Tech.BiznesINFO.pl > Cyberbezpieczeństwo > Skandal w znanym polskim banku? Klientka w gorzkich słowach opowiedziała o sytuacji
Paula Drechsler
Paula Drechsler 24.10.2023 08:45

Skandal w znanym polskim banku? Klientka w gorzkich słowach opowiedziała o sytuacji

bankomaty
Adrian Grycuk/Wikipedia

Pani Olga na swoim kanale “Życie Stewardessy” na YouTube podzieliła się nieprzyjemną sytuacją, która spotkała ją w jednym ze znanych banków. Wieloletnia klientka tej instytucji nie szczędziła słów wzburzenia i rozczarowania.

Problemy z bankiem

Pani Olga pracuje jako stewardessa, żyje i realizuje się zawodowo za granicą, jednak jest obywatelką Polski. Jak wyjaśnia w opublikowanym na YouTube filmie, ma konto jednym ze znanych banków. Kobieta podkreśla, że z usług banku korzystała ponad 10 lat i przez cały ten czas, jak mówi, nie miała powodów do narzekania. Korzystanie z mBanku szło sprawnie i kobieta znana z “Życia Stewardessy” nie spodziewała się tak niekomfortowej sytuacji.

Jej problemy zaczęły się w momencie, gdy podczas przerwy między lotami przebywała akurat w Polce. Wówczas podczas wizyty w restauracji okazało się, że mimo dodatniego stanu konta, nie może zapłacić rachunku za posiłek. O całym zdarzeniu kobieta opowiada na swoim kanale w serwisie YouTube, sytuację opisało również telepolis.pl. Olga zatytułowała film bardzo emocjonalnie “mBank zablokował mi wszystkie środki na koncie - bez powodu! Nie masz gotówki? Jesteś w d***!”

Pani Olga od razu sprawdziła, co może być na rzeczy, wchodząc do swojej bankowości internetowej. Okazało się, że z jakiegoś powodu jej środki na koncie zostały zablokowane. Nie mogła przelać pieniędzy na inny rachunek, za nic zapłacić bezgotówkowo ani wypłacić gotówki z bankomatu. Nie działały jej podstawowe usługi związane z finansami. “Nie mam w zasadzie żadnych ruchów”, podsumowała tamtą sytuację poszkodowana na filmie.

Wielomilionowa inwestycja Orlenu. Daniel Obajtek pęka z dumy

Blokada środków na koncie

Kobieta wybrała się więc do oddziału banku, aby wyjaśnić sytuację. Wyszło na to, że wszystkie niedogodności wynikają z tego, że pani Olga nie ma ważnego dowodu osobistego. Kobieta przyznała, że bank od jakiegoś czasu wysyłał jej o tym powiadomienia. Jak wyjaśnia poszkodowana, nie posiada jednak tego dokumentu, ponieważ nie mieszka w Polsce. Posiada natomiast paszport, którym identyfikuje się w innych bankach, ale jak podkreśla, mBank takiego dokumentu nie uznał.

Pani Olga powiedziała, że w różnych miejscach na świecie paszport jest respektowany przy zakładaniu i prowadzeniu konta, ale w przypadku tego konkretnego banku spotkała się z odmową i sugestią, że jedynym rozwiązaniem w przypadku braku dowodu osobistego jest całkowite zamknięcie konta i związana z tym dyspozycja przelania środków na inny rachunek.

- Wiecie, ja nie jestem dłużnikiem, niczego nie powinnam, nie mam żadnych zaległości, nie mam komornika, dlatego blokowanie konta dla mnie w takiej sytuacji jest czymś nienormalnym - skwitowała kobieta.

Bank przekazał komunikat

Prowadząca “Życie Stewardessy” zdecydowała się zamknąć konto, a na swoim kanale na YouTube wzbudzona przestrzega innych przed korzystaniem z usług banku i argumentuje, że nie jest jedyną poszkodowaną w podobny sposób osobą. Kobieta w filmiku wymienia przykłady innych nieprzyjemnych sytuacji i czyta komentarze na temat cudzych problemów z instytucją. 

Poprosiliśmy mBank o komentarz.

- Niestety, nie możemy publicznie komentować spraw, które dotyczą naszych klientów, ponieważ obowiązuje nas tajemnica bankowa - wyjaśnił Krzysztof Olszewski, rzecznik prasowy mBanku. 

Ekspert podał jednak przy tym kilka kluczowych informacji adekwatnych do poruszanego tematu.

- Przede wszystkim wyjaśniamy, że od 1 września polski paszport jest przez nas traktowany na równi z dowodem osobistym i mDowodem (dokument mObywatel). Informacje o tym, jakie dokumenty tożsamości akceptujemy, publikujemy na: https://www.mbank.pl/indywidualny/uslugi/uslugi/tozsamosc/dane-osobowe/ - wskazuje rzecznik. - Warto wiedzieć, że paszport oraz mDowód należy zarejestrować w placówce banku. Dowód osobisty można dodać samodzielnie w aplikacji lub serwisie transakcyjnym. 

Skąd różne podejście do dowodu osobistego i paszportu? Rzecznik wyjaśnia:

- W przypadku dowodu, bank może potwierdzić jego autentyczność w Rejestrze Dowodów Osobistych. Analogiczna baza nie jest dostępna dla paszportów, przez co ustalenie autentyczności czy statusu (np. unieważnienia) takiego dokumentu jest utrudnione. Dla banku oznacza to ryzyko wadliwego wykonania obowiązków wskazanych w ustawie z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Dodatkowo zgodnie art. 37 tej ustawy, bank jest zobowiązany do uwzględniania informacji pochodzących z wiarygodnego i niezależnego źródła. Z podobnych powodów prosimy klientów o rejestrowanie aktualnych danych związanych z dokumentami tożsamości. O konieczności aktualizacji danych informujemy na wiele tygodni przed tymczasową blokadą rachunku. Robimy to z tak dużym wyprzedzeniem, żeby klienci nie musieli mierzyć się z trudnościami - podkreśla Olszewski.