redaktor prowadzący dobreprogramy.pl, miesięcznika „IT Professional”, współpracownik Wirtualnej Polski. Adres dla sygnalistów: olanicki@protonmail.com.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
Nauka i kosmos Sztuczna inteligencja Cyberbezpieczeństwo Internet i TV FinTech