Tech.BiznesINFO.pl > Cyberbezpieczeństwo > Dzień Babci i Dzień Dziadka – ostrzegamy przed nieuczciwymi sprzedawcami i oszustami
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 20.01.2024 11:33

Dzień Babci i Dzień Dziadka – ostrzegamy przed nieuczciwymi sprzedawcami i oszustami

senior
Fot. Sweet/LifeUnsplash

Jutro i pojutrze obchodzimy Dzień Babci i Dzień Dziadka. Tak może być jednak szczególną okazją dla sprzedawców stosujących nieuczciwe praktyki, ale też dla cyberprzestępców. Swoje zalecenia wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz instytucje finansowe.

UOKiK ostrzega seniorów

Swoje ostrzeżenie przed nieuczciwymi sprzedawcami opublikował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zwraca w nim uwagę na zagrożenia, które szczególnie często czyhają właśnie na seniorów.

UOKiK przestrzega przede wszystkim przed ofertami składanymi drogą telefoniczną. Szczególnie często starsi są adresatami propozycji przeprowadzenia rzekomych darmowych badań profilaktycznych. Innymi ofertami, jakie są proponowane seniorom to między innymi pobyty w sanatoriach. W rzeczywistości trafia się na wydarzenia z pokazami handlowymi.

Zatrważające statystyki NASK. Oszuści nie mają litości, wielu seniorów straciło pieniądze

Zalecenia i dobre praktyki

W takich przypadkach urząd zaleca, aby przede wszystkim nie zawierać umów. Często pod wpływem manipulacji sprzedawców żerujących na przekonaniu starszych, że ludzie są na ogół uczciwi, dochodzi do realizacji skrajnie niekorzystnych dla nabywców transakcji. Zaleceniem jest skonsultowanie się z bliskim przed zawieraniem podobnych zobowiązań.

Jednocześnie przypominamy, że gdy do zawarcia umowy dojdzie podczas nieumówionej wizyty w domu lub na wycieczce, to konsumenci mają 30 dni na odstąpienie od niej. W przypadku innych umów, na przykład tych podpisanych podczas umówionej wizyty, na wspomnianych pokazach produktów, ale też niebezpośrednio, drogą telefoniczną, obowiązuje 14-dniowy okres na odstąpienie. 

Na starszych czyhają też zwykli oszuści

Osobną kwestię stanowi działalność stricte przestępcza, polegająca na wymuszeniach i wyłudzeniach, którą stosować można zarówno bezpośrednio, jak i telefonicznie. Tutaj spryt oszustów jest w zasadzie nieograniczony, jednak największa skuteczność w przypadku starszych osób są scenariusze oszustw, w których przestępcy podszywają się pod bliskich ofiary lub posługują się autorytetem urzędów.

W takich przypadkach również nieoceniona będzie pomoc bliskich. Najlepiej rozłączyć się z dzwoniącymi lub nie otwierać drzwi nieznajomym, a jeśli ich argumentacja wypada przekonująco zakończyć kontakt i samodzielnie zweryfikować tożsamość. Jest to skuteczna metoda zwłaszcza w przypadku osób podszywających się pod pracowników banków.

Wystarczy rozłączyć się i samemu zadzwonić do banku, by dowiedzieć się, czy rzeczywiście jego przedstawiciel próbował się skontaktować. W tym przypadku również odradzane jest zawieranie jakichkolwiek umów. Ich zawoalowane zapisy mogą wpędzić w poważne problemy finansowe.