Tech.BiznesINFO.pl > Cyberbezpieczeństwo > Uwaga na bilety do Energylandii. Konkurs kończy się utratą pieniędzy
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 08.06.2024 23:04

Uwaga na bilety do Energylandii. Konkurs kończy się utratą pieniędzy

energylandia
Fot. materiały prasowe Energylandia

Zbliżają się wakacje, co może być zachętą do udziału w konkursach umożliwiających wygranie wyjazdu w atrakcyjne miejsce. Dostrzegli to cyberprzestępcy. W mediach społecznościowych publikowane są reklamy, które przekonują, że wygrać można bilety do Energylandii. Niestety jest to próba oszustwa.

Fałszywy konkurs z biletami do Energylandii

Firma CyberRescue zidentyfikowała groźną kampanię phishingową, która realizowana jest na Facebooku. Cyberprzestępcy wykupili tam reklamy, w których przekonują, że organizowany jest konkurs z nagrodami w postaci biletów do Energylandii. Organizatorzy mają ponadto zapewniać darmowy nocleg.

Konkurs jest fikcją, zaś wykupione reklamy służą do działalności cyberprzestępczej. W najbardziej optymistycznym wariancie rozwoju wypadków można przekazać im swoje dane osobowe. W najgorszym - stracić pieniądze zgromadzone na koncie bankowym.

Włamania i wyłudzenia na Facebooku. Znany atak znów skuteczny

Kradzież danych i pieniędzy

Po kliknięciu reklamy zachęcani jesteśmy do pozostawienia swoich danych, co ma służyć udziałowi w konkursie. W ten sposób możemy przekazać napastnikom imię i nazwisko, adres mailowy, numer telefonu, adres zamieszkania i datę urodzenia. Te mogą być następnie wykorzystane choćby w kolejnych oszustwach do uwiarygadniania legendy.

Po przekazaniu danych ofiary proszone są o wypełnienie ankiety dotyczącej kredytów i paneli fotowoltaicznych. Niestety, część z nich przekierowywana jest do formularza, w którym podać mamy dane karty płatniczej w celu pokrycia kosztu wysyłki biletów. Jeśli to zrobimy, oszuści mogą nas okraść.

Jak się chronić przed oszustwem?

Warto zaznaczyć, że organizatorem konkursu ma być firma Global Data Leads LLC. Już wcześniej wielokrotnie jej trop był odnajdywany w działalności cyberprzestępczej. Pozyskuje ona dane, które następnie odsprzedaje firmom zajmującym się telemarketingiem.

Zalecamy konsekwentne ignorowanie wszystkich treści sponsorowanych na Facebooku. Najlepiej korzystać z serwisu z włączonym rozszerzeniem blokującym reklamy.