Tech.BiznesINFO.pl > Internet i TV > Cicha woda serwisów społecznościowych. Pinterest ma ponad 480 mln użytkowników i rekordowe przychody
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 24.12.2023 09:17

Cicha woda serwisów społecznościowych. Pinterest ma ponad 480 mln użytkowników i rekordowe przychody

Pinterest
Fot. Pinterest

Gdy wciąż mówi się o kontrowersyjnych decyzjach Elona Muska w sprawie X, oskarżeniach wobec Marka Zuckerberga o stosowanie szkodliwych wzorców reklamowych, a TikTokowi zarzuca się szpiegostwo, popularność zdobywa inny gracz, który często przemyka pod naszymi radarami. Pinterest w minionym roku miał się świetnie, a liczba użytkowników rośnie, zwłaszcza dzięki internautom z pokolenia Z.

Pinterest – nieco inny portal społecznościowy

Jak zauważa Business Insider Polska, Pinterest to serwis obrazkowy (można też udostępniać GIF-y i krótkie filmy), który pozwala tworzyć publiczne lub prywatne kolekcje grafik, które przez lata skupiły się przede wszystkim na tematyce mody, wystroju wnętrz, a mówiąc szerzej – estetyki. Mimo że funkcjonuje od 2010 roku, to trudno powiedzieć, aby był wymieniany w czołówce najpopularniejszych mediów społecznościowych.

Pinterest z sukcesami wypełnia jednak swoją niszę. W tym roku korzystało z niego aktywnie nawet 480 mln użytkowników i choć nijak ma się to do wyników choćby serwisów należących do Meta, to przyciąga szczególnie wartościowych dla mediów społecznościowych użytkowników – pokolenie X. Nie popada przy tym w reklamowe skrajności Instagrama czy i nie eksploatuje zaangażowania w sposób tak intensywny jak TikTok.

Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że spokojny, być może trochę nudnawy profil działalności Pinteresta daje użytkownikom to, czego nie znajdą w innych serwisach – poczucie komfortu. Wypełniając lukę po Tumblrze czy soup.io pozwala po prostu tworzyć kolekcję ulubionych rzeczy bez stosowania mechanizmów uzależniających, nachalnych treści reklamowych i treści szkodliwych dla psychiki młodszych internautów. 

Nowa aplikacja Marka Zuckerberga w końcu w Europie. To konkurencja dla X

Wzrosty Pinteresta w 2023 r.

Pinterest może pochwalić się już liczbą użytkowników sięgającą przekraczającą 480 mln miesięcznie. W mijającym roku zarobił 2,8 mld dolarów, co w trzecim kwartale przełożyło się na 11-procentowy wzrost w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim. Bezwzględnie w Q3 Pinterest zarobił rekordowe dla siebie 763 mln, co znów dalekie jest od zarobków Meta czy Tiktoka, jednak pozwala na utrzymanie korzystnych perspektyw i rozwój.

Udział w tym sukcesie miało zwłaszcza pokolenie Z, które stanowi dziś nawet 40 proc. wszystkich użytkowników. Według analityków znaleźli oni dla portalu ciekawe zastosowanie – poniekąd wykorzystują go, żeby marzyć. Biorąc pod uwagę ważną rolę kolekcji dotyczących wystroju wnętrz, często młodsi użytkownicy „projektują” tam swoje przyszłe mieszkania i domy, tworzą projekcie przyszłego stylu życia.

Trzeba przyznać, że taki profil wykorzystania dowolnego portalu społecznościowego – bo przecież tworzyć kolekcję obrazków można równie dobrze na Instagramie czy Facebooku – jest nietypowe, a jednak zajmuje coraz większą rzeszę szczególnie wartościowych dla właścicieli wszystkich social mediów przedstawicieli pokolenia Z. Tego samego, którego sytuacja na rynku mieszkaniowym czy rynku nieruchomości jest znacznie trudniejsza niż poprzednich pokoleń. Pinterest może stanowić tu pewien ekwiwalent wicia prawdziwego gniazdka.

Zobacz też: Nowy mechanizm płacenia za zakupy hitem wśród Polaków. Najczęściej korzystają kobiety

Plany na najbliższy rok

Na przyszły rok planowana jest nieśpieszna ewolucja e-commerce’owych funkcji Pinteresta. Dodana ma zostać nienachalna i zrównoważona forma sprzedaży prezentowanych na obrazkach przedmiotów. Według danych portalu aż 84 proc. użytkowników szuka na portalu produktów, które następnie chce kupić. Dotąd musiała znajdować sprzedawców samodzielnie, poza Pinterestem.

Administracja chce wykorzystać ten potencjał i zamiast realizacji scenariusza, gdzie najpierw widzi się coś na Pintereście, a potem szuka w sklepach internetowych, oferować sprzedaż na miejscu, pośrednicząc pomiędzy sprzedawcami i kupującymi. „Będzie można kupić to, co do tej pory głównie dało się tylko oglądać — podsumowuje plany na 2024 r. Sabrina Ellis, Chief Product Officer i członkini zarządu Pinteresta, zatrudniona kiedyś w Google.

Źródło: Business Insider Polska