Tech.BiznesINFO.pl > FinTech > Odkryto wyjątkową planetę. Ma gęstość waty cukrowej
Marcin Śliwa
Marcin Śliwa 18.05.2024 18:15

Odkryto wyjątkową planetę. Ma gęstość waty cukrowej

atmosfera
fot. Astro_Alex/Wikimedia Commons

Niezwykłego odkrycia dokonali astronomowie z uniwersytetu w Liege (Belgia). Udało im się odkryć egzoplanetę, której gęstość można porównać do waty cukrowej. Mimo, że WASP-193b jest o połowę większa od Jowisza, to jest od niego siedmiokrotnie mniej masywna. W tekście opublikowanym w ”Nature Astronomy” odkrywcy piszą, że tak niskiej gęstości nie da się wytłumaczyć standardowymi modelami.

Gęstość waty cukrowej

Jowisz jest największą planetą układu słonecznego. Nowoodkryta WASP-193b jest od niego większa o połowę, ale jej masa jest mniejsza siedmiokrotnie. Według naukowców z belgijskiego uniwersytetu w Liege, odkryta przez nich planeta składa się głównie z pierwiastków takich jak wodór i hel – to między innymi one mają odpowiadać za nietypową gęstość ciała niebieskiego. Dr Khalid Barkaoui - jeden z odkrywców i autor publikacji, która ukazała się na łamach ”Nature Astronomy” tłumaczy, że taką gęstość niezwykle trudno wyjaśnić.

Jej ekstremalnie niska gęstość czyni ją prawdziwą anomalią pośród ponad pięciu tysięcy egzoplanet odkrytych do tej pory. Tej ekstremalnie niskiej gęstości nie da się wytłumaczyć standardowymi modelami napromieniowanych gazowych olbrzymów, nawet przy najbardziej entuzjastycznych scenariuszach i braku wewnętrznego jądra – pisze Barkaoui

Gęstość omawianej planety wynosi zaledwie 0.059 grama na centymetr sześcienny. W swojej publikacji naukowcy zwracają w związku z tym uwagę, że najbardziej zbliżonym do niej ciałem jakie możemy sobie wyobrazić, jest wata cukrowa.

Wielka bitwa w cyberprzestrzeni. Polacy w czołówce NATO

Kosmiczna zagadka

WASP-193b to druga najmniej gęsta planeta odkryta w historii. Od pierwszej – Kepler-51d, odróżnia ją jednak fakt, że jest od niej o wiele większa. Nowoodkryta planeta okrąża swoją macierzystą gwiazdę co 6,25 dnia. Belgijscy naukowcy swojego odkrycia dokonali dzięki międzynarodowemu programowi Wide Angle Search for Planets (WASP), stąd też nazwa planety.

WASP-193b to kosmiczna zagadka. Jej rozwiązanie będzie wymagało więcej pracy obserwacyjnej i teoretycznej. Szczególnie potrzebna będzie analiza atmosfery – mówi dr Barkaoui

Sekret tkwi w atmosferze?

Naukowcy zakładają, że dziwna konsystencja superpuszystej planety ma związek z niemal równie nietypową, ogromną atmosferą. Jej zasięg ma sięgać dziesiątki tysięcy kilometrów dalej, niż sięga atmosfera Jowisza.  Naukowcy utrzymują, że obecnie nie ma teorii, która pozwoliłaby wytłumaczyć te przedziwne zjawiska.

Źródło: wp.pl