Robi to mnóstwo Polaków, a potem sypią się kary. Działalność w internecie a obowiązujące prawo
![komputer](https://images.iberion.media/images/1920/2_Hugyb_I_Upx3f_BT_6_X_Auz_Nw_M_facebook_na_telefonie_i_komputerze_1585902708_d88ec44ec1.jpg)
W dzisiejszych czasach z internetu korzysta ogrom ludzi, wiele z tych osób próbuje prowadzić lub prowadzić swoją działalność w sieci, wykorzystując do biznesu media społecznościowe. Nie każdy wie, że być może łamie prawo. Przekonują się o tym kolejne osoby, którym Prokuratura stawia zarzuty. Na temat sytuacji wypowiada się ekspert - radca prawny Edyta Oleszczuk-Romańska z Kancelarii Prawnej “Chałas i Wspólnicy”.
Przepisy prawa a działalność w internecie
Prowadząc działalność w mediach społecznościowych, należy liczyć się z przepisami prawa, regulującymi taką działalność także poza Internetem, tłumaczy KP “Chałas i Wspólnicy”. Przekonywać się o tym mają boleśnie kolejni influencerzy, którym Prokuratura stawia zarzuty dotyczące nielegalnej reklamy, a także ci, którzy otrzymują od Prezesa UOKiK kary za kryptoreklamę i wprowadzanie konsumentów w błąd. Przepisy dotyczące m.in. prezentacji i reklamy produktów oraz usług, czy ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym obowiązują bowiem także w cyfrowym świecie, podkreśla kancelaria.
- Na przykład w ostatnim czasie Prokuratura Rejonowa Warszawa-Śródmieście postawiła akt oskarżenia ws. nielegalnej reklamy alkoholu. Objętym nim zostało 12 osób. Nie jest to zresztą odosobniony przypadek działania organów państwa w tym zakresie, podobne zarzuty otrzymali w tym roku także inni influencerzy (w tym aktorka, prezenter telewizyjny oraz polityk) działający w sieci - przytacza ekspert radca prawny Edyty Oleszczuk-Romańskiej z Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.
Tymczasem zakaz reklamy alkoholu w Polsce obowiązuje od 2001 r. i jest wskazany w artykule 13 ustawy alkoholowej, podkreśla kancelaria.
- Przypomnijmy, że została w niej dopuszczona wyłącznie – pod licznymi ograniczeniami – reklama piwa. Reklama alkoholi oprócz piwa jest, co do zasady, zakazana – dozwolone są tylko formy szczegółowo uregulowane w ustawie alkoholowej - precyzuje Oleszczuk-Romańska.
Z Polski będzie widać coś niezwykłego. Częściowe zaćmienie Księżyca już za kilka dniEkspert o promowaniu produktów w sieci
Ekspert podaje również, że w ustawie alkoholowej można także zauważyć zakaz reklamy pośredniej alkoholu, zarówno przedmiotowej (produktów/działalności) jak i podmiotowej (producentów). Ograniczenia dotyczą reklamy i promocji produktów i usług, których nazwa, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie wykorzystuje podobieństwo, lub jest tożsame z oznaczeniem napoju alkoholowego, lub innym symbolem obiektywnie odnoszącym się do napoju alkoholowego. Zakaz obejmuje też reklamę i promocję podmiotów, które w swym wizerunku reklamowym wykorzystują nazwę, znak towarowy, kształt graficzny lub opakowanie związane z napojem alkoholowym, jego producentem lub dystrybutorem, wyjaśnia kancelaria.
- Jeśli przedmiotem reklamy nie są produkty wskazane w ustawie alkoholowej, to i tak należy brać pod uwagę ogólne zasady prezentacji i reklamy produktów, wynikające np. z ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym - dodaje Oleszczuk-Romańska.
O tym także przekonali się influencerzy ukarani karami UOKIK za kryptoreklamę i wprowadzanie konsumentów w błąd w mediach społecznościowych w sierpniu 2023 r. (jak podkreśla radca prawny, decyzje te nie są ostateczne). Rekomendacje Prezesa UOKIK w tym temacie zostały opublikowane we wrześniu 2022 r., ale zakaz stosowania praktyk wprowadzających konsumentów w błąd istniał długo wcześniej, wyjaśnia kancelaria. Wśród nich konieczne wyróżnienie materiałów reklamowych i odróżnianie reklam od przekazów niekomercyjnych, co wynika z art. 7 ust. 11 pkt ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym z 2007 r.
Współpraca ma przynieść pieniądze, ale może skończyć się karą
- Zgodnie zaś z Wytycznymi Komisji Europejskiej dotyczącymi wykładni i stosowania dyrektywy 2005/29/WE, kontekst handlowy przekazu musi być dla konsumenta jasny i odpowiedni, uwzględniając środek przekazu (za pośrednictwem którego odbywa się marketing), w tym kontekst, lokowanie, harmonogram, czas trwania, język, grupę docelową i inne kwestie. Oznaczenie charakteru reklamowego musi być wystarczająco widoczne, aby odpowiednio informować przeciętnego konsumenta lub konsumenta podatnego na zagrożenia, który jest odbiorcą treści - podkreśla radca prawny Oleszczuk-Romańska.
Zdaniem Komisji Europejskiej, za nieprawidłowe ujawnienie informacji należy wskazać np. oznaczanie samego przedsiębiorcy (bez oznaczenia charakteru reklamowego), zastosowanie hashtagów na końcu długiego oświadczenia lub sytuację, w której dotarcie do takiej informacji wymaga od konsumenta dodatkowych czynności (np. kliknięcia komunikatu "dowiedz się więcej"), objaśnia kancelaria.
- Prawidłowemu oznaczeniu reklam mogą posłużyć zalecane w Rekomendacjach Prezesa UOKiK określenia, takie jak: reklama, materiał sponsorowany bądź płatna współpraca. Zresztą hashtagi: #postsponsorowany, #materiałsponsorowany, #współpracareklamowa, #reklama, #materiał reklamowy znalazły się też w dobrych praktykach „Przewodnik po influencer marketingu”, opublikowanych przez Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska w październiku 2021 r. Wydaje się więc, że minęło sporo czasu do dostosowania się do tych wytycznych - twierdzi radca prawny z kancelarii “Chałas i Wspólnicy”.
Internet jako źródło zarobku
- W dzisiejszym, cyfrowym świecie, coraz więcej reklam jest kierowanych właśnie kanałami internetowymi – z czego właściwe organy zdają sobie sprawę, prowadzą zresztą wiele działań monitorujących rynek. O swoich uprawnieniach coraz szerzej wiedzą także konsumenci, którzy jako odbiorcy nieprawidłowych komunikatów często sami korzystają z uprawnień w zakresie zgłaszania nieuczciwej reklamy do odpowiednich organów i z możliwości tworzenia ruchów społecznych. Brak profesjonalnej analizy dopuszczalności i warunków danego komunikatu może więc skutkować konsekwencjami prawnymi (a także wizerunkowymi) - podsumowuje r.pr. Edyta Oleszczuk-Romańska, Associate w Kancelarii Prawnej „Chałas i Wspólnicy”.
![kurier](https://images.iberion.media/images/origin/packages_6153947_1280_fa83ab59b2_27ba7f0923.jpg)
![osoba przy komputerze](https://images.iberion.media/images/origin/EN_01460710_0002_237375c1f1.jpg)
![smartfon i laptop](https://images.iberion.media/images/origin/pilne_biznes_2e0a050355.jpg)
![smartofny](https://images.iberion.media/images/origin/telefony_Pxhere_5415c1e7d3.png)
![haker](https://images.iberion.media/images/origin/pexels_mikhail_nilov_6964348_1_b4310ba88d_3b9344f743_d6f92d902a_18a3ec66c9_1f47d54829_c84fb0b933_81c687761f_8ba8ea34f7_57af3715cf_f20d1fe785_87a78f98bd_f6e4f8dc2b_d7cfd63ce0_7d560034da_390fbea8a8.jpg)
![plaża](https://images.iberion.media/images/origin/7488_ef208f936e.jpg)
![oszustwo](https://images.iberion.media/images/origin/telefon_12ea8a73ab_5caa5afa68_3d0fe0099a.jpg)
![smartfony](https://images.iberion.media/images/origin/Screenshot_2024_07_24_18_00_34_4eaf2daf51.png)
![windows](https://images.iberion.media/images/origin/ed_hardie_Y5_P_Sy_Mm8n_Mk_unsplash_a2e41d842e_55b39ba678.jpg)
![Santander Bank](https://images.iberion.media/images/origin/santander_fot_arkadiusz_ziolek_EN_db9fcdd0ab.jpg)
![bankomat](https://images.iberion.media/images/origin/bankomat_c215cc0349_8049df2e4f_af84bd6098_341920f968.jpg)
![smartfon](https://images.iberion.media/images/origin/solen_feyissa_iur_E_Ay_Yy_U_c_unsplash_0b6448fb87_475cbf62cc_89c3e53988.jpg)
![ING Bank Śląski](https://images.iberion.media/images/origin/ing_bank_slaski_aa031ac241_b37122b81d_5d54ec093a_c96747a98c.jpeg)
![fotowoltaika](https://images.iberion.media/images/origin/house_7361215_1280_f69c525d3d.jpg)
![Orlen Paczka](https://images.iberion.media/images/origin/paczkomat_fot_marek_bazak_EN_c3796f299d.png)
![bsod](https://images.iberion.media/images/origin/d2cdj47_96650d61_1fbd_49ad_99c1_319d7de22dce_1e17cdae56.jpg)
![prąd](https://images.iberion.media/images/origin/prad_bf864f42cb.jpg)
![smartfon](https://images.iberion.media/images/origin/adrien_K12_Srka_Zu_Cg_unsplash_6843bef84f_09250301c3.jpg)
![odcinkowy pomiar prędkości](https://images.iberion.media/images/origin/odcinkowy_pomiar_predkosci_fot_Jakub_Kaminski_EN_cba3762801.png)
![kierowca](https://images.iberion.media/images/origin/kierowca_Phxere_989c3234ff.jpg)
![niebieski ekran śmierci](https://images.iberion.media/images/origin/The_Blue_Screen_of_Death_in_the_wild_51122315060_b4cdc9361c.jpg)
![google](https://images.iberion.media/images/origin/kai_wenzel_06_MH_Ff_Yv6_YY_unsplash_04e5a6fa83.jpg)
![fotowoltaika](https://images.iberion.media/images/origin/benjamin_jopen_p2_Gu_L_Uu79_Rg_unsplash_8d4a3cc85a_c6e0a62fc3_f3180e1245.jpg)
![telefon](https://images.iberion.media/images/origin/telefon_fot_Pxhere_4871a9a300.png)
![sklep dino](https://images.iberion.media/images/origin/dino_36c73e9217.jpg)
![Był sobie kot](https://images.iberion.media/images/origin/Byl_sobie_kot_d3edad37dc.jpg)
![suche pięty](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_34_d19b63d583.jpg)
![Donald Tusk, Kristina Voronovska,](https://images.iberion.media/images/origin/Donald_Tusk_Kristina_Voronovska_fot_KA_Pi_F_Instagram_9271223027.jpg)
![Materiały promocyjne](https://images.iberion.media/images/origin/Kobieta_w_ogrodzie_a42c929a56.png)
![wakacje](https://images.iberion.media/images/origin/wakacje_1cd9c4b622.jpg)
![Danuta Holecka, grób syna](https://images.iberion.media/images/origin/Danuta_Holecka_grob_syna_d3b70b3992.jpg)
![SearchGPT](https://images.iberion.media/images/origin/Search_GPT_2_fot_screen_Open_Ai_Beata_Zawadzka_EN_93670a16d3.png)
![Kot i Pies](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_1_40e6b73458.png)
![Kinga Zawodnik](https://images.iberion.media/images/origin/Kinga_Zawodnik_468f6f7a01.jpg)
![jedzenie, sklep](https://images.iberion.media/images/origin/Projekt_bez_nazwy_2024_07_26_T084733_058_d79297095b.png)
![Tiktok](https://images.iberion.media/images/origin/121212_b0ef2e2760.jpg)