Powraca znane jeszcze z zeszłorocznej kampanii oszustwo na straż graniczną. Napastnicy posługują się nagraniem, w którym przekonują, że przechwycono przesyłkę zawierającą nielegalne substancje. Napastnicy używają wielu numerów telefonu, przez co nie sposób skutecznie blokować połączeń.
Kolejna ofiara zaawansowanego phishingu. Dzięki zabiegowi polegającemu na maskowaniu prawdziwych numerów telefonów tak, aby wyglądały one na należące do banku, cyberprzestępcom udało się uzyskać od ofiary 100 tys. zł. Był to element działalności grupy ujętej już przez Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości.
Polska Policja informuje, że w Polsce odnotowano już przypadki prób dokonywania oszustw z użyciem klonowania głosów. Dzięki mechanizmom deep fake osoba dzwoniąca może brzmieć jak nasz bliski. Realizowany jest scenariusz, w którym osoby podszywające się i brzmiące jak bliscy przekonują, że brali udział w wypadku.
Na Facebooku trwa wyjątkowo perfidna kampania phishingowa adresowana do osób, które już raz padły ofiarą oszustwa. Pod szyldem fikcyjnej kancelarii prawniczej ofiarom phishingu oferowana jest rzekoma pomoc, która w rzeczywistości okazuje się kolejnym cyberprzestępstwem.
Do Polaków zaczęły trafiać dziwne wiadomości tekstowe - na pozór nie mają one żadnego elementu, który mógłby stanowić zagrożenie dla cyberbezpieczeństwa. Stanowią jednak tylko preludium dla znanego oszustwa. Wszystko zaczyna się od SMS-a z pytaniem „witam, o której chciałbyś przyjść?”.
PKO Bank Polski opublikował komunikat zawierający praktyczne zalecenie dla klientów. Ich wprowadzenie do codziennej rutyny korzystania z usług bankowości elektronicznej, ale też w ogóle do poruszania się po cyberprzestrzeni, może nam zaoszczędzić wielu nerwów i zwiększyć bezpieczeństwo.
Do Polaków masowo trafiają SMS-y dotyczące ich rzekomego zadłużenia. Sytuacja jest poważna - mowa nie o zwykłym phishingu, lecz o groźbie zakupu usługi, za świadczenie której oszuści będą żądali zapłaty. Ponadto dysponują oni prawdziwymi danymi adresatów SMS-ów, co uwiarygadnia legendę o długu.
W marcu wzbogaciliśmy się o nowy system ochrony przed smishingiem, czyli phishingiem realizowanym za pośrednictwem SMS-ów. Dzięki nim liczba groźnych wiadomości, jakie docierają do Polaków, ma się zmniejszyć. Już jutro system zostanie rozbudowany o nowe możliwości.
Do Polaków trafiają SMS-y, których nadawcy podszywają się pod pracowników Narodowego Funduszu Zdrowia. Zapewniają, że konieczna jest aktualizacja bliżej nieokreślonej karty, jednak próby jej dokonania zawsze kończą się tak samo - utratą pieniędzy zgromadzonych na rachunkach bankowych.
Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości, o którym wielokrotnie pisaliśmy w kontekście zatrzymań grup cyberprzestępczych, przestrzega przed nowym zagrożeniem. Tym razem napastnicy wykorzystują w swoich działaniach element podszywania się pod… samo Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości.
Mamy kolejny przykład skuteczności kampanii cyberprzestępczych wykorzystujących wizerunek osób cieszących się popularnością. Choć mogłoby się wydawać, że używane przez oszustów środki często są prymitywne, to nadal udaje im się z ich użyciem kraść znaczące kwoty.
Dostrzeżono kolejną wycelowaną w m.in. w polskich internautów kampanię phishingową, w ramach której pozyskiwane są dane logowania do Facebooka. Zagrożenie jest tym większe, że napastnicy mogą się pod nas podszywać i wysyłać złośliwe oprogramowanie naszym znajomym.
Od niedawna operatorzy telekomunikacyjni muszą pamiętać o nowym obowiązku. W związku z przepisami, które weszły w życie 25 marca 2024, wiele ”podejrzanych” SMS-ów nie będzie już trafiać do odbiorców. Wiadomości mają być automatycznie blokowane. Co o tym zadecyduje?
Ataki na cyberbezpieczeństwo nawet zwykłych internautów przybierają niekiedy zawoalowane, rozłożone na wiele etapów formy. W ostatnich miesiącach przynajmniej kilkukrotnie donosiliśmy, że na ich celownik wzięte zostały osoby poszukujące pracy, co samo w sobie jest już socjotechniczną sztuczką. Zidentyfikowano właśnie nową kampanię tego rodzaju.
Trwa kampania phishingowa, która za sprawą zastosowanych środków zwraca szczególną uwagę i może okazać się niezwykle skuteczna. Napastnicy podszywający się pod spółkę Energa dysponują bowiem informacjami uwiarygadniającymi ich w oczach potencjalnych ofiar.
Trwa nowa kampania phishingowa, której ofiarami mogą paść przede wszystkim klienci sieci Orange. Otrzymują oni bowiem wiadomości tekstowe, według których powinni oni dokonać weryfikacji swojego numeru telefonu. Inaczej stracą dostęp do usług Orange.
Gdański zarząd Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości poinformował o rozbiciu grupy przestępczej działającej w internecie. Za pośrednictwem serwisów sprzedażowych mieli dokonywać wyłudzeń z użyciem systemu BLIK. Wskutek ich działań pieniądze straciło co najmniej 300 osób.
Wydano ostrzeżenie przed atakami „na kupującego” realizowanymi głównie za pośrednictwem komunikatorów internetowych. Dostrzeżono bowiem znacząco zwiększoną aktywność cyberprzestępców realizujących podobny scenariusz, grożący utratą pieniędzy czy danych osobowych.
Dziś wchodzi w życie nowy obowiązek dla operatorów telekomunikacyjnych dotyczący cyberbezpieczeństwa każdego z nas. Nie jest to tylko pusto zapis prawny, ale kolejna część wdrażania systemu, który realnie może ograniczyć w Polsce niebezpieczeństwo smishingu, czyli phishingu, dokonywanego z użyciem SMS-ów.
Niejednokrotnie przekonywaliśmy się, że dla cyberprzestępców serwisy społecznościowe zarządzane przez Meta, zwłaszcza Facebook, to ogromne pole do popisu. Brak moderacji i pełna swoboda publikowania złośliwych linków zachęcają kolejnych oszustów. Jest przez nich także wykorzystywany komunikator Messenger, z którego można korzystać nawet bez aktywnego konta na Facebooku.
Formy phishingu ewoluują, jednak wciąż często wykorzystywanym przez oszustów narzędziem są tradycyjne wiadomości tekstowe. Mechanizmy antyspamowe znane z komunikatorów działają w nich tylko w ograniczonym zakresie, co zachęca napastników. Orange Polska wydało zestaw zaleceń, jak radzić sobie z zagrożeniem.
Wydano ostrzeżenie przed kolejną kampanią phishingową, której ofiarą mogą paść klienci banku Pekao. Zagrożenie jest poważne nie tylko ze względu na konsekwencje, ale też z powodu środków, jakie wykorzystują napastnicy. Przez to, jaka domena wykorzystywana jest do oszustw, szczególnie łatwo można dać się okraść.
W ostatnich tygodniach popularność zdobyły prób oszustw phishingowych, w których napastnicy podszywają się pod miejskie spółki obsługujące transport publiczne. Na Facebooku pojawiają się atrakcyjne oferty, dzięki którym karty miejskie uprawniające do przejazdu można nabyć w wyjątkowo niskich cenach. Właśnie pojawiła się kolejna kampania.
Trwa atak na polskich internautów, który, choć wykorzystuje proste środki, to wypada wiarygodnie i trzeba nie lada czujności, by nie dać się nabrać. Uwagę zwraca przede wszystkim „profesjonalizm” osób stosujących phishing, ale też to, że dysponują oni prawdziwymi danymi potencjalnych ofiar.
Policja poinformowała o kolejnej ofierze oszustwa inwestycyjnego. 77-latka z Opola straciła wszystkie oszczędności, bo dała się przekonać reklamom emitowanym w mediach społecznościowych. Wyłudzenie było rozłożone na wiele dni, zaś cyberprzestępcy zaryzykowali nawet osobisty odbiór gotówki.
Cyberprzestępcy nie przegapią żadnej okazji do przeprowadzenia ataku. Szczególnie sprawni są w wykorzystywaniu bieżących trendów, ważnych wydarzeń czy chwilowej popularności osób do własnych celów. Można było się spodziewać, że prędzej czy później jako narzędzie socjotechniczne zostaną przez nich wykorzystane nadchodzące wybory samorządowe.
Trwa nowa kampania phishingowa, która może skończyć się wyłudzeniem wrażliwych danych oraz kradzieżą pieniędzy zgromadzonych na rachunkach bankowych ofiary. Tym razem napastnicy przekonują swoje ofiary, że są pracownikami pomocy technicznej chcącymi rozwiązać ich problemy.
Pojawiły się informacje o kolejnych próbach oszustwa, podczas których napastnicy próbują przekonać potencjalne ofiary, że wygrały bon zakupowy. Tym razem zagrożenie jest tym większe, że wykorzystano markę szczególnie popularnej sieci handlowej, która działa w Polsce.