Tech.BiznesINFO.pl > Internet i TV > Nieprawdziwe informacje o cenach samochodów i niewłaściwe umowy. UOKiK nałożył drakońską karę
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 24.01.2024 11:58

Nieprawdziwe informacje o cenach samochodów i niewłaściwe umowy. UOKiK nałożył drakońską karę

None
Fot. Obi - @pixel8propix/Unsplash

Nie jedną, lecz dwie decyzję podjął prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta w sprawie Autocentrum AAA Auto, jednego z największych dilerów samochodów używanych, aktywnego w m.in. w serwisie OTOMOTO. Łącznie kara wyniosła 72 mln zł. Firma nie tylko okłamywała klientów w sprawie cen, ale też stosowała abuzywne zapisy w umowach.

Nieprawdziwe ceny w ofertach Autocentrum AAA Auto

Postępowanie UOKiK toczyło się z zaangażowaniem tajemniczych klientów. Za zgodą sądu występowali oni w roli nabywców, dzięki czemu naruszenia prawa ze strony Autocentrum AAA Auto zostały ujawnione w formie, jakiej doświadczali tego prawdziwi klienci. Najpoważniejszym zarzutem wobec sprzedawcy jest podawanie nieprawdziwych cen pojazdów.

Kwota widoczna w ofercie w serwisie sprzedażowym nijak miała się do faktycznej. Doliczano koszt obowiązkowego ubezpieczenia maskowany rzekomym rabatem – w rzeczywistości żadnego rabatu nie było, a nabywcy płacili za ubezpieczenie pełną kwotę. Ponadto, jeśli chcieli z niego zrezygnować, pieniądze otrzymywało Autocentrum AAA Auto, a nie oni sami.

Firma nakładała też dodatkową opłatę za obsługę klienta, gdy ten odbierał samochód z salonu. Informacje na ten temat nie widniały w ofercie. W rezultacie, zamiast w cenie w serwisie sprzedażowym, klienci nabywali samochody o 1398 zł drożej.

Widzisz naklejkę ryby na karoserii auta? Nie jest tam bez powodu

Umowy z niedozwolonymi zapisami

Osobna kara została nałożona na Autocentrum AAA Auto za to, w jaki sposób były konstruowane umowy sprzedaży przedstawiane klientom do 6 kwietnia 2023 roku. 

Zawarto w nich zapis, według którego klienci nabywali pojazd po jeździe testowej oraz sprawdzeniu stanu pojazdu. Innego wariantu nie przygotowano, więc klienci deklarowali, że testowali samochód, nawet gdy jazda się nie odbyła.

Umowy nie przewidywały także sytuacji, w której stan wiedzy klienta nie pozwalał na rzetelną ocenę stanu pojazdu. W rezultacie cała odpowiedzialność za ewentualne usterki była przerzucana na nowego właściciela pojazdu.

UOKiK nałożył ponad 72 mln złotych kary

Autocentrum AAA Auto zostało zobowiązane do zaprzestania nieuczciwych praktyk. Za brak informacji o dodatkowych kosztach nałożono na nią karę w wysokości 67 mln złotych, za abuzywne zapisy w umowach kolejne 5 mln. Decyzja prezesa UOKiK nie jest prawomocna i ukaranemu podmiotowi przysługuje prawo do odwołania się od niej przed sądem.