Tech.BiznesINFO.pl > Cyberbezpieczeństwo > Ważny komunikat dla klientów PKO BP. Musisz koniecznie to zrobić
Paula Drechsler
Paula Drechsler 26.09.2023 17:17

Ważny komunikat dla klientów PKO BP. Musisz koniecznie to zrobić

pko bp
domena publiczna

Banki regularnie aktualizują różne wytyczne czy regulaminy oraz ulepszają aplikacje, jak i inne usługi. Wszystko po to, aby korzystające z nich osoby mogły czuć się pewnie co do ochrony swoich finansów. Ważne usprawnienie wprowadziło między innymi PKO BP. Klienci powinni jak najszybciej zapoznać się ze specjalnymi wytycznymi. Instrukcje pomogą bezpieczniej korzystać z usług instytucji. 

Problemy klientów banków

PKO BP obsługuje najwięcej klientów ze wszystkich instytucji finansowych tego typu w Polsce. Chodzi o niemal 12 milionów osób, które posiadają tam konto. Jednostka sama określa się mianem niekwestionowanego lidera polskiego sektora bankowego. Tylko w ubiegłym roku aktywa spółki wyniosły 431 mld zł, a liczba klientów wzrosła dokładnie do 11,7 mln. Tym bardziej istotne jest, aby tak potężna instytucja dbała o bezpieczeństwo finansów swoich klientów. PKO BP regularnie edukuje w tym temacie oraz wprowadza różnego rodzaju ulepszenia i innowacje, które mają zapewnić wyższy komfort korzystania z oferty.

Wiele osób z różnych przyczyn nie śledzi jednak na bieżąco tego typu informacji. Jest to spory błąd, ponieważ zaznajamiając się z wprowadzanymi usprawnieniami w obsłudze klienta czy aktualizacjami aplikacji można uchronić się przed utratą pieniędzy. Oszuści próbują się bowiem do nich dobrać na każdym kroku. Tak jak inne banki, instytucje rządowe czy firmy, również PKO BP nieraz trafia bowiem na celownik przestępców kradnących zarówno pieniądze, jak i dane osobowe. 

Wielu Polaków dostaje podobne pismo od skarbówki. Lepiej go nie lekceważyć Kontrole w domach Polaków. Posypią się kary, nie każdy może spać spokojnie

Ograniczone zaufanie i stosowanie się do wytycznych

W kwestii finansów trzeba mieć ograniczone zaufanie i zawsze kilka razy upewnić się, że człowiek, który np. podaje się za pracownika banku, faktycznie nim jest. PKO BP podkreśla, że należy pamiętać, iż każdy telefon z żądaniem udzielenia informacji, takich jak hasła do logowania na konto, dane osobowe albo kody BLIK, jest próbą oszustwa. Podmioty tego typu nigdy nie proszą również o instalowanie żadnego oprogramowania z podesłanych SMS-em linków.

- Niezależnie od tego, jakie dane podaje osoba dzwoniąca, nawet jeśli wydaje się znać Twoje imię i nazwisko, nie można ufać takim telefonom. To podstęp, który może skutkować utratą oszczędności. Cyberprzestępcy są bardzo zdolni do manipulacji i potrafią podszyć się pod różne numery telefonów, w tym numery instytucji, włączając w to numery bankowych infolinii - podkreśla spółka.

Jeśli padniesz ofiarą takiej pułapki, konsekwencje mogą być fatalne. Dlatego warto wiedzieć, jak zweryfikować, czy na pewno kontaktuje się z nami pracownik PKO BP. Wydano konkretne instrukcje dla klientów na temat tego, jak zweryfikować, czy rzeczywiście kontaktuje się z nami osoba, która jest zatrudniona w tej instytucji finansowej. 

Walka ze spoofingiem - specjalne powiadomienia push

Bank wprowadził powiadomienia push, które ułatwiają weryfikację osoby dzwoniącej, która podaje się za pracownika tego podmiotu. Powiadomienia push to wiadomości przekazywane użytkownikowi przez aplikacje mobilne, są nimi np. okienka wyskakujące podczas korzystania z aplikacji Messenger, które informują o nowej konwersacji czy innej aktywności. PKO BP wystosowało komunikat o możliwości sprawdzenia pracownika poprzez aplikację IKO właśnie dzięki takiemu powiadomieniu.

Jak zweryfikować pracownika w aplikacji IKO? Podano konkretne instrukcje, które pomogą wystrzec się stania ofiarą spoofingu:

  • Podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji IKO. 
  • Po chwili dostaniesz powiadomienie push w aplikacji IKO z jego danymi. 
  • Poproś pracownika o jego imię, nazwisko, stanowisko oraz miejsce, z którego dzwoni. Jeżeli dane są poprawne, potwierdź je w aplikacji i kontynuuj rozmowę. 
  • Jeżeli pracownik banku odmówi weryfikacji lub poda błędne dane – rozłącz się i zadzwoń na naszą infolinię. 

- Pamiętaj! Pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o dane karty płatniczej oraz jej PIN, o login i hasło do bankowości elektronicznej, pełny numer PESEL czy kod BLIK. Nie będzie też namawiał do instalacji dodatkowego oprogramowania - podkreśla spółka.

Numery kontaktowe do PKO BP to: 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach opłata zgodna z taryfą operatora) +48 81 535 60 60 (do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora).

Źródło: Powszechna Kasa Oszczędności Bank Polski Spółka Akcyjna