Tech.BiznesINFO.pl > Cyberbezpieczeństwo > 80-latka straciła 320 tys. zł. Padła ofiarą oszustów już drugi raz
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 01.08.2024 15:09

80-latka straciła 320 tys. zł. Padła ofiarą oszustów już drugi raz

kobieta
Fot. Freepik/pvproductions

Dostęp do bankowości elektronicznej w rękach osób starszych to proszenie się o problemy, jednak nawet wykluczenie cyfrowe nie chroni przed niebezpieczeństwami. Cyberprzestępcy płynnie modyfikują modus operandi w zależności od profilu ofiary i nic nie stoi im na przeszkodzie, aby vishing, oszustwo telefoniczne, szybko modyfikować tak, aby okraść osoby, które nie mogą w kilka minut przelać im pieniędzy. Przekonała się o tym mieszkanka Krakowa, która nie dość, że już po raz drugi padła ofiarą oszustów, to tym razem na znacznie wyższą kwotę.

Fałszywy prokurator zatroszczył się jak o matkę - kobieta straciła małą fortunę

“Gazeta Krakowska” informuje o sprawie 80-letniej mieszkanki Krakowa, która w ostatnim czasie padła ofiarą oszustwa. Skontaktowały się z nią telefonicznie osoby podające się najpierw za policjanta, a następnie za prokuratora. Skuteczny okazał się niestety znany i stosowany wielokrotnie scenariusz, przed którym systemowo ostrzega policja. Oszuści przekonali ofiarę, że jej pieniądze są zagrożone i zapewnili ją, że jako pracownicy wymiaru sprawiedliwości dzwonią po to, aby jej pomóc.

Wobec kobiet zastosowano perfidne zabiegi socjotechniczne - fałszywy prokurator miał m.in. przekonywać o swoim całkowitym zaangażowaniu w ochronę pieniędzy kobiety, gdyż rzekomo sam ma matkę w jej wieku. Zarzekał się, że dokonał już takich operacji jak ogólnokrajowe zastrzeżenie dowodu osobistego, co miało go uwiarygodnić. Takie argumenty w połączeniu z presją czasu - wszak pieniądze kobiety miały być zagrożone - doprowadziły niestety do straty pokaźnej ilości gotówki.

Te aplikacje na Androida są niebezpieczne - usuń je natychmiast

To nie pierwszy taki przypadek pechowej 80-latki

Najpewniej, gdy okazało się, że ofiara nie może przelać im pieniędzy z użyciem aplikacji mobilnej czy bankowości elektronicznej dostępnej w przeglądarce, oszuści nakłonili ją do wypłaty gotówki i fizycznego przekazania pieniędzy podstawionemu kurierowi. 80-latka wypłaciła i oddała w ręce obcej osoby 320 tys. zł.

Zobacz: Nawet 1200 zł świadczenia na gospodarstwo domowe. Można już składać wnioski, wystarczy smartfon

Następnie otrzymała jeszcze jeden telefon - jeden z oszustów telefonował rzekomo ze Szwajcarii, gdzie miało dojść do ujęcia osób, które czyhały na jej pieniądze. Po tym kontakt się urwał, ofiara zorientowała się w swojej sytuacji i skontaktowała z policją. Na domiar złego utrata 320 tys. nie była pierwszym takim incydentem w życiu kobiety. Wcześniej wyłudzono od niej 30 tys. zł. To pokazuje, że nawet osoby, które mogą wykazywać wzmożoną czujność z racji wcześniejszych doświadczeń, ulegają manipulacji i mogą paść ofiarą ponownie. 

Zalecanie zdrowego rozsądku i ostrożności na nic się nie zdaje

Zwyczajowe w takich przypadkach ostrzeżenia policji i nawoływanie do ostrożności zdają się na nic pod presją czasu i mechanizmów socjotechnicznych. W przypadku osób starszych i dzieci, które jeszcze częściej padają ofiarami oszustw, choć o innym profilu, warto rozważyć nadzór nad komunikacją prowadzony przez bliskich z zachowaniem szacunku. Większej roli nie grają kompetencje techniczne, bo ofiarami padają nawet najwięksi eksperci. Czasem po prostu wystarczy walidacja dokonana przez drugiego człowieka, który nie znajduje się pod presją i nie był manipulowany, by w porę próbę oszustwa udało się udaremnić.

Pilne ostrzeżenie: trwa polowanie na urlopowiczów. Wiadomości przychodzą od prawdziwych hoteli
booking
booking
Sezon urlopowy w pełni i do popularności wraca dość wyrafinowane, wieloetapowe oszustwo, którego paść mogą osoby planujące wyjazd urlopowy lub już przebywające na wakacjach. Próbę ataku jest rozpoznać tym trudniej, że nie dochodzi do fałszowania stron czy kopiowania tożsamości - wręcz przeciwnie, napastnicy korzystają z prawdziwych witryn należących do hoteli czy ośrodków wypoczynkowych i to w dużym serwisie używanym przez urlopowiczów na całym świecie. Ze względu na to, że zagrożenie czyha w kanałach komunikacji, którymi wcześniej mogliśmy kontaktować się z obsługą, specjalny komunikat wydał zespół CERT działający przy Orange Polska.
Czytaj dalej
Natychmiast usuń te aplikacje. Trojan atakuje smartfony, zainstalowały go tysiące użytkowników
atak na smartfony
atak na smartfony
Analitycy firmy Kaspersky odnaleźli w sklepie Google Play aplikacje zawierające złośliwe oprogramowanie. Co ciekawe, jest to popularne niegdyś oprogramowanie szpiegujące Mandrake - trojan, który nie dawał o sobie znać od 2020 r. Wygląda jednak na to, że Mandrake cały czas był wykorzystywany przez cyberprzestępców, tylko umykał uwadze firm zajmujących się cyberbezpieczeństwem mobilnym. Przedstawiono listę aplikacji, które zawierały spyware - jeśli masz je na swoim smartfonie, natychmiast je usuń, przeskanuj telefon antywirusem, a w razie potrzeby zresetuj go do ustawień fabrycznych, choć i to może nie stanowić gwarancji bezpieczeństwa.
Czytaj dalej