Tech.BiznesINFO.pl > FinTech > Zmiany w obowiązkowym wyposażeniu aut. Nowe przepisy właśnie weszły w życie
Marcin Śliwa
Marcin Śliwa 07.07.2024 15:55

Zmiany w obowiązkowym wyposażeniu aut. Nowe przepisy właśnie weszły w życie

kierowca
fot. Pxhere

Od 7 lipca wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące wyposażenia samochodów na terenie Unii Europejskiej. Pojazdy będą musiały być teraz wyposażane w kilka nowych rozwiązań, a jednym z nich jest to znane na przykład z samolotów, czyli czarna skrzynka. Kolejne to… alko-blokada. Co muszą wiedzieć kierowcy?

Zmniejszyć śmiertelność na drogach

Wprowadzenie nowych przepisów Unia motywuje chęcią zmniejszenia liczby wypadków na europejskich drogach. Każdego roku ginie na nich ok. 20 tysięcy osób i tę właśnie liczbę unijni urzędnicy chcą do 2030 roku zmniejszyć o połowę. Najważniejszym celem jest doprowadzenie do takiej sytuacji, by w 2050 roku śmiertelność na europejskich drogach spadła niemal do zera. 

W realizacji tych założeń mają pomóc urządzenia, które od 7 lipca 2024 roku będą musiały być montowane w każdym nowo rejestrowanym pojeździe osobowym oraz dostawczym (do 3,5 tony). 

Irytują cię alerty RCB? Wkrótce możesz je dostać na Spotify

Czarna skrzynka

Od teraz każdy nowo rejestrowany samochód będzie musiał posiadać tak zwaną ”czarną skrzynkę”, czyli urządzenie rejestrujące dane na temat istotnych zdarzeń drogowych (EDR – Event Data Recorder). Ich zadaniem będzie pomoc służbom w wyjaśnianiu przyczyn i okoliczności wypadków. EDR będą monitorować szczegółowy stan samochodu tuż przed, w trakcie i po wypadku. W większości przypadków do implementacji takiej funkcji wystarczy aktualizacja oprogramowania jednostki sterującej poduszką powietrzną. To w jej pamięci mają być zapisywane powyższe informacje. 

Jak w rozmowie z dziennik.pl przyznał Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego, funkcjonalność takiego rozwiązania jest szeroka. 

W przypadku wypadków śmiertelnych, gdy nie było świadków, mogą dostarczyć niezbędnych informacji o przebiegu zdarzenia. Mogą też służyć jako dowód w sądzie, gdy pojawia się spór, co do wypadku. Analiza danych z EDR jest również istotna do opracowywania nowych systemów bezpieczeństwa i do szkolenia kierowców, co może prowadzić do poprawy ich nawyków – tłumaczył Krupiński. 

Unia Europejska narzuciła na producentów samochodów obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa danych rejestrowanych w czarnych skrzynkach. 

Alko-blokada samochodu i kontroler prędkości

Od 7 lipca 2024 roku obowiązkowy stał się również inteligentny asystent prędkości ISA (Intelligent Speed Adaptation). Jego zadaniem będzie pilnowanie, by kierowca nie przekraczał dozwolonej w danym miejscu prędkości. ISA będzie opierać się na rejestrowanych znakach drogowych oraz danych z GPS. W przypadku zbyt ciężkiej stopy kierowcy, samochód poinformuje go o przekroczeniu prędkości sygnałem dźwiękowym. 

Kolejnym obowiązkowym rozwiązaniem, które dotyczy producentów samochodów, jest blokada alkoholowa. Pojazdy muszą być fabrycznie przystosowane do instalacji takiego urządzenia. Obowiązek jego posiadania w samochodzie może nałożyć sąd. Wówczas kierowca przed odpaleniem wozu będzie musiał dmuchać w zainstalowany na jego pokładzie alkomat. W przypadku wykrycia procentów, system zablokuje samochód.

Kolejnym systemem, który musi być instalowany w pojazdach jest DDAW (Driver Drowsiness and Attention Warning). Jego zadaniem jest wykrywanie zmęczenia i obniżonej koncentracji kierowcy. Takie rozwiązanie stosują już niektórzy producenci pojazdów. Czujniki analizują ruchy gałek ocznych prowadzącego pojazd oraz jego twarz, a w sytuacji kiedy przejawia on oznaki zmęczenia, senności lub dekoncentracji, system sugeruje przystanek i przerwę na odpoczynek.