Tech.BiznesINFO.pl > Cyberbezpieczeństwo > Twoje konto bankowe zostało zablokowane? Wiemy, co robić
Marcin Śliwa
Marcin Śliwa 13.07.2024 09:45

Twoje konto bankowe zostało zablokowane? Wiemy, co robić

karta bankowa
fot. Needpix

Blokada konta bankowego potrafi być przykrą niespodzianką, szczególnie w sytuacji, gdy potrzebujemy skorzystać z naszych środków. Sprawdzamy kiedy bank może zarządzić blokadę i jak wówczas postępować, by jak najszybciej odzyskać dostęp do pieniędzy.

Blokada konta w interesie klienta

Banki mogą zablokować konta swoich klientów w trzech przypadkach. Paradoksalnie najczęściej bank podejmuje taką decyzję działając w interesie klienta, któremu dostęp do środków jest odcinany. Dzieje się tak wówczas, gdy bank zarejestruje na przykład podejrzaną transakcję. Chodzi na przykład o wypłacenie, lub próbę wypłacenia środków z jakiegoś odległego miejsca za granicą, dziwne przelewy oraz działania noszące znamiona włamu na konto przez osoby trzecie. 

Bank blokuje wówczas konto, by zabezpieczyć środki swojego klienta przed kradzieżą. W takich sytuacjach blokada może potrwać 72 godziny, lub do czasu, aż klient potwierdzi, że operacje finansowe lub działania, które wzbudziły czujność instytucji, były zgodne z jego zamierzeniami. 

Oszuści wykorzystują głosy znanych osób. Nie daj się na to nabrać

Blokada konta na polecenie

Banki mają prawo do blokady konta również wtedy, gdy zostaną o to poproszone przez instytucje takie jak prokurator, Urząd Skarbowy, Izba Celna, komornik itp. Konto może więc zostać zablokowane w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa, zaległości i długów oraz nieopłaconych mandatów i innych zobowiązań.   

Kolejnym przypadkiem, w którym bank może nałożyć blokadę na konto jest podejrzenie finansowania działalności terrorystycznej lub prania brudnych pieniędzy. Kiedy instytucja finansowa podejmie takie kroki, ma obowiązek zgłosić to do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej. 

Bank nałożył blokadę. Co wtedy?

Jeśli do blokady konta nie dojdzie z inicjatywy banku, nie ma on obowiązku informowania o tym jego właściciela. Takie kroki powinna wykonać instytucja, która wydała polecenie nałożenia blokady. W przypadku kiedy to bank podjął decyzję o odcięciu dostępu do konta, na przykład w wyniku podejrzanych transakcji, instytucja kontaktuje się z klientem telefonicznie. Wówczas pracownik banku może chcieć zweryfikować, czy działania na koncie były zgodne z wolą klienta, lub poinformować go o udaremnionej próbie kradzieży. 

Blokada konta w zależności od przyczyny, może potrwać od zaledwie chwili, poprzez 24, 72, aż do 96 godzin. Gdy powodem blokady są zaległości finansowe, dostęp do konta może być odblokowany dopiero po ich całkowitym uregulowaniu.