Tech.BiznesINFO.pl Cyberbezpieczeństwo Dzień Babci i Dzień Dziadka – ostrzegamy przed nieuczciwymi sprzedawcami i oszustami
Fot. Sweet/LifeUnsplash

Dzień Babci i Dzień Dziadka – ostrzegamy przed nieuczciwymi sprzedawcami i oszustami

20 stycznia 2024
Autor tekstu: Maciej Olanicki

Jutro i pojutrze obchodzimy Dzień Babci i Dzień Dziadka. Tak może być jednak szczególną okazją dla sprzedawców stosujących nieuczciwe praktyki, ale też dla cyberprzestępców. Swoje zalecenia wydał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz instytucje finansowe.

UOKiK ostrzega seniorów

Swoje ostrzeżenie przed nieuczciwymi sprzedawcami opublikował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Zwraca w nim uwagę na zagrożenia, które szczególnie często czyhają właśnie na seniorów.

UOKiK przestrzega przede wszystkim przed ofertami składanymi drogą telefoniczną . Szczególnie często starsi są adresatami propozycji przeprowadzenia rzekomych darmowych badań profilaktycznych. Innymi ofertami, jakie są proponowane seniorom to między innymi pobyty w sanatoriach. W rzeczywistości trafia się na wydarzenia z pokazami handlowymi.

Zatrważające statystyki NASK. Oszuści nie mają litości, wielu seniorów straciło pieniądze

Zalecenia i dobre praktyki

W takich przypadkach urząd zaleca, aby przede wszystkim nie zawierać umów . Często pod wpływem manipulacji sprzedawców żerujących na przekonaniu starszych, że ludzie są na ogół uczciwi, dochodzi do realizacji skrajnie niekorzystnych dla nabywców transakcji. Zaleceniem jest skonsultowanie się z bliskim przed zawieraniem podobnych zobowiązań.

Jednocześnie przypominamy, że gdy do zawarcia umowy dojdzie podczas nieumówionej wizyty w domu lub na wycieczce, to konsumenci mają 30 dni na odstąpienie od niej . W przypadku innych umów, na przykład tych podpisanych podczas umówionej wizyty, na wspomnianych pokazach produktów, ale też niebezpośrednio, drogą telefoniczną, obowiązuje 14-dniowy okres na odstąpienie.

Na starszych czyhają też zwykli oszuści

Osobną kwestię stanowi działalność stricte przestępcza, polegająca na wymuszeniach i wyłudzeniach, którą stosować można zarówno bezpośrednio, jak i telefonicznie. Tutaj spryt oszustów jest w zasadzie nieograniczony, jednak największa skuteczność w przypadku starszych osób są scenariusze oszustw, w których przestępcy podszywają się pod bliskich ofiary lub posługują się autorytetem urzędów.

W takich przypadkach również nieoceniona będzie pomoc bliskich. Najlepiej rozłączyć się z dzwoniącymi lub nie otwierać drzwi nieznajomym, a jeśli ich argumentacja wypada przekonująco zakończyć kontakt i samodzielnie zweryfikować tożsamość. Jest to skuteczna metoda zwłaszcza w przypadku osób podszywających się pod pracowników banków.

Wystarczy rozłączyć się i samemu zadzwonić do banku, by dowiedzieć się, czy rzeczywiście jego przedstawiciel próbował się skontaktować. W tym przypadku również odradzane jest zawieranie jakichkolwiek umów. Ich zawoalowane zapisy mogą wpędzić w poważne problemy finansowe.

Popularny bank apeluje do Polaków. Każdy musi uważać
PKO BP ostrzega Polaków. Pilny komunikat, groźny atak na klientów
Obserwuj nas w
autor
Maciej Olanicki

Dziennikarz biznesinfo.pl. W przeszłości redaktor prowadzący dobreprogramy.pl, miesięcznika „IT Professional”, współpracownik Wirtualnej Polski. Adres dla sygnalistów: olanicki@protonmail.com.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
Nauka i kosmos Sztuczna inteligencja Cyberbezpieczeństwo Internet i TV FinTech