Tech.BiznesINFO.pl > Internet i TV > Duże zmiany w dowodach osobistych. Wniosek złożymy przez internet, jest jedno ale
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 22.11.2023 19:59

Duże zmiany w dowodach osobistych. Wniosek złożymy przez internet, jest jedno ale

dowód osobisty
ARKADIUSZ ZIOLEK/East News

Powstał projekt rozporządzenia, które da podstawą prawną dla nowego wzoru dokumentu osobistego. To jednak kwestie wnioskowania o niego, sposób jego wydawania i procedury dotyczące m.in. jego utraty mogą stanowić najważniejszą różnicę. W kwestii dowodów osobistych czeka nas duża zmiana.

Zmiany we wnioskach o dowód osobistych

Jak donosi Serwis Samorządowy PAP, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało już nowy projekt na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Najważniejsza nowość, jaką wprowadza on z punktu widzenia przeciętnego obywatela to kwestia składania wniosków.

Wnioski o dowód osobisty będzie można składać za pośrednictwem internetowych usług elektronicznych. Niestety nie oznacza to, że przez całą procedurę będzie można przejść bez wychodzenia z domu.

Ważna nowość zmierza do mObywatela. O co chodzi z zastrzeżeniem PESEL?

Jak będzie można złożyć wniosek o dowód na nowych zasadach?

Po pierwsze, podróż do organów gminy nie ominie nas przez konieczność odwzorowania podpisu w postaci cyfrowej na urządzeniu signature pad, zbliżonym do tego, jakie wykorzystują między innymi firmy kurierskie. Ma to stanowić uwierzytelnienie wniosku składanego przez internet.

Po drugie, podczas wnioskowania o dowód konieczne będzie dostarczenie danych biometrycznych w postaci odcisków linii papilarnych. Aby tego dokonać, nadal trzeba będzie odwiedzić urząd. To sprawia, że składanie wniosku o dowód zgodnie z nowym projektem MSWiA de facto tylko częściowo cyfryzuje całą procedurę.

Zmiany w przypadku utraty ważności, zagubień, uszkodzeń

MSWiA planuje także uregulować kwestię procesu, jaki następują po utracie ważności dowodu osobistego. Nowe przepisy stanowią, że wnioskujący będzie zobowiązany dostarczyć nieważny dowód do urzędu, a tam dokonane zostanie jego fizyczne zniszczenie, np. poprzez przecięcie. Podobnie będzie z dokumentami osobistymi osób zmarłych.

Nowe zasady będą także dotyczyć dowodów, które zostały zagubione czy skradzione. Słowem – w tych wszystkich przypadkach, gdy obywatel straci do nich dostęp. Wówczas na organach gminnych będzie spoczywać obowiązek unieważnienia dokumentu w Rejestrze Dowodów Osobistych, ale też ustalenie zgodności tożsamości obywatela z informacjami z publicznych rejestrów.

Źródło: samorzad.pap.pl

Zastrzeganie numeru PESEL z falstartem. Aplikacja opoźniona, brakuje podmiotów i regulacji
Janusz Cieszyński
W ostatnim czasie zintensyfikowano tempo prac nad rozwojem rządowej aplikacji mobilnej mObywatel. Liczba jego funkcji stale rośnie, jednak niewiele z może się okazać równie przydatnymi jak możliwość zastrzegania numeru PESEL. Miała ona trafić do mObywatela już dziś, ale wiadomo już, że tak się niestety nie stanie.
Czytaj dalej
Prezydent podpisał ustawę powołującą Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości
EN 01373502 0001
Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o policji i niektórych innych ustaw powołującą w policji Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości – poinformowała w środę Kancelaria Prezydenta. Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości będzie odpowiadać za realizację zadań w zakresie rozpoznawania i zwalczania przestępstw popełnionych przy użyciu systemu informatycznego, systemu teleinformatycznego lub sieci teleinformatycznej oraz zapobiegania tym przestępstwom, a także wykrywania i ścigania sprawców. Jak czytamy w informacji na stronie kancelarii prezydenta celem ustawy, jest ustanowienie jednolitej w skali kraju jednostki organizacyjnej Policji – Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości (CBZC) i powołanie w tym celu w ramach Policji nowej służby odpowiedzialnej za rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie cyberprzestępczości oraz wykrywanie i ściganie sprawców cyberprzestępstw. Ustawa przewiduje przeznaczenie z budżetu państwa, w okresie 10 lat, środków na utworzenie służby zwalczania cyberprzestępczości w łącznej kwocie 4 mld 430 mln zł, co zapewni unowocześnienie wyposażenia i sprzętu, możliwość budowy siedziby nowej jednostki organizacyjnej Policji oraz umożliwi wzmocnienie motywacyjnego systemu uposażeń funkcjonariuszy zapobiegających i zwalczających cyberprzestępczość. Kierowanie nowotworzoną jednostką policji powierzono Komendantowi CBZC, jako organowi podległemu Komendantowi Głównemu policji, który jednocześnie staje się bezpośrednim przełożonym policjantów CBZC. Komendanta CBZC będzie powoływał, spośród oficerów Policji, i odwoływał minister właściwy do spraw wewnętrznych na wniosek Komendanta Głównego Policji, natomiast Zastępców Komendanta CBZC będzie powoływał, spośród oficerów Policji, i odwoływał Komendant Główny Policji na wniosek Komendanta CBZC. Komendant CBZC będzie posiadał również pełne kompetencje kadrowo-szkoleniowe w stosunku do policjantów CBZC.
Czytaj dalej