Tech.BiznesINFO.pl > FinTech > Ustawa o dostępności - nowe wymogi dot. terminali płatniczych
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 10.05.2024 21:48

Ustawa o dostępności - nowe wymogi dot. terminali płatniczych

płatność telefonem
Fot. Unsplash/Nathan Dumlao

Sejm uchwalił ustawę wdrażającą do polskiego systemu prawnego zapisy europejskiego aktu o dostępności. W rezultacie wkrótce do polskich sklepów zawitają nowe terminale płatnicze. Ustawa o dostępności wprowadza także wiele innych zmian, jednak właśnie terminale wzbudzają najwięcej kontrowersji.

Ustawa o dostępności w Polsce

Ustawa o dostępności stanowi zbiór przepisów, dzięki którym usługi i produkty będą trafiać na rynek w sposób, który nie dyskryminuje osób niepełnosprawnych. Zmiany obejmą liczne aspekty życia - dostępność w budynkach, na stronach internetowych czy na platformach sprzedażowych. Dotyczy to także handlu detalicznego w punktach stacjonarnych.

Europejski akt o dostępności stanowi obowiązek wprowadzenia przez sprzedawców terminali płatniczych spełniających wymogi dostosowania do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dotyczy to jednak wyłącznie stanowisk samoobsługowych w handlu. W Polsce zdecydowano się jednak iść dalej niż stanowi europejskie prawo i zmiany dotkną także kas obsługiwanych przez pracowników.

Ważna zmiana dla posiadaczy iPhone’ów. Chodzi o płatności BLIK-iem

Nowemu prawu sprzeciwiają się sprzedawcy

Jak donosi serwis interia.pl, ustawa o dostępności, która aktualnie czeka już tylko na podpis prezydenta, nakłada na sprzedawców obowiązek wykorzystania terminali dostosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych w każdym punkcie sprzedaży. Także, jeśli transakcja przebiega przy udziale pracownika sklepu.

To oczywiście wzbudziło sprzeciw samych sprzedawców, którzy obawiają się wydatków niezbędnych na modernizację terminali. Zwłaszcza że decyzja o rozszerzeniu wymogu dotyczącego wymiany terminali na zwykłe kasy rzekomo nie była wcześniej konsultowana. Sprzedawcy zwracają także uwagę, że od opracowania europejskiego aktu o dostępności upłynęło 5 lat. Przez ten czasu wykorzystywane w sklepach terminale zmieniły się i oferują możliwości, o których nie było mowy przed kilkoma laty.

Terminali nie trzeba będzie wymieniać

Dobre wieści są takie, że obawy co do konieczności wymiany całej floty terminali były przedwczesne. Wymóg wprowadzania nowych urządzeń będzie obowiązywał tylko podczas wymiany terminalu na nowe. Stare urządzenia, które nie spełniają nowych wymogów, będą mogły być eksploatowane aż do zużycia, niemniej nie dłużej niż 20 lat od rozpoczęcia korzystania z nich w sklepach.

Źródło: interia.pl