Tech.BiznesINFO.pl > Internet i TV > Sąd bezlitosny dla Vectry. Drakońska kara i zwrot pieniędzy klientów. To może być dopiero początek kłopotów
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 31.07.2024 22:16

Sąd bezlitosny dla Vectry. Drakońska kara i zwrot pieniędzy klientów. To może być dopiero początek kłopotów

Vectra
Fot. materiały prasowe Vectra

W minionym roku klienci firmy Vectra zgłaszali Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumenta możliwe nieprawidłowości w zapisach umów z dostawcą. Zawarto tam klauzulę jednostronnie przyzwalającą Vectrze na zmianę opłat zgodnie ze wskaźnikiem inflacji konsumenckiej publikowanym przez GUS. Toczy się aktualnie postępowanie w tej sprawie. Nie jest jednak pierwsza aktywność UOKiK w sprawie działalności spółki. Urząd poinformował właśnie o oddaleniu przez Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odwołania spółki Vectra od decyzji jeszcze z roku 2022. W rezultacie potwierdzono przewinienia Vectry i utrzymano wysoką karę finansową.

Vectra częstym gościem na dywaniku Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Zapadł kolejny wyrok

UOKiK przekazał w serwisie X, że sąd utrzymał karę w wysokości ponad 22 mln zł oraz wszystkie inne zobowiązania nałożone przez urząd w decyzji z 2022 r. Podobnie jak w toczącym się postępowaniu dotyczącym inflacyjnego modyfikatora wysokości opłat, także i decyzja sprzed dwóch lat wiązała się z arbitralnie naliczanymi przez Vectrę opłatami, które najpierw w ocenie UOKiK, a teraz już także sądu, były bezprawne.

Od 2019 do 2022 r. Vectra bez żadnej podstawy prawnej zmieniła zapisy umowy na czas nieokreślony dzięki klauzuli modyfikacyjnej. Wyznaczony został termin na wypowiedzenie, a jeśli nie zostało ono złożone, umowa była przedłużana automatycznie. Następnie pobierane były podwyższone opłaty - po 5 zł za każdą z usług, co finalnie przekładało się koszt 60 lub 120 zł rocznie, w zależności od tego, czy chodziło o usługi internetowe, czy telewizyjne.

Vectra ukarana przez UOKiK. Klienci mogą liczyć na zwrot pieniędzy

Ponad 22 mln zł kary za jednostronne, bezprawne zmiany w zapisach umów

Vectra już w 2022 r. została ukarana karą w wysokości ponad 22,3 mln zł. UOKiK wezwał ją wówczas także do zaprzestania bezprawnych praktyk i naruszania interesów konsumentów. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny tak argumentował swoją decyzję:

Przedsiębiorca powinien dotrzymywać umowy zawartej z konsumentem zarówno w zakresie treści, jak i warunków świadczenia usług. Umowy z Vectrą zawarte na czas nieoznaczony nie posiadały klauzuli, która określałaby kryteria i zakres ewentualnych zmian. Jest to niezbędne, aby konsumenci mogli przewidzieć, w jakich sytuacjach jednostronne zmiany mogą być wprowadzone, np. kiedy może wzrosnąć cena usługi.

Vectra odwołała się od decyzji, kierując tym samym sprawę do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 

Decyzja sądu może być przesłanką do wyroku w sprawie zapisów dot. inflacji

Teraz sąd w całości oddalił odwołanie Vectry i utrzymał wszystkie nałożone przez UOKiK sankcje. Wszyscy konsumenci, którzy niesłusznie zostali nakłonieni do opłacenia niesłusznie podwyższonego abonamentu, mają otrzymać zwroty. “Wyrok sądu w sprawie praktyk spółki Vectra to ważny sygnał dla konsumentów i całej branży. Od wielu lat podkreślamy, że zmiana istotnych warunków umowy na czas nieoznaczony może nastąpić tylko wówczas, gdy umowa to wyraźnie przewiduje – podsumował prezes UOKiK.