Tech.BiznesINFO.pl > Internet i TV > Gwałtownie rośnie liczba wypadków z ich udziałem. Na czele młodzi mężczyźni
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 16.09.2024 12:47

Gwałtownie rośnie liczba wypadków z ich udziałem. Na czele młodzi mężczyźni

transport
Fot. East News/Marek BAZAK

Pilnie potrzebne są środki transportu dające szansą na ekologiczną, nowoczesną mobilność. Mocnym kandydatem mogą być e-hulajnogi, jednak sposób, w jaki są popularyzowane, daleki jest od optymalnego. Widać to po miastach zaśmieconych pojazdami, ale też w bezpieczeństwie transportu. Najnowsze dane wskazują, że liczba wypadków z udziałem e-hulajnóg szybko rośnie.

W 2024 liczba wypadków na e-hulajnogach może wzrosnąć dwukrotnie

Instytut Transportu Samochodowego poinformował, że od początku 2024 r. doszło do 422 wypadków z udziałem e-hulajnóg. Przed rokiem w analogicznym okresie było ich łącznie 293.

Należy jednak spojrzeć na suche dane krytycznie - po pierwsze wypadki z udziałem e-hulajnóg nie oznaczają jeszcze, że wypadki te były zawinione przez prowadzących e-hulajnogi. Większa liczba wypadków może być spowodowana rosnącą liczbą samych hulajnóg oraz tym, że inni uczestnicy ruchu nie są jeszcze do tego środka transportu publicznego przyzwyczajeni. Problemy z bezpieczeństwem bez dwóch zdań zachodzą, jednak może to nie wynikać ze specyfiki samych hulajnóg, lecz ze złych nawyków ich użytkowników.

Przełomowy silnik spalinowy Toyoty: zero emisji, osiągi lepsze od Tesli. Elektryki nie zagrzeją miejsca?

Odsetek wypadków na e-hulajnogach ze skutkiem śmiertelnym jest rząd wielkości mniejszy niż w przypadku samochodów

Jak czytamy w przytaczanym przez “Business Insider” raporcie ESRA3 w całej UE 68,3 proc. badanych twierdziło, że w ciągu miesiąca poprzedzającego pytanie korzystała przynajmniej raz hulajnogi elektrycznej. Niestety tylko 44,6 proc. z nich nosiło w tym czasie z kask. To sprawia, że konsekwencje wypadków, które np. z udziałem rowerzysty chronionego kaskiem zakończyłyby się bez większych konsekwencji, dla prowadzących hulajnogi bez kasku są poważnym wypadkiem.

W Polsce w ciągu poprzednich dwóch lat doszło do więcej niż 1 tys. wypadków z udziałem e-hulajnóg, odnotowano 2,5 tys. kolizji. Zginęło w nich 8 osób. O tym, czy hulajnogi są bezpieczne, może świadczyć porównanie z samochodami. Według danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w 2022 r. w 21 322 wypadkach zginęło 1 896 osób, czyli 8,89 proc. uczestników wypadków. W przypadku e-hulajnóg odsetek ten  jest rząd wielkości niższy - 0,8 proc.

Kto w Europie jeździ hulajnogami? Dane pokazują, że ich popularność będzie rosła

Dane Instytutu Transportu Samochodowego są interpretowane jako zapowiedź wzrostu zainteresowania tym środkiem transportu. Najpopularniejsze są one bowiem wśród młodszych pokoleń, które nabierają konkretnych zwyczajów transportowych. E-hulajnogi preferują zwłaszcza mężczyźni w wieku 18-24 lat. W ocenie ITS poruszanie się nimi będzie dla nich w przyszłości oczywistością, a zwyczaje te będą przekazywać młodszym.

Zaistniałe przy popularyzacji tego środka transportu problemy można relatywnie łatwo rozwiązać. Wprowadzenie wymagań bezpieczeństwa (obowiązkowe kaski), surowa regulacja działalności firm wynajmujących e-hulajnogi, a nawet system dopłat do zakupu osobistych e-hulajnóg, podobnie, jak mam to mieć wkrótce miejsce z rowerami elektrycznymi - wszystko to daje szansę na rozwój zielonej, omijającej korki i znacząco bezpieczniejszej niż transport samochodowy mobilności.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie to fikcja? Podsumowanie po pierwszym miesiącu zaskakuje
strefa czystego transportu
strefa czystego transportu
Od 1 lipca w Warszawie obowiązuje Strefa Czystego Transportu. Nie mogą do niej wjeżdżać starsze samochody z silnikami spalinowymi, które nie spełniają określonych przez włodarza miasta norm. Ma się to przełożyć na poprawę jakości powietrza, komfort i zdrowie mieszkańców, ale też zmniejszyć liczbę pojazdów w centrum. Od uruchomienia Strefy Czystego Transportu minął już miesiąc, a to okazja do pierwszego podsumowania. Dane płynące z Warszawy są jednak dla środowisk aktywistów miejskich oznaką tego, że ambitny plan okazał się w dużej mierze fikcją.
Czytaj dalej
Miliardy euro na stole. Gigantyczna fabryka baterii do elektryków stanie w Polsce?
fabryka
Losy najważniejszej inwestycji planowanej w Polsce, biorąc pod uwagę najnowsze doniesienia, nie są tak jednoznaczne, jak deklaruje ministerstwo cyfryzacji. Ogromne straty, masowe zwolnienia oraz wady techniczne najnowszych generacji procesorów sprawiają, że  powstanie zakładu testowania półprzewodników Intela pod Wrocławiem trudno dziś brać za pewnik. Kondycję korporacji być może najlepiej ilustruje fakt, że wczoraj CEO Intela, Pet Gelsinger, zaczął zamieszczać w serwisie X fragmenty Pisma Świętego. Tymczasem budowę zakładu w Polsce rozważać ma zupełnie inna korporacja produkująca m.in. półprzewodniki. W okolicach Trójmiasta może powstać jej fabryka akumulatorów dla samochodów elektrycznych.
Czytaj dalej