Tech.BiznesINFO.pl Internet i TV Kupujesz na Temu i Shein? "Wielopoziomowe naruszenie przepisów"
Fot. rupixen.com/Unsplash

Kupujesz na Temu i Shein? "Wielopoziomowe naruszenie przepisów"

30 maja 2024
Autor tekstu: Maciej Olanicki

“W trosce o polskich konsumentów” - brzmi tytuł komunikatu ministerstwa rozwoju i technologii. Resort informuje w nim o zwróceniu się do cieszących się ogromną popularnością w Polsce chińskich platform e-commerce’owych o udzielenie wyjaśnień w sprawie licznych zgłoszonych nieprawidłowości.

Ministerstwo żąda wyjaśnień

Analizy dokonane przez sam resort, ale też Polskie Towarzystwo Gospodarcze oraz Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wykazały, że praktyki stosowane przez Temu i Shein , które w styczniu w Polsce zgromadziły ponad 21 mln użytkowników, mają znamiona licznych nieprawidłowości.

W ocenie resortu ma dochodzić do wielopoziomowych naruszeń zarówno polskiego, jak i europejskiego prawa. Tracić mają na tym sami konsumenci, których ochrona gwarantowana przez obowiązujące w Polsce prawo może być systematycznie naruszana.

Sprzedajesz na Allegro, OLX lub Vinted? Skarbówka się dowie, rząd przyjął projekt ustawy

Temu i Shein niezgodne z dyrektywą Omnibus

Lista przewinień, o które podejrzewa się zarówno Temu , jak i Shein jest długa, jednak najważniejsze z nich to nieprzestrzeganie przepisów dyrektywy Omnibus i tego szerokie konsekwencje. Przypomnijmy, że każda oferta, aby być zgodna z europejskim prawem, musi zawierać o informację o najniższej cenie z ostatnich 30 dni.

W ten sposób można uniknąć licznych manipulacji, jakich przez lata dopuszczały się sklepy . Fałszywe obniżki cen, rabaty po wcześniejszym chwilowym podwyższeniu ceny były codziennością, zanim w życie wszedł Omnibus. Tymczasem na obu chińskich platformach próżno szukać informacji o cenach historycznych, co jednak jest elementem większego problemu.

Długa lista zarzutów

Temu jest oskarżane o stosowanie licznych mechanizmów manipulacyjnych, jak choćby liczniki odmierzające czas do podwyżki ocen, fałszywe informacje o kończącym się asortymencie, braki w informacjach o konkretnych cenach produktów czy minimalnych wartościach zamówienia. Stosowane są także wprowadzające w błąd kuponu zniżkowe z abuzywnymi klauzulami.

Liczne zaniedbania występują także w zakresie informowania użytkowników o statusie kupującego - kupując na Temu, nie wiemy, czy mamy do czynienia z przedsiębiorstwem czy osobą fizyczną, ani jakie relacje biznesowe łączą podmiot z administracją serwisu.

Wobec Shein powtarzają się podobne oskarżenia, jednak można do nich dołączyć m.in. greenwashing - w opisach produktów widzimy zapewnienia o tym, że są one ekologiczne, jednak nie ma tam żadnych na to dowodów. Shein ma także stosować system ocen wprowadzający użytkowników w błąd.

Całość praktyk ma oczywisty cel - manipulować konsumentami tak, aby ci kupowali jak najwięcej. Dochodzić może także do naruszania ich praw . Resort nie wyznaczył ram czasowych na udzielenie wyjaśnień przez zainteresowane podmioty.

Rząd zawalczy z fast fashion. Na celowniku Temu i Shein
Wyłudzili przesyłki warte 400 tys. zł. Nowa metoda oszustów
Obserwuj nas w
autor
Maciej Olanicki

Tech.BiznesINFO/BiznesINFO/Goniec. W przeszłości redaktor prowadzący dobreprogramy.pl, miesięcznika „IT Professional”, współpracownik Wirtualnej Polski. Adres dla sygnalistów: olanicki@protonmail.com.
 

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
Nauka i kosmos Sztuczna inteligencja Cyberbezpieczeństwo Internet i TV FinTech