Tech.BiznesINFO.pl > Internet i TV > UOKiK. 31 mln zł kary dla Amazona. Klienci masowo wprowadzani w błąd
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 27.03.2024 11:18

UOKiK. 31 mln zł kary dla Amazona. Klienci masowo wprowadzani w błąd

paczka amazon
Fot. Pexels/Erik Mclean

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta poinformował o nałożeniu wysokiej kary finansowej na luksemburski oddział korporacji Amazon, która odpowiada za sprzedaż w sklepie amazon.pl. W ocenie UOKiK Amazon dopuścił się niezgodnych z prawem praktyk obejmujących swoje usługi.

UOKiK nakłada karę na Amazon

Wątpliwości UOKiK wzbudziły praktyki dotyczące informowania klientów amazon.pl o momencie zawierania umów sprzedaży, dostępności produktów i terminów ich dostaw. Aby uzyskać prawdziwe informacje, klienci musieli samodzielnie weryfikować podane przez sklep informacje wyświetlone w ofertach.

Ponadto uchybień dopatrzono się także w zakresie dostarczania usługi Gwarancja dostawy. W ocenie urzędu Amazon stosował praktyki niedopuszczalne przez prawo, tzw. dark patterns oraz wprowadzał klientów w błąd.

Duże zmiany dla użytkowników OLX. To pokłosie działań UOKiK

Wprowadzanie w błąd i dark patterns

W toku dochodzenia ustalono, że Amazon nagminnie błędnie informował klientów o dostępności i czasie dostarczenia produktów. Wprowadzano klientów w błąd, informując o niskiej liczbie pozostałych egzemplarzy oraz czasie dostawy. W ofertach pojawiały się np. deklaracje, że zamówienie produktu w określonym czasie umożliwi jego dostarczenie w konkretnym terminie, którego jednak nie dotrzymywano.

Ponadto wprowadzono klientów w błąd w kwestii momentu zawierania umowy – miało ono miejsce nie podczas zakupu, lecz dopiero w momencie wysyłki, zaś informacja o tym była słabo widoczna. W rezultacie Amazon mógł jednostronnie anulować dowolne zamówienie bez żadnych konsekwencji, bo sam zakup nie stanowił dlań jeszcze żadnego zobowiązania.

Naruszone zbiorowe interesy konsumentów

Nieprawidłowości w usłudze Gwarancja dostawy napotkano w zakresie niedopełnienia obowiązków informacyjnych. Klienci amazon.pl otrzymywali informacje o zasadach dodatkowej usługi dopiero na etapie podsumowania zamówienia. W rezultacie mogli nie uzyskać informacji o przysługujących im prawach tj. prawie do zwrotu kosztów dostawy, gdy produkt zostanie dostarczony zbyt późno.

Prezes UOKiK zdecydował, że za wszystkie te uchybienia, która wypełniają znamiona naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, Amazon zostanie ukarany grzywną w wysokości 31 850 141 zł. Ponadto informacja na temat kary musi zostać opublikowana na stronach Amazona i w jego mediach społecznościowych. Decyzja nie jest prawomocna, korporacji przysługuje prawo do odwołania.