Tech.BiznesINFO.pl > FinTech > Pracujesz przy komputerze? Pracodawca musi ci to zapewnić
Marcin Śliwa
Marcin Śliwa 16.05.2024 17:51

Pracujesz przy komputerze? Pracodawca musi ci to zapewnić

laptop
Fot. Pixabay/StartupStockPhotos

Nowe przepisy w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy wchodzą w życie już w piątek 17 maja. Dla wielu pracodawców oznaczać to będzie dodatkowe wydatki na nowy sprzęt. Dotyczy to przede wszystkim stanowisk pracy, które wyposażone są w laptopy. Ucieszą się jednocześnie posiadacze soczewek kontaktowych.

Kwestie prawne

Chociaż przepisy, o których mowa weszły w życie 17 listopada 2023 roku, dotąd dotyczyły one wyłącznie tych firm, które tworzyły dane stanowiska pracy tego właśnie dnia lub później. Od piątku jednak nowelizacja rozporządzenia w sprawie BHP na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. poz. 2367) będzie dotyczyła już wszystkich. Od 17 maja 2024 roku wszystkie stanowiska pracy wyposażone w monitory ekranowe, będą musiały być dostosowane do nowych wymogów. Niezależnie od wielkości firmy i specyfiki prowadzonej działalności. 

Ekspert mówi wprost. "Największym sojusznikiem Polski jest państwo polskie"

Dodatkowe wyposażenie

Przepisy dotyczą wszystkich stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe, zarówno te stacjonarne, jak i przenośne – laptopy. Pracodawca będzie musiał każde takie stanowisko pracy wyposażyć w monitory lub podkładki pod laptop oraz klawiatury i myszki. Równie ważne będzie dostosowanie monitora tak, aby górna krawędź ekranu znajdowała się na wysokości oczu pracownika, co ma wpływ na ergonomię i wygodę pracy.
W przypadku komputerów przenośnych, zakup dodatkowego sprzętu będzie niezbędny wówczas, gdy pracownicy korzystają z nich przynajmniej przez połowę swojej dniówki. Chodzi o zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy – zarówno w pracy stacjonarnej, jak i zdalnej. 

Nowe przepisy obejmują też umeblowanie i wyposażenie biura. Krzesła biurowe muszą być stabilne oraz posiadać regulację wysokości siedzenia i oparcia pleców, a także posiadać odpowiednie wymiary i spełniać standardy ergonomii. Ponadto biurka powinny mieć matową powierzchnię blatu, a pracodawca na życzenie pracownika powinien je wyposażyć dodatkowo w udogodnienia takie jak uchwyty na dokumenty,  materiały biurowe czy podnóżki. 

Zwrot kosztów za soczewki

Jedną z bardzo ważnych zmian, jest ta, która dotyczy refundacji szkieł korygujących wzrok. Dotąd pracownicy mogli otrzymywać jedynie dofinansowanie do okularów korekcyjnych, jednak od 17 maja możliwy będzie również zwrot kosztów za soczewki kontaktowe. Dla wielu pracodawców oznacza to konieczność aktualizacji przepisów wewnątrzzakładowych. 

Dofinansowanie do szkieł korekcyjnych oraz soczewek przysługuje pracownikom, którzy przed komputerem spędzają co najmniej połowę swojego dnia pracy – co najmniej cztery godziny. Informację o tym pracodawca winien załączyć w skierowaniu na badania lekarskie.

Źródło: tech.biznesinfo.pl,  TVN24, Dziennik Gazeta Prawna