Tech.BiznesINFO.pl > Cyberbezpieczeństwo > Avast ukarany za sprzedaż danych użytkowników antywirusa
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 22.02.2024 22:03

Avast ukarany za sprzedaż danych użytkowników antywirusa

Avast
Fot. Gen/Avast

Avast pozostaje jednym z najpopularniejszych systemów operacyjnych, także w Polsce. Przyczyna jest oczywista – jest to jedno z nielicznych narzędzi tej klasy, które jest udostępniane użytkownikom za darmo. Niestety, po raz kolejny potwierdza się wyświechtana dewiza, według której jeśli coś jest za darmo, to produktem jest użytkownik. 

Avast ukarany przez Federalną Komisję Handlu

Jak informuje serwis 404media.co, amerykańska Federalna Komisja Handlu (FTC) właśnie ukarała Avast dotkliwą karą oraz zakazała stosowania dotychczasowych praktyk naruszających prawa użytkowników. Dochodzenie FTC wykazało, że Avast nie tylko zbierał znaczące ilości danych o użytkownikach antywirusa, ale też sprzedawał je firmom trzecim.

Sprawa jest szczególnie bulwersująca, jeśli weźmie się pod uwagę, że Avast promuje swoje oprogramowanie właśnie frazesami dotyczącymi ochrony swoich użytkowników, także ich prywatności w Sieci. Prawda okazała się jednak zgoła odmienna i to właśnie antywirus był wykorzystywany na ogromną skalę do handlu wrażliwymi danymi.

Który antywirus jest najlepszy? Poznaliśmy najnowszy ranking AV-TEST

Avast sprzedawał użytkowników dane firmom trzecim

Federalna Komisja Handlu ustaliła, że Avast (producent Gen ma siedzibę w Czechach, ale należy do podmiotu zarejestrowanego w Wielkiej Brytanii) za pośrednictwem swojego oprogramowania, także w postaci rozszerzeń do przeglądarek, bezprawnie zbierał i przechowywał bez limitu dane o użytkownikach, łącznie z ich historią przeglądania, a następnie sprzedawał je spółce Jumpshot.

Jumpshot handlował nimi dalej – wrażliwe informacje trafiały do firm działających na rynku reklamowym, podmiotów zajmujących się przetwarzanie danych czy brokerów danych. FTC odrzuciła argumentację przedstawicieli Avasta, według których dane były anonimizowane – w toku dochodzenia ustalono bowiem, że praktyki Avasta były niewystarczające i nadal możliwa była identyfikacja.

Dotkliwe konsekwencje dla Avasta

Teraz Avast spotka się z konsekwencjami. Przede wszystkim spółce zakazano sprzedaży danych użytkowników, wprowadzenie przejrzystych mechanizmów wyrażania zgód przez użytkowników i usunięcie dotychczas zebranych danych. Ponadto Avast ma poinformować swoich użytkowników o decyzji FTC oraz wprowadzić program ochrony ich prywatności. Spółka odpowiedzialna za rozwój antywirusa musi także zapłacić grzywnę w wysokości 16,5 mln dolarów.

Źródło: 404media.co