Tech.BiznesINFO.pl Nauka i kosmos Wodór w motoryzacji. Orlenu jako trzeci na świecie otrzymał akredytację
Fot. Orlen/materiały prasowe

Wodór w motoryzacji. Orlenu jako trzeci na świecie otrzymał akredytację

6 marca 2024
Autor tekstu: Maciej Olanicki

Coraz częściej twierdzi się, że przyszłością motoryzacji nie są napędy elektryczne, lecz wodorowe. Wykorzystanie tego pierwiastka ma eliminować problemy, z jakimi będziemy się musieli mierzyć w związku z popularyzacją samochodów elektrycznych. Orlen właśnie otrzymał akredytację, która pozwoli wykorzystać wodór w branży automotive.

Orlen Laboratorium z certyfikacją

Orlen ogłosił, że jako pierwszy podmiot w Polsce i trzeci na świecie otrzymał akredytację zaawansowanych metod badawczych nad wodorem w jakości pozwalającej na zastosowanie go w branży motoryzacyjnej . Prace może już prowadzić Pracownia Produktów Rafineryjnych w Trzebini należąca do ORLEN Laboratorium.

Jeszcze w tym roku Orlen planuje sfinalizować proces akredytacyjny dla swojego drugiego laboratorium zlokalizowanego we Włocławku. Ma tam powstać cały hub wodorowy , czyli miejsce, w którym koncentrować będzie się działalność przedsiębiorstw, których cele wiążą się z pracami nad wodorem.

Nowe ogniwa mają być rewolucją dla aut elektrycznych. Na razie to „produkcyjne piekło”

Finał trzyletniego procesu

Nowa regulacje dotyczące prac nad wodorem będą obowiązywać już od 1 stycznia 2025 r . Wówczas każde laboratorium, które przeprowadza badania w tej dyscyplinie, będzie musiało uzyskać akredytację. Jest to warunek konieczny do tego, aby opracowywane produkty otrzymały odpowiednią certyfikację i mogły być oferowane komercyjnie.

Orlen wyprzedził tym samym wejście w życie nowego prawa, co nie było łatwe – proces przygotowań trwał trzy lata . Proces akredytacji udało się Orlenowi sfinalizować jeszcze przed wejściem w życie nowych wymogów dzięki współpracy z National Physical Laboratory z Wielkiej Brytanii.

Wodór dla motoryzacji

Jednym z obszarów badań nad wodorem, w jaki angażuje się Orlen jest program HyQuality Europe – Clean Hydrogen Partnership, którego celem jest wzrost jakości działania stacji tankowania wodoru . Zgodnie ze strategią przyjętą przez Orlen do roku 20230 ma zostać sfinalizowany program rozwoju całodobowych stacji tankowania wodoru w Polsce i za granicą.

Ile kosztuje jazda samochodem elektrycznym w Polsce? Kwota może zaskoczyć
Znana fabryka zostanie zlikwidowana. Pracę straciło 468 osób
Obserwuj nas w
autor
Maciej Olanicki

Dziennikarz biznesinfo.pl. W przeszłości redaktor prowadzący dobreprogramy.pl, miesięcznika „IT Professional”, współpracownik Wirtualnej Polski. Adres dla sygnalistów: olanicki@protonmail.com.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
Nauka i kosmos Sztuczna inteligencja Cyberbezpieczeństwo Internet i TV FinTech