Tech.BiznesINFO.pl Internet i TV Rewolucja w TVP. Mniej kanałów i brak abonamentu RTV
East News/Michal Zebrowski

Rewolucja w TVP. Mniej kanałów i brak abonamentu RTV

18 lutego 2024
Autor tekstu: Zuzanna Kłosek

Kolejna wielka zmiana szykuje się w Telewizji Polskiej. W TVP ma być mniej kanałów, ale też mniej reklam. Zmieni się również sposób finansowania mediów publicznych, już nie dzięki abonamentowi RTV.

Koniec z abonamentem RTV

O nadchodzących reformach mediów publicznych opowiedział przewodniczący sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu, Bogdan Zdrojewski. W rozmowie z Wirtualnemedia.pl przedstawił dwie nowe możliwości finansowania Telewizji Polskiej i Polskiego Radia:

To pewien mechanizm finansowania z budżetu państwa, a nie coroczna dotacja wzorem wielu państw europejskich, wyjaśnił. Jest to minimalny procent od PKB. Tak, aby media publiczne posiadały pewne środki gwarantowane nie corocznie, tylko w długiej perspektywie. To będzie propozycja ustawowa.

Tak wyłudzą twoje dane. Przy kasie lepiej zachować ostrożność

Opłata zamiast abonamentu

Drugą alternatywą dla starego abonamentu RTV miałaby być opłata audiowizualna, w wysokości około 9 zł. W przeciwieństwie do abonamentu RTV, opłatę audiowizualną opłacaliby podatnicy i firmy w ramach podatków PIT i CIT. Obecnie kosztami obciążone są gospodarstwa domowe. Podobne rozwiązanie funkcjonuje również w innych europejskich krajach.

Przy tej koncepcji obowiązywałyby wszystkie dotychczasowe ulgi, czyli dla inwalidów, niewidomych, kombatantów, etc. Tam jest także propozycja poszerzenia tego o dzieci i młodzież do 26 roku życia. Opłata byłaby od adresu domowego i domownika, podatnika. Nie od smartfona czy określonego urządzenia. Opłaty audiowizualne są także w innych krajach Europy, zapewnił Bogdan Zdrojewski w rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl

Podobnie jak w przypadku abonamentu RTV, przewiduje się możliwość zwolnienia podatnika z opłaty audiowizualnej — skorzystałyby na tym osoby nie korzystające  z mediów publicznych.

Warto zaznaczyć, że oba warianty zakładają nie tylko zmianę sposobu finansowania mediów publicznych, ale również ograniczenie reklam . Ustawa miałaby być gotowa pod koniec września, a przepisy weszłyby w życie z początkiem 2025 roku .

Mniej reklam i mniej kanałów

”Powinno zostać tyle kanałów, żeby realizować misję nadawcy publicznego" , podkreślił Robert Kwiatkowski, członek Rady Mediów Narodowych. Zmniejszenie liczby kanałów, np. poprzez połączenie niektórych, pozwoliłoby ograniczyć koszty ich utrzymania. Obecnie w ofercie TVP dostępne jest aż 21. kanałów. Na całym świecie więcej oferuje jedynie chińska CCTV.

źródło: Interia Wydarzenia

250 zł kary dla właścicieli nieruchomości. Kontrole już ruszyły
Sprawdzą, czy płacisz abonament RTV. Mają sposób
Obserwuj nas w
autor
Zuzanna Kłosek

Redaktorka portalu BiznesINFO, gościnnie piszę dla Tech.BiznesINFO. Jestem studentką Twórczego Pisania i Marketingu Wydawniczego na Uniwersytecie Śląskim. Poprzednie studia ukończyłam z wyróżnieniem na kierunku Kultury Mediów. Kocham książki, którymi interesuję się zarówno od strony czynnej, jak i biernej, co wykorzystuję pisząc powieści, ale również tworząc dla czasopisma ArtPapieru i miesięcznika Kreatywni. Wolne chwile spędzam przy serialach i grach komputerowych.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
Nauka i kosmos Sztuczna inteligencja Cyberbezpieczeństwo Internet i TV FinTech