Tech.BiznesINFO.pl > Cyberbezpieczeństwo > Bank PKO BP apeluje do klientów - "nie odpowiadaj"
Julia Bogucka
Julia Bogucka 11.09.2024 20:39

Bank PKO BP apeluje do klientów - "nie odpowiadaj"

PKO BP
Fot. PAWEL JASKOLKA/AGENCJA SE/East News

PKO Bank Polski wykrył nową próbę oszustwa. Konta użytkowników mogą być zagrożone. Wystarczy jedno kliknięcie, aby móc utracić dostęp do swoich pieniędzy. Podmiot apeluje o ostrożność.

Oszuści wykorzystują kolejne metody, aby wyłudzić pieniądze

Rozwój nowych mediów i sztucznej inteligencji może przynieść nam wiele dobrego. Okazuje się jednak, że otwiera również coraz więcej furtek dla oszustów, którzy zrobią wszystko, aby wyłudzić pieniądze od nieuświadomionych osób. Metody “na wnuczka” już od dawna nie są tak efektywne, jak najnowsze sposoby na opróżnienie naszych kont bankowych.

Oszustwa internetowe nie są niczym nowym, jednak ich rozwój i zaawansowanie sprawiają, że coraz trudniej jest nam odróżnić prawdę od fikcji, a także zweryfikować, z kim w rzeczywistości mamy do czynienia. Warto pamiętać, aby nie podawać żadnych wrażliwych danych podmiotom, co do których nie mamy przekonania. Zdrowy sceptycyzm wobec zapewnień osób po drugiej stronie słuchawki czy monitora również jest wskazany.

Ruszają masowe kontrole samochodów. Lawina wezwań: kara od 1720 PLN Zmiana ważnych przepisów dla kierowców. Chodzi o prawo jazdy

Metody oszustw internetowych wyłudzających pieniądze

Istnieje wiele sposobów na oszukanie nieuświadomionego konsumenta. Osoby wyłudzające pieniądze potrafią w sprytny sposób podrobić stronę internetową cieszącego się zaufaniem podmiotu lub wykorzystanie wizerunku znanych osób. W tym drugim przypadku coraz częściej wykorzystuje się deepfake, który za pomocą sztucznej inteligencji podszywa się pod człowieka w nagraniu wideo.

Inną coraz popularniejszą metodą oszukiwania obywateli jest spoofing. To sposób na podszywanie się pod czyjś numer telefonu. Możemy mieć wrażenie, że dzwoni do nas pracownik banku, podczas gdy to kolejna okazja na wyłudzenie cudzych danych. Bank PKO BP ostrzega przed kolejną falą oszustw.

Bank PKO BP ma ważny komunikat

Okazuje się, że wykryto kolejną próbę oszukania użytkowników banku. Z komunikatu PKO BP dowiadujemy się, że tym razem przestępcy postanowili podrobić maile od podmiotu i załączyć do nich plik ze złośliwym oprogramowaniem.

Uwaga na maile podszywające się pod bank. Oszuści wysyłają „Powiadomienia o płatności przychodzącej”, nakłaniają do potwierdzenia swoich danych i otwarcia załącznika. Plik zawiera złośliwe oprogramowanie. Prosimy w niego nie klikać, nie odpowiadać na wiadomość i natychmiast ją usunąć.
Otwarcie załącznika spowodować utratę danych, kontroli nad kontem bankowym lub komputerem czy smartfonem - czytamy na stronie banku PKO BP.

fałszywy mail.png
Fot. PKO BP

W dalszej części komunikatu podmiot przekazał swoim użytkownikom porady, do których powinni się stosować, aby zapewnić bezpieczeństwo dla swoich kont. Chodzi przede wszystkim o zachowanie zasad ostrożności przy logowaniu się do banku.

  1. Zachowaj ostrożność i ograniczone zaufanie do wiadomości od nieznanych nadawców, w których znajduje się prośba o skorzystanie z linku – nie reaguj na nie, nie klikaj w linki, nie ujawniaj swoich danych. 
  2. Logując się do serwisu internetowego banku, zawsze wprowadzaj adres strony ręcznie – nie korzystaj z linków!
  3. Sprawdzaj poprawność adresu strony w przeglądarce internetowej (poprawny adres to ipko.pl) oraz obrazka bezpieczeństwa.
  4. Przed potwierdzeniem operacji zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytaj dokładnie treść otrzymanego SMS-a, żeby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji (zwróć uwagę na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru konta odbiorcy, kwotę przelewu).