Tech.BiznesINFO.pl Cyberbezpieczeństwo 80-latka straciła 320 tys. zł. Padła ofiarą oszustów już drugi raz
Fot. Freepik/pvproductions

80-latka straciła 320 tys. zł. Padła ofiarą oszustów już drugi raz

1 sierpnia 2024
Autor tekstu: Maciej Olanicki

Dostęp do bankowości elektronicznej w rękach osób starszych to proszenie się o problemy, jednak nawet wykluczenie cyfrowe nie chroni przed niebezpieczeństwami. Cyberprzestępcy płynnie modyfikują modus operandi w zależności od profilu ofiary i nic nie stoi im na przeszkodzie, aby vishing, oszustwo telefoniczne, szybko modyfikować tak, aby okraść osoby, które nie mogą w kilka minut przelać im pieniędzy. Przekonała się o tym mieszkanka Krakowa, która nie dość, że już po raz drugi padła ofiarą oszustów, to tym razem na znacznie wyższą kwotę.

Fałszywy prokurator zatroszczył się jak o matkę - kobieta straciła małą fortunę

“Gazeta Krakowska” informuje o sprawie 80-letniej mieszkanki Krakowa, która w ostatnim czasie padła ofiarą oszustwa . Skontaktowały się z nią telefonicznie osoby podające się najpierw za policjanta, a następnie za prokuratora. Skuteczny okazał się niestety znany i stosowany wielokrotnie scenariusz, przed którym systemowo ostrzega policja. Oszuści przekonali ofiarę, że jej pieniądze są zagrożone i zapewnili ją, że jako pracownicy wymiaru sprawiedliwości dzwonią po to, aby jej pomóc.

Wobec kobiet zastosowano perfidne zabiegi socjotechniczne - fałszywy prokurator miał m.in. przekonywać o swoim całkowitym zaangażowaniu w ochronę pieniędzy kobiety, gdyż rzekomo sam ma matkę w jej wieku . Zarzekał się, że dokonał już takich operacji jak ogólnokrajowe zastrzeżenie dowodu osobistego, co miało go uwiarygodnić. Takie argumenty w połączeniu z presją czasu - wszak pieniądze kobiety miały być zagrożone - doprowadziły niestety do straty pokaźnej ilości gotówki.

Te aplikacje na Androida są niebezpieczne - usuń je natychmiast

To nie pierwszy taki przypadek pechowej 80-latki

Najpewniej, gdy okazało się, że ofiara nie może przelać im pieniędzy z użyciem aplikacji mobilnej czy bankowości elektronicznej dostępnej w przeglądarce, oszuści nakłonili ją do wypłaty gotówki i fizycznego przekazania pieniędzy podstawionemu kurierowi. 80-latka wypłaciła i oddała w ręce obcej osoby 320 tys. zł .

Zobacz: Nawet 1200 zł świadczenia na gospodarstwo domowe. Można już składać wnioski, wystarczy smartfon

Następnie otrzymała jeszcze jeden telefon - jeden z oszustów telefonował rzekomo ze Szwajcarii, gdzie miało dojść do ujęcia osób, które czyhały na jej pieniądze. Po tym kontakt się urwał, ofiara zorientowała się w swojej sytuacji i skontaktowała z policją . Na domiar złego utrata 320 tys. nie była pierwszym takim incydentem w życiu kobiety. Wcześniej wyłudzono od niej 30 tys. zł . To pokazuje, że nawet osoby, które mogą wykazywać wzmożoną czujność z racji wcześniejszych doświadczeń, ulegają manipulacji i mogą paść ofiarą ponownie.

Zalecanie zdrowego rozsądku i ostrożności na nic się nie zdaje

Zwyczajowe w takich przypadkach ostrzeżenia policji i nawoływanie do ostrożności zdają się na nic pod presją czasu i mechanizmów socjotechnicznych. W przypadku osób starszych i dzieci, które jeszcze częściej padają ofiarami oszustw , choć o innym profilu, warto rozważyć nadzór nad komunikacją prowadzony przez bliskich z zachowaniem szacunku. Większej roli nie grają kompetencje techniczne, bo ofiarami padają nawet najwięksi eksperci. Czasem po prostu wystarczy walidacja dokonana przez drugiego człowieka, który nie znajduje się pod presją i nie był manipulowany, by w porę próbę oszustwa udało się udaremnić.

Pilne ostrzeżenie: trwa polowanie na urlopowiczów. Wiadomości przychodzą od prawdziwych hoteli
Natychmiast usuń te aplikacje. Trojan atakuje smartfony, zainstalowały go tysiące użytkowników
Obserwuj nas w
autor
Maciej Olanicki

Dziennikarz biznesinfo.pl. W przeszłości redaktor prowadzący dobreprogramy.pl, miesięcznika „IT Professional”, współpracownik Wirtualnej Polski. Adres dla sygnalistów: olanicki@protonmail.com.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
Nauka i kosmos Sztuczna inteligencja Cyberbezpieczeństwo Internet i TV FinTech