Tech.BiznesINFO.pl > Internet i TV > UOKiK zdecydował. Wypożyczalnia rowerów zapłaci wysoką karę
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 19.02.2024 13:35

UOKiK zdecydował. Wypożyczalnia rowerów zapłaci wysoką karę

nextbike
Fot. Pawel Wodzynski/East News

Wypożyczalnie rowerów obsługiwane przez aplikacje mobilne na stałe wpisały się w krajobrazy polskich miast. Jedną z działających w Polsce spółek jest Nextbike, która właśnie została surowo ukarana przez UOKiK dotkliwą karą.

Nextbike ukarany przez UOKiK

Uwagę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta przyciągnęła zmiana regulaminu w świadczeniu usług przez Nextbike Polska. W przeciwieństwie do określonych czasowo, chwilowych umów na przejazd, mowa o regulaminie stanowiącym stałe warunki utrzymywania konta w usłudze. Ta umowa zawierana jest na czas nieokreślony.

Postępowanie zostało wszczęte przez UOKiK za sprawą zgłoszeń od użytkowników, którzy w 2020 roku zostali obciążeni dodatkowymi opłatami. Nextbike Polska zdecydował się bowiem jednostronnie zmienić warunki umowy, co w wybranych miastach poskutkowało obciążeniem kont dodatkową opłatą w wysokości 10 zł. Jeśli konto nie było doładowane odpowiednią kwotą, użytkownicy otrzymywali wezwania windykacyjne.

Podwyżki cen w Vectrze. Spółka odpowiada na zarzuty klientów i UOKiK

Brak przesłanek do zmiany regulaminu

Prezes UOKiK zdecydował, że taka praktyka narusza prawa konsumentów. W jego ocenie w regulaminach Nextbike zabrakło wskazania przesłanek, które określałyby, kiedy możliwa jest zmiana warunków umowy. 

Klienci nie mogli przewidzieć, że w ich umowach zawieranych na czas nieokreślony dojdzie do niekorzystnych dla nich zmian warunków. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wskazał, w jaki sposób powinna przebiegać poprawna procedura:

Zmiana ceny usługi w przypadku kontraktu zawieranego na czas nieokreślony uwarunkowana jest odpowiednimi postanowieniami, przewidzianymi przed zawarciem umowy. Muszą one jasno określać ważne przesłanki uprawniające do modyfikacji zobowiązania. W przypadku tego przedsiębiorcy klauzule w umowach były abuzywne i nie powinny być stosowane.

W praktyce Nextbike informował o zmianie w regulaminie, która poskutkowała naliczeniem dodatkowych opłat, drogą mailową. Zastosowano mechanizm domyślnej zgody – jeśli w ciągu 14 dni od otrzymania wiadomości klient nie przekazał pisemnie braku zgody, wówczas automatycznie zakładano akceptację nowych warunków.

Klienci będą mogli pozwać Nextbike

Nextbike Polska został ukarany grzywną w wysokości 791 tys. zł. Decyzja nie jest prawomocna. Jeśli dojdzie do uprawomocnienia, to  spółka ponadto będzie musiała poinformować o decyzji swoich klientów bezpośrednio, a także na stronie internetowej i w mediach społecznościowych. Użytkownicy zyskają prawo do dochodzenia swoich praw na drodze sądowej.