Nauka

pożar
24.04.2024 15:39 Katastrofa klimatyczna. Europa ogrzewa się szybciej niż reszta świata

Wczoraj obchodziliśmy Dzień Ziemi, co dla wielu było okazją do refleksji nad stanem planety. Do tego, aby myśleć o bezsprzecznym ludzkim wpływie na zmiany klimatu, może też zachęcić nowy raport, który obrazuje tempo zmian nie na biegunach Ziemi czy Grenlandii, ale tutaj, w Europie.

habitat
23.04.2024 21:44 Naukowcy z NASA szukają chętnych. Zapłacą 18 tys. euro za leżenie

Niemiecka Agencja Kosmiczna we współpracy z NASA poszukuje śmiałków do spędzenia 60 dni w łóżku. Za udział w eksperymencie, w którym badany będzie wpływ takich warunków na ludzki organizm można nieźle zarobić i przysłużyć się nauce. Trzeba jednak spełnić pewne warunki.

Pluton
22.04.2024 18:19 Dodatkowa planeta w Układzie Słonecznym? Zaskakujące doniesienia

Już w 2016 roku dwaj naukowcy z Politechniki Kalifornijskiej przedstawili hipotezę, według której w naszym układzie jest jeszcze jedna, jak dotąd nieznana nam planeta. Nowe badania mają stanowić kolejny dowód na istnienie dziewiątej planety w Układzie Słonecznym.

ISS
17.04.2024 14:58 NASA potwierdza. Fragment ISS przedziurawił dwupiętrowy dom

Amerykańska agencja kosmiczna NASA potwierdziła, że obiekt, który spadł na dom w Naples na Florydzie to element Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W incydencie nikt nie ucierpiał, niemniej budynek będzie wymagał solidnego remontu.

smartfon
14.04.2024 21:46 Zaskakujące badania. W ten sposób czas pracy smartfonów wydłuży się o 50 proc.

O pozytywnych skutkach rozwoju sieci 5G wiemy już bardzo dużo, a mimo to wciąż dokonywane są nowe odkrycia. Symulacja przeprowadzona przez naukowców z University of California wykazuje, że większe zagęszczenie stacji bazowych obsługujących 5G pozwoli na wydłużenie czasu pracy smartfonów na jednym ładowaniu nawet o 50 proc.

zaćmienie Słońca
04.04.2024 21:00 Kiedy całkowite zaćmienie Słońca? Zdarza się raz na setki lat

Już za kilka dni na niebie będzie można zaobserwować zjawisko, z którym mamy do czynienia zaledwie co 370 lat. Na półkuli zachodniej dojdzie do całkowitego zaćmienia Słońca. Choć w Polsce niemożliwe będzie dokonanie obserwacji, nic nie stoi na przeszkodzie, aby śledzić to online.

teleskop
29.03.2024 18:53 Spójrz w niebo. Taki widok zdarza się raz na 71 lat

Na niebie pojawiło się niezwykłe zjawisko - kometę określa się mianem "Matki Smoków". To widoczne co 71 lat wydarzenie wzbudza zainteresowanie zarówno astronomów zawodowców, jak i amatorów. Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) podkreśla, że obserwacja tej komety to prawdziwa gratka dla wszystkich miłośników kosmosu.

teleskop
28.03.2024 15:34 Asteroida Apophis w 2029 r. miała uderzyć w Ziemię. Dziś wiemy o niej więcej

W 2004 r. dokonano odkrycia asteroidy Apophis i od razu zakwalifikowano ją do tzw. grupy PHA – potencjalnie niebezpiecznych planetoid, które zagrażają Ziemi. Najnowsze badania rzucają na prawdopodobieństwo zderzenia nowe światło.

słońce
24.03.2024 22:54 Rekordowa burza słoneczna. Możliwe problemy z sieciami elektrycznymi

Minionej nocy doszło do niespotykanego zjawiska na Słońcu – zaobserwowana burza magnetyczna należeć ma do najsilniejszych w całym cyklu słonecznym, który rozpoczął się pod koniec 2019 r. Skutki będą odczuwane na Ziemi – zaobserwować będzie można nie tylko zorze polarne, ale też zakłócenia w działaniu sieci elektrycznych czy radia.

stomatolog
10.03.2024 21:46 Lek na brak zębów. Testy na ludziach wystartują w tym roku

Wkrótce rozpoczną się badania, które mają potencjał, by dokonać przewrotu kopernikańskiego w stomatologii i implantologii. Instytutu Badań Medycznych w japońskim Kitano po zakończonych sukcesem badaniach na zwierzętach przygotowuje się do testowania na ludziach preparatu, dzięki któremu będą mogły nam odrastać zęby.

rada cyfryzacji
10.03.2024 18:15 Polski konkurent dla ChatGPT do kosza? Minister cyfryzacji ma obawy

Pod koniec zeszłego roku ogłoszono, że powstanie polski duży model językowy. W partnerstwie rodzimych podmiotów naukowych planowana jest budowa narzędzia porównywalnego pod względem możliwości do ChatGPT. Wokół projektu pojawiły się już jednak pierwsze wątpliwości.

międzynarodowa stacja kosmiczna
08.03.2024 11:58 Moduł ISS spada na Europę. Czy Polacy mają się czego bać?

Europejska Agencja Kosmiczna poinformowała, że jeszcze dziś na Ziemię spadnie dziewięć baterii pochodzących z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Choć dokładne miejsce, na które spadną, nie jest jeszcze znane, to według części naukowców kosmiczne śmieci mogą rozbić się nieopodal polskich granic.

satya nadella
28.02.2024 11:18 Microsoft inwestuje w europejskie SI Mistral. Dlaczego to zła wiadomość?

Mistral to w tej chwili najbardziej zaawansowany duży model językowy rozwijany w Europie. Co ważne, jest on w dużej mierze udostępniany na licencjach open source. To się może jednak szybko zmienić – Mistral nawiązał współpracę z Microsoftem, a to rodzi pewne obawy co do przyszłości europejskiego projektu.

satelita
22.02.2024 21:20 Satelita ERS-2 spadł na Ziemię. Został zniszczony

Wielki satelita ERS-2 Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), który przez prawie trzy dekady zbierał dane o naszej planecie, kończy swoją podróż. Niedawno wpadł w atmosferę Ziemi, wywołując obawy o ewentualne szkody. Pomimo staranności ESA, spadek tego dwutonowego giganta odbył się niekontrolowanie, podkreślając pilność potrzeby zarządzania kosmicznymi odpadami.

sora
15.02.2024 22:13 Sora – SI od twórców ChatGPT zmienia tekst w fotorealistyczne filmy

Jeśli ktoś zastanawiał się nad niebezpieczeństwami płynącymi z popularyzacji ChatGPT czy silników generujących statyczne obrazy, to po dzisiejszej premierze silnika Sora z pewnością ciężko będzie mu zmrużyć oko. Ponad rok po premierze ChatGPT OpenAI znów uderza, tym razem ze zdwojoną siłą.

elektrownia atomowa
06.02.2024 20:22 Naukowcy dokonali przełomu w fuzji jądrowej. Pierwszy taki przypadek w historii

Amerykańskie National Ignition Facility świętuje kolejny ważny sukces w pracach nad fuzją jądrową. Po osiągnięciu rentowności energetycznej w 2022 r., kiedy z fuzji udało się uzyskać po raz pierwszy więcej energii, niż trzeba jej było dostarczyć, dziś mamy do czynienia z kolejnym krokiem milowym.

sieć energetyczna
03.02.2024 22:40 Ujawniono miażdżące wyniki badań. Chodzi o kopanie kryptowalut

Często na fali zachwytów nowymi osiągnięciami techniki zapominamy o ich kosztach energetycznych. Tak jest dzisiaj ze sztuczną inteligencją, ale nie należy zapominać także o niezwykle zasobożernych kryptowalutach. Zużyciu energii przez kopalnie kryptowalut przyjrzała się amerykańska Energy Information Agency – niestety potwierdziły się pesymistyczne prognozy.

Jurek Owsiak wośp
29.01.2024 12:19 Nietypowa aukcja WOŚP. Można napić się kawy z robotem

Choć finał Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy miał miejsce wczoraj, to trwają wciąż liczne aukcje, dzięki którym nie tylko można wesprzeć przedsięwzięcie, ale też wylicytować ciekawe przedmioty lub udział w wydarzeniach. Do tej drugiej grupy należy zaliczyć pomysł Uniwersytetu SWPS, a mianowicie spotkanie z robotem.

ekranoplan
28.01.2024 13:43 Politechnika Gdańska buduje bezzałogowy ekranoplan. Pomoże strzec Bałtyku

Politechnika Gdańska ogłosiła prace nad niewielkim ekranoplanem, który ma być pierwszą tego typu konstrukcją na świecie. Statek powstaje w ramach współpracy z Wojskową Akademią Techniczną oraz Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych i jego docelowym zastosowaniem będzie wsparcie morskich działań wojska na morzu.

astronauta
28.01.2024 13:41 Pierwsze zdjęcia Księżyca z japońskiego lądownika dotarły na Ziemię

Choć misja japońskiego lądownika SLIM (Smart Lander for Investigating Moon) została uznana za sukces, to kontakt z nim został utracony. Zanim jednak do tego doszło, udało się wykonać skan powierzchni Księżyca wokół lądownika. Japońska agencja kosmiczna właśnie opublikowała i pierwsze – i być może ostatnie – fotografie.

planet
25.01.2024 20:13 Naukowcy są prawie pewni. To nowa planeta w Układzie Słonecznym

Według badań przeprowadzonych przez naukowców Patryka Sofii Lykawki i Takashiego Ito, istnieje możliwość istnienia dziewiątej planety w naszym Układzie Słonecznym. Ich analiza, opublikowana w czasopiśmie naukowym "The Astronomical Journal", sugeruje istnienie nieodkrytej dotąd planety przypominającej Ziemię, lecz o znacznie większych rozmiarach.

rada cyfryzacji
24.01.2024 08:57 Minister Cyfryzacji stworzy fundusz sztucznej inteligencji

Minister Gawkowski rozpoczął swoje rządy w ministerstwie cyfryzacji nakreśleniem ambitnych planów. Obejmują one między innymi wypełnienie białych plam na mapie dostępu do internetu światłowodowego czy ścisłą współpracę z MON-em w zakresie zapewniania Polsce cyberbezpieczeństwa. Szef resortu zapowiedział także powstanie funduszu na rzecz rozwój sztucznej inteligencji.

laptop dla ucznia
20.01.2024 15:15 „Laptop dla ucznia” do kosza? To może być koniec sztandarowego projektu PiS

Thinktank Forum Prawo dla Rozwoju #Law4Growth opublikował dokument „Polityka cyfryzacji. Raport otwarcia”, gdzie sporządzono analizę stanu polskiej cyfryzacji oraz wydano rekomendacje, które maja przyczynić się do jej rozwoju. Eksperci chwalą część rzadowych inicjatyw, jednak inne uznają jednoznacznie za błędy. Wśród nich znalazł się program „Laptop dla ucznia”.

Ziemia, Przestrzeń, Światło słoneczne.
13.01.2024 12:54 Sensacyjne odkrycie astronomów. To krok w poszukiwaniu planet podobnych do Ziemi

To naprawdę przełomowe odkrycie! Dzięki działaniom astronomów prawdopodobnie czeka nas rewolucja w naszym stanie wiedzy na temat egzoplanet oraz ich formowania. To wszystko za sprawą naukowców, którzy zaobserwowali wyjątkowy układ planetarny wokół gwiazdy HD88986. Zawiera on małą, rzadko spotykaną i zimną egzoplanetę oraz jej sporych rozmiarów towarzysza. Co wynika z tego odkrycia?

Księżyc, Światło księżyca, Zmierzch.
10.01.2024 22:59 Księżyc będzie cmentarzem? Ruszyła kosmiczna misja

Księżyc to niewątpliwie tajemniczy satelita. Jest on podstawą kalendarzy muzułmańskich i żydowskich. W wielu religiach przypisywało mu się nawet znaczenie mistyczne. Lud Indian Navaho uważał go za świętość - niedługo może powrócić do swoich korzeni.

słońce
07.01.2024 22:00 Ten rok przejdzie do historii. Sonda Parker Solar Probe znajdzie się w koronie Słońca

Rok 2024 przejdzie w eksploracji do historii jako ten, w którym nasza cywilizacja zbliżyła się do Słońca najbliżej w całej swojej dotychczasowej historii. Za sprawą sondy Parker Solar Probe mamy zdobyć bezcenne informacje na temat procesów zachodzących w gwieździe, co później może być wykorzystywane w naukach o wpływie aktywności słonecznej na Ziemię.

01.01.2024 22:58 Ogromny rozbłysk na Słońcu. Skutki możemy odczuć na Ziemi

Rok 2023 zakończył się na Słońcu wielkim rozbłyskiem słonecznym. Ilość wydzielonej energii wywołała tzw. słoneczne tsunami i pozwala sklasyfikować go jako X5. Skutki możemy odczuć wkrótce także na Ziemi.

meteory
01.01.2024 22:57 Za kilka dni pierwszy w tym roku deszcz meteorów. Jak obserwować kwadrantydy?

Rok zaczął się przed kilkunastoma godzinami, a miłośnicy obserwacji nieba już mają na czym zawiesić oko. Rozpoczął się pierwszy w 2024 r. deszcz meteorów i choć pierwsze zjawiska można obserwować już teraz, to na maksimum musimy jeszcze chwilę zaczekać.