Tech.BiznesINFO.pl > Internet i TV > OLX zwróci pieniądze użytkownikom. UOKiK podjął decyzję
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 27.02.2024 16:41

OLX zwróci pieniądze użytkownikom. UOKiK podjął decyzję

UOKiK
Fot. ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

OLX został zobowiązany do zmiany regulaminów oraz zwrotu pieniędzy części użytkowników, którzy nabyli rzeczy w serwisie. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dopatrzył się w praktykach OLX nieuczciwych działań oraz stosowania tzw. dark patterns. Co trzeba zrobić, aby odzyskać niesłusznie pobrane kwoty?

Pakiet nie do końca ochronny

UOKiK przeanalizował mechanizm dokonywania zakupów w serwisie OLX i dopatrzył się uchybień w stosunku do praw konsumentów w dwóch obszarach: tzw. pakiecie ochronnym i usłudze serwisowej. W obu przypadkach użytkownicy mieli być wprowadzani w błąd i narażani na dodatkowe wydatki, których można było uniknąć.

W przypadku pakietu ochronnego chodzi o możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia. Konsumenci decydowali się na jego zakup, aby zabezpieczyć się w sytuacjach, kiedy produkt docierał do nich uszkodzony. Gdy do nich dochodziło, OLX umywało ręce i odrzucało reklamacje, twierdząc, że pakiet ochronny działa tylko wtedy, gdy kupujący nie otrzymywał przesyłki lub gdy zawierała ona przedmiot inny niż deklarowany przez sprzedawcę.

UOKiK zdecydował. Wypożyczalnia rowerów zapłaci wysoką karę

Usługa serwisowa i mylące wyniki wyszukiwania

Z działaniem pakietu ochronnego wiąże się bezpośrednio usługa serwisowa. To dodatkowa opłata, którą płacili użytkownicy, gdy chcieli skorzystać z pakietu ochronnego. Mechanizm kupna był na OLX skonstruowany w taki sposób, aby użytkownicy nie wiedzieli, że usługa serwisowa nie jest obowiązkowa, a transakcję można zrealizować bezpośrednio pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Kwoty, jakie należało uiszczać za usługę, były doliczane dopiero podczas finalizacji zakupu, gdy wybierana była opcja „Kup z przesyłką”. Mimo to wcześniej ceny były komunikowane w taki sposób, że można było odnieść wrażenie, że opłata serwisowa jest już wliczona. W rezultacie dopiero na ostatnim etapie transakcji kupujący dowiadywał się, jaka będzie kwota końcowa, którą musi uiścić.

Doliczanie kwoty usługi serwisowej miało także wpływ na działanie wyszukiwarki na OLX. Jeśli użytkownik chciał sortować listę ofert cenami rosnącą, wówczas na szczycie listy trafiały produkty najtańsze, ale jeszcze przed naliczeniem usługi serwisowej. Gdyby ta została już dodana na liście wyników wyszukiwania, kolejność przedmiotów na liście mogła być zupełnie inna.

Zasady zwrotów pieniędzy

UOKiK nakazał OLX zmianę praktyk, aktualizację regulaminów, poinformowanie o tym klientów oraz zwrot pieniędzy za pakiet ochronny i usługi serwisowe. W pierwszym przypadku zwrot mogą otrzymać osoby, które skontaktowały się z OLX od 24 sierpnia 2021 r. w sprawie nieprawidłowo wykonanej transakcji, jednak ich roszczenia zostały odrzucone. Ponadto o zwrot mogą się także ubiegać osoby, których reklamacja została rozpatrzona negatywnie w ciągu 15 dni od ogłoszenia decyzji UOKiK, a które nie kontaktowały się jeszcze z OLX.

W przypadku usługi serwisowej zwroty mogą otrzymać osoby, które kontaktowały się w sprawie OLX od 1 grudnia 2021 r. do czasu wprowadzenia zmian wynikających z decyzji UOKiK. OLX zostaje z kolei obowiązany do rozszerzenia usługi pakietu ochronnego, tak aby nie zawierał on już wyłączeń.