Tech.BiznesINFO.pl FinTech Zmiana w sposobie płacenia kartą. Dotyczy wszystkich sklepów i transakcji. Koniec ery?
Fot. Unsplash/Nathan Dumlao

Zmiana w sposobie płacenia kartą. Dotyczy wszystkich sklepów i transakcji. Koniec ery?

12 sierpnia 2024
Autor tekstu: Maciej Olanicki

Pod koniec zeszłego roku Polacy dysponowali ponad 45 mln kart płatniczych, a blisko 34 mln z nich były wykorzystywane przynajmniej raz na kwartał. Płatności bezgotówkowe zdobyły w u nas gigantyczną popularność, podobnie jak płatności zbliżeniowe. W połączeniu z BLIK-iem sprawia to, że Polska przynajmniej pod względem fintechowym jest w opinii wielu bardziej rozwinięta niż np. Niemcy. W takich okolicznościach jeszcze większą wagę mają zmiany zapowiedziane przez Mastercard, które znacząco modyfikują to, w jaki sposób przebiegają płatności kartą. Odczują to zarówno konsumenci, jak i sprzedawcy.

Ważne zmiany dla płacących kartą. Koniec z uciążliwym obowiązkiem

Przywykliśmy już do tego, że przy płatności kartą oprócz paragonu otrzymujemy jeszcze pytanie o to, czy chcemy otrzymać potwierdzenie płatności . Oczywiście ogromna większość odmawia, bo przecież szczegółowe dane o transakcji znajdują się już na paragonie. Obowiązek pytania o drukowanie potwierdzenia jest więc głównie rutynową uciążliwością dla ekspedientów, a dla klientów nie ma większego praktycznego zastosowania.

Oczywiście można podnosić argument, że w razie konieczności reklamowania czy to produktu, czy transakcji, warto mieć ze sobą potwierdzenie. Bezsprzecznie, niemniej, gdy dostęp do szczegółowego wykazu transakcji dokonanych kartą mamy na zawołanie w aplikacjach mobilnych , dowód w postaci potwierdzenia nie jest niezbędny. Może się okazać, że w wyniku błędu czy niskiej jakości połączenia terminal np. zaksięguje transakcję kilkukrotnie, ale wówczas także do reklamacji wystarczy nam dostęp do bankowości elektronicznej . Zdaje sobie z tego sprawę Mastercard i zapowiada zmiany.

Zobacz też: Polacy odwracają się od gotówki. "Kartą, czyli telefonem", NBP nie ma złudzeń, co dalej

PayPal jak "wymiar sprawiedliwości". UOKiK o bulwersujących praktykach. Potężna kara

Mastercard zapowiada koniec papierowych potwierdzeń - jak to wpłynie na zakupy z użyciem karty?

Mastercard , globalny operator kart płatniczych, ogłosił, że definitywnie kończy z papierowymi potwierdzeniami transakcji dokonanych bezgotówkowo . Spółka oszacowała, że w przeciętnym hipermarkecie zużywa się blisko 11 tys. rolek papieru rocznie i czas z tym skończyć. Troska o środowisko i zrównoważony rozwój ma być nadrzędna i wszelkie procedury należy zmodyfikować tak, aby marnować możliwie jak najmniej zasobów. Podobnego oświecenia z całego serca życzymy kierownictwu sieci Biedronka .

Zobacz: Pilne ostrzeżenie. Zagrożeni wszyscy klienci, są oficjalne wytyczne

Mastercard zmienia standardy w taki sposób, aby sprzedawcy w całej Europie nie mieli już obowiązku zadawania pytania o to, czy klient życzy sobie wydruk potwierdzenia . Co jednak ważniejsze, kopii potwierdzenia nie będą musieli archiwizować sami sprzedawcy - będzie ono przetwarzane wyłącznie w postaci cyfrowej. Jednocześnie klient nadal będzie mógł otrzymać wydrukowane potwierdzenie, jednak wyłącznie na własne życzenie.

Do wyeliminowania został jeszcze jeden wydruk

Nie podano jeszcze konkretnej daty zniesienia obowiązku pytania o wydruk potwierdzeń i przechowywania ich wyłącznie w cyfrowej postaci przez sprzedawców . Zmiana przebiega jednak głównie na gruncie procedur Mastercard, a nie zmian o charakterze technicznym, co pozwala liczyć na rychłe wdrożenie. Można się spodziewać, że to dopiero początek drogi - operator wskazuje Polskę jako kraj, w którym aktywnie rozwijany jest system e-fakturowania . To może w przyszłości doprowadzić do całkowitej cyfryzacji także paragonów.

PKO BP wprowadza ważne zmiany. Wszyscy klienci powinni o tym wiedzieć
Konta bankowe Polaków znikają? Banki podnoszą alarm przed masowymi likwidacjami
Obserwuj nas w
autor
Maciej Olanicki

Dziennikarz biznesinfo.pl. W przeszłości redaktor prowadzący dobreprogramy.pl, miesięcznika „IT Professional”, współpracownik Wirtualnej Polski. Adres dla sygnalistów: olanicki@protonmail.com.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
Nauka i kosmos Sztuczna inteligencja Cyberbezpieczeństwo Internet i TV FinTech