Tech.BiznesINFO.pl > Internet i TV > UOKiK zdecydował. Klienci popularnej platformy otrzymają zwroty pieniędzy
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 16.11.2023 15:22

UOKiK zdecydował. Klienci popularnej platformy otrzymają zwroty pieniędzy

laptop
Pixabay/Firmbee

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta podjął decyzję dotyczącą praktyk stosowanych przez jeden z dużych serwisów oferujących bilety na wydarzenia kulturalne i sportowe. Firma zostanie ukarana grzywną, będzie musiała także zwrócić pieniądze użytkownikom.

Nieuczciwe praktyki lidera branży

Serwis eBilety to jeden z największych graczy pośredniczących w sprzedaży wejściówek na koncerty, imprezy sportowe czy przedstawienia teatralne. Można tam nabyć  bilety na największe festiwale i najgłośniejsze wydarzenia kulturalne. Firma tytułuje się liderem w swojej branży. Od 2019 należy do Grupy Allegro.

Uwagę UOKiK przyciągnęły zgłoszenia użytkowników eBilety, którzy zwracali uwagę na opłatę serwisową pobieraną przy zakupie biletów. Choć w serwisie widniały ceny o tym, że jakiś bilet można nabyć za określoną cenę, to jednak była ona podawana bez obowiązkowej opłaty serwisowej i finalnie koszty były wyższe.

Jedna z ulubionych sieci handlowych Polaków ma kłopoty. Postawiono zarzuty

Nieprawdziwe ceny minimalne w eBilety

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny, zdecydował, że taka praktyka umyślnie wprowadzała konsumentów w błąd, a stosowany mechanizm sprawiał, że podane ceny minimalne biletów były nieprawdziwe. Warto zaznaczyć, że w miejscach, gdzie wyświetlana była minimalna cena, nie widniała żadna informacja o tym, że eBilety doda jeszcze dodatkowe koszty serwisowe.

Urząd zwraca uwagę, że podobne praktyki określa mianem dark patterns. Oznacza to, że podczas sprzedaży stosowane są mechanizmy wykorzystujące znajomość zwyczajów użytkowników w taki sposób, aby wpływać na ich decyzje i nimi manipulować. Wpływ na decyzję zakupową w przypadku eBiletów jest oczywisty – informację o dodaniu opłat serwisowych przekazywano dopiero na ostatnich etapach transakcji. Gdyby była ona znana wcześniej, wówczas do zakupu nigdy mogły nie dojść. Wyjaśnia to prezes UOKiK:

Od początku zapoznawania się z ofertą konsument musi mieć prawdziwą informację o pełnej cenie. To optymalny sposób prezentowania cen w serwisach internetowych, który powinien być standardem rynkowym. Cena jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na decyzję o zakupie, dlatego powinna być prezentowana w sposób jasny, czytelny i niewprowadzający w błąd

Urząd zobowiązał eBilety do zmodyfikowania dotychczasowych mechanizmów w taki sposób, aby cena minimalna zawierała opłatę serwisową oraz inne koszty, które nie są opcjonalne. Na tym jednak nie koniec. eBilety bezprawnie wydłużały bowiem okres na zwrot kosztów, gdy wydarzenie było odwoływane lub przekładane przez pandemię. Zgodnie z literą prawa zwrot powinien zostać dokonany w ciągu 14 dni, tymczasem eBilety powołując się na fałszywą podstawę prawną, wydłużały ten czas do 180 dni.

Grzywna i zwroty dla użytkowników eBilety

Oprócz nałożenia obowiązku zmian stosowanych praktyk w zakresie informowanie o minimalnej cenie biletów, eBilety zostaną także ukarane grzywną. Firma będzie musiała zapłacić karę finansową w wysokości 1 325 880 zł. Ponadto została ona zobowiązana do zwrotu pobranych z naruszeniem praw konsumenta opłat serwisowych. Wszyscy, których dotyczy zwrot otrzymają stosowną informację od eBilety. Obie decyzje prezesa UOKiK są prawomocne.