Tech.BiznesINFO.pl > FinTech > Tajemniczy symbol na dowodzie osobistym. Wiemy, jakie ma zastosowanie
Marcin Śliwa
Marcin Śliwa 16.05.2024 19:53

Tajemniczy symbol na dowodzie osobistym. Wiemy, jakie ma zastosowanie

dowód
fot. materiały własne

Polacy co jakiś czas wymieniają swoje dowody osobiste, a kolejne ich wersje mogą być wyposażone w specjalne dodatki, których dokumenty wyrabiane dawniej nie posiadają. Jednym z takich dodatków jest dodana w 2019 roku warstwa elektroniczna. Dowód osobisty, który ją zawiera to e-dowód. Jego posiadacze mogą się cieszyć z rozmaitych przywilejów. 

E-dowód

E-dowody wydawane są w Polsce od 2019 roku. Łatwo je rozpoznać – w prawym górnym rogu, na lewo od flagi Unii Europejskiej znajduje się bowiem charakterystyczny symbol - dwa ciemne prostokąty oddzielone kołem. To właśnie on informuje właściciela, że jest posiadaczem nie tylko dowodu osobistego, ale i dokumentu wyposażonego w specjalną warstwę elektroniczną i posiadającego zatopionego w plastiku chipa. E-dowód zapewnia jego posiadaczowi rozmaite wygody, z których może korzystać zarówno podczas zajmowania się sprawami urzędowymi, jak i w trakcie podróży. 

Pracujesz przy komputerze? Pracodawca musi ci to zapewnić

Korzyści dla posiadacza

E-dowód pozwala jego posiadaczowi na różne udogodnienia. Z jego przydatności można zdać sobie sprawę na przykład podczas logowania się do portali administracji publicznej – dzięki swojemu dokumentowi tożsamości można to bowiem robić zbliżeniowo. E-dowód pozwala też na składanie elektronicznych podpisów. Dokument zawiera również dane biometryczne swojego właściciela w postaci odcisków palców, co może się przydawać podczas podróży. Polski dowód tożsamości pozwala na korzystanie z automatycznych bramek ABC w strefie kontroli granicznej na lotnisku, co pozwala zaoszczędzić zarówno na czasie, jak i na nerwach.

  • bezpiecznie logowanie się do portali administracji publicznej (np. e-Urzędu Skarbowego),
  • korzystanie z automatycznych bramek granicznych na lotniskach,
  • potwierdzenie Profilu Zaufanego,
  • komunikowanie się z administracją publiczną oraz innymi podmiotami,
  • sygnowanie dokumentów oraz wniosków za pomocą podpisu elektronicznego. 

Certyfikat podpisu osobistego

Jeśli osoba składająca wniosek o przyznanie nowego dowodu osobistego chce, żeby dokument pozwalał jej na składanie podpisu elektronicznego, musi zaznaczyć odpowiednie pole w trakcie wypełniania wniosku o przyznanie nowego dokumentu. Certyfikat podpisu osobistego jest zapisywany w dowodzie podczas jego produkcji. Przy odbiorze dokumentu należy go jeszcze aktywować i wybrać sobie kod PIN. Pomoże przy tym urzędnik wydający dowód. 

Źródło: benchmark.pl