Tech.BiznesINFO.pl Cyberbezpieczeństwo Pilny komunikat dużego polskiego banku. Dotyczy wszystkich klientów
Fot. materiały własne

Pilny komunikat dużego polskiego banku. Dotyczy wszystkich klientów

8 sierpnia 2024
Autor tekstu: Maciej Olanicki

Za sprawą smartfonów grono użytkowników mediów społecznościowych powiększyło się o osoby wcześniej wykluczone cyfrowe, które nie korzystają z komputerów. Chodzi zwłaszcza  osoby starsze, które nie miały okazji pracować na komputerach w trakcie pracy zawodowej, a tym samym są często bardziej podatne na działania cyberprzestępców. Problem dostrzegają banki, które regularnie publikują biuletyny mające stanowić ostrzeżenie i zestaw dobrych praktyk dla każdego klienta, niezależnie od wieku i doświadczenia. Wydany właśnie komunikat pozwoli na przynajmniej częściową ochronę przed jednym najpopularniejszych zagrożeń czyhających m.in. na Facebooku.

Cyberprzestępcy korzystają na dziurawej moderacji serwisów społecznościowych

Santander Bank Polska jest największym polskim bankiem komercyjnym i szacuje się, że obsługuje ponad 7 mln klientów indywidualnych. Doskonale zdają sobie z tego sprawę cyberprzestępcy, którzy często w atakach phishingowych podszywają się pod pracowników Santander. Powszechne są także fałszywe strony logowania, które służą do przechwytywania danych uwierzytelniania. Te są później wykorzystywane do włamań na konta.

W trwającej kampanii edukacyjnej Santander tym razem skupił się jednak na innym rodzaju zagrożeń. Chodzi o fikcyjne konkursy rozpowszechniane głównie za sprawą mediów społecznościowych. Te stały się w ostatnich latach rajem dla cyberprzestępców , którzy za sprawą bierności moderacji mogą przeprowadzać w zasadzie dowolny scenariusz bez obaw o wykrycie i blokadę.

Ważny komunikat mBanku. Zapowiada zmiany, klienci muszą się przygotować

Santander przestrzega przed fikcyjnymi konkursami - zamiast nagrody włamania i kradzież pieniędzy

W opublikowanym właśnie komunikacie Santander zaleca szczególną ostrożność wobec wszystkich internetowych konkursów. Szczególną rezerwę należy jednak zachowywać wobec konkursów reklamowanych w mediach społecznościowych , które zachęcają nas do kliknięcia linka. Ten zabiera nas poza dany serwis, gdzie może już dochodzić do w zasadzie dowolnych nadużyć: do wyłudzeń, kradzieży  oraz prób przechwycenia danych logowania.

Zobacz: Ważny komunikat mBanku. Zapowiada zmiany, klienci muszą się przygotować

Bank nawet w przypadku konkursów budzących zaufanie i organizowanych przez zaufane podmioty zaleca wnikliwą lekturę regulaminów. Może się bowiem okazać, że identyfikacja wizualna organizatora została skradziona i organizatorem jest zupełnie niepowiązany z nim podmiot. Unikać należy linków, natychmiast opuszczać strony, na których wymaga się od nas podawania danych logowania.

Na Facebooku lepiej z góry zakładać, że mamy do czynienia z oszustwem

Zalecenia i dobre porady to jedna, praktyka to drugie. Często w ferworze emocji i radości po wygranym rzekomo konkursie można zapomnieć o zdrowym rozsądku. Dlatego skuteczniejsza dla ochrony przed cyberzagrożeniami może być zmiana nastawienia do mediów społecznościowych w ogóle. Założenie z góry, że każda docierająca za ich pośrednictwem treść to zagrożenie lub nieprawda zdaje się dziś rozsądniejsze, niż metoda odwrotna.

Rafał Brzoska wygrywa z Facebookiem. Dla miliardera decyzja zapadła w miesiąc, Polacy są okradani latami
Program używany przez miliony użytkowników przestanie działać. Google właśnie potwierdziło
Obserwuj nas w
autor
Maciej Olanicki

Dziennikarz biznesinfo.pl. W przeszłości redaktor prowadzący dobreprogramy.pl, miesięcznika „IT Professional”, współpracownik Wirtualnej Polski. Adres dla sygnalistów: olanicki@protonmail.com.

Chcesz się ze mną skontaktować? Napisz adresowaną do mnie wiadomość na mail: redakcja@biznesinfo.pl
Nauka i kosmos Sztuczna inteligencja Cyberbezpieczeństwo Internet i TV FinTech