Tech.BiznesINFO.pl > Cyberbezpieczeństwo > mBank ostrzega klientów przed oszustami. Przekazano ważne wieści
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 06.03.2024 19:18

mBank ostrzega klientów przed oszustami. Przekazano ważne wieści

mbank
Fot. mBank

Jeden z największych banków w Polsce rozesłał wśród swoich klientów komunikat. Znajdziemy w nim ostrzeżenie przed falą ataków, w wyniku których można stracić pieniądze. Na szczęście jest sposób, aby się przed nimi ochronić dostępny w aplikacji mobilnej.

mBank ostrzega przed oszustami

Analitycy mBanku zaobserwowali zwiększoną aktywność cyberprzestępców wycelowaną w klientów banku. Profil ich działalności jest bardzo zróżnicowany. mBank ostrzega przed phishingiem, oszustwami inwestycyjnymi czy atakami z wykorzystaniem złośliwego oprogramowania.

Oszuści mogą kontaktować z klientami mBanku (oraz rzecz jasna innych banków) za pośrednictwem połączeń telefonicznych, ale też komunikatorów internetowych. Podają się za pracowników mBanku i przekonują, że kontaktują się w celu rzekomej autoryzacji transakcji bądź tez próbują zapobiec kradzieży.

Aplikacja mBanku przestanie działać. Wiemy, na jakich smartfonach

Coraz więcej oszustw inwestycyjnych

Innym popularnym wariantem jest oszustwo inwestycyjne. Wówczas scenariusz oszustów może być rozłożony nawet na wiele dni. Znane są także przypadki, kiedy oszuści zwracali ofierze pieniądze, by zapewnić ją o intratności inwestycji. W praktyce zachęcali do przelania im większych kwot, po czym kontakt się urywał.

Zalecanie ostrożności i podnoszenie świadomości jest oczywiście ważne, jednak w kluczowym, stresującym momencie często zapomina się o dobrych praktykach i poradach. Wskazuje na to wciąż ogromna liczba wyłudzeń i kradzieży, które mimo licznych komunikatów często gęsto kończą się sukcesem cyberprzestępców.

Skuteczna metoda ochrony przed oszustwami

Na szczęście jest na to sposób. Wiele banków wprowadziło już mechanizm weryfikacji tożsamości dzwoniących, który pozwala upewnić się, że rozmawiamy z prawdziwym pracownikiem banku. W przypadku mBanku można poprosić rozmówce o weryfikację. Wówczas otrzymamy powiadomienie z aplikacji mobilnej wraz z imieniem i nazwiskiem konsultanta, które należy potwierdzić z rozmówcą.

Podobne funkcje weryfikacji dostępne są w aplikacjach coraz większej liczby banków i naprawdę warto z nich korzystać – łatwiej wyrobić sobie nawyk każdorazowej weryfikacji niż liczyć na trzeźwość swojego umysłu, gdy przekonuje się nas, że jesteśmy okradani.