Tech.BiznesINFO.pl > Internet i TV > Gigantyczna kara dla Booking.com. Czy wpłynie na polskich klientów?
Marcin Śliwa
Marcin Śliwa 03.08.2024 21:03

Gigantyczna kara dla Booking.com. Czy wpłynie na polskich klientów?

Booking
fot. Ivan Radic, Flickr/DALL-E

Popularna platforma, która oferuje usługi w zakresie rezerwacji miejsc w hotelach i pokojach gościnnych stosuje nieuczciwe praktyki handlowe, a do tego nie respektuje unijnych przepisów. Takie zarzuty usłyszał Booking.com w Hiszpanii. Tamtejsza Komisja Rynków i Konkurencji nałożyła na platformę ogromną karę, która może odbić się również na użytkownikach w Polsce. W jaki sposób?

Z tego tekstu dowiesz się:

● O co chodzi w sporze z Booking.com,

● Co zarzuca się platformie,

● Jaką karę nałożono na Booking.com,

● Jak sytuacja może wpłynąć na klientów w Polsce.

Hotelarzom nie po drodze z Booking.com

Ogromna kara, jaką hiszpańska Komisja Rynków i Konkurencji nałożyła na Booking.com, to wynik trwającego od kilku lat sporu pomiędzy samą platformą, a właścicielami hoteli i obiektów noclegowych. Według tych ostatnich, nieuczciwa jest narzucana im przez platformę klauzula współpracy. Zabrania ona hotelom i właścicielom miejsc noclegowych obniżania cen pokojów do kwot niższych, niż te oferowane przez Booking.com. Hotelarzom nie podoba się też to, że platforma kiedy chce, może obniżać ceny hoteli w swoich ofertach. 

Google wprowadzi trzy nowe funkcje. Coraz więcej AI w przeglądarce internetowej Chrome

Łapanie przepisów i niepokojące praktyki

Praktyki stosowane przez Booking.com są według hiszpańskiej Komisji Rynków i Konkurencji (CNMC) naruszeniem przepisów o ochronie konkurencji zawartych w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Komisja orzekła również, że platforma nie zapewnia wymaganej przejrzystości i transparentności w subskrypcjach programów lojalnościowych Preferente, Preferente Plus i Genius. Korzystające z tych programów hotele, kosztem własnych zysków mogą liczyć na lepsze pozycjonowanie w wyszukiwarce Booking.com. 

CNMC zdecydowała się więc nałożyć na platformę karę w wysokości 413 mln 240 tys. euro. Jednocześnie zobowiązała serwis do zmiany praktyk. To oznacza, że użytkownicy Booking.com w całej Unii Europejskiej będą mogli liczyć na bardziej przejrzyste działanie serwisu, oraz, jeśli hotelarze odzyskają kontrolę nad cenami, być może nieco lepsze propozycje cenowe. 

Booking.com już zapowiedział odwołanie się do sądu. 

UOKiK też ma Booking pod lupą

Podobne śledztwo w sprawie Booking.com toczy się również w Polsce. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zarzuca platformie, że nie wciąż przestrzega ona przepisów związanych z Dyrektywą Omnibus. To oznacza, że Booking.com podczas obniżek cen, nie podaje informacji o kwocie, którą za dany pokój trzeba było zapłacić w ciągu 30 dni przed obniżką, a według przepisów Unii Europejskiej, jest zobowiązany do zawarcia takiej informacji.