Tech.BiznesINFO.pl > Cyberbezpieczeństwo > Atak na klientów polskich banków. Wyjątkowo dopracowany phishing
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 03.12.2023 15:01

Atak na klientów polskich banków. Wyjątkowo dopracowany phishing

pekao
Fot. biznesinfo.pl

Zidentyfikowano kolejną kampanię phishingową, której celem jest kradzież pieniędzy klientów korzystających z bankowości elektronicznej. Początkowo napastnicy korzystają z serwisów sprzedażowych, by następnie z użyciem dopracowanych środków wyłudzić dane i dokonać kradzieży. Wydano już odpowiednie zalecenia.

Zaczyna się od SMS-ów

Przed trwającą kampanią ostrzega bank Pekao, choć na próbę dokonania kradzieży narażeni są także klienci innych banków. Analitycy banku ustalili, że oszuści działają w sposób wykorzystujący pozycję serwisów pośredniczących w sprzedaży, np. OLX. Wysyłają do potencjalnych SMS-y, w których podszywają się pod administrację portalu.

W SMS-ach tych atakujący przekonują potencjalną ofiarę, że przedmiot rzekomo wystawiony na sprzedaż właśnie został zakupiony. Pieniądze można odebrać po kliknięciu linku zamieszczone w treści wiadomości. 

Uwaga posiadacze sprzętu Apple, hakerzy mają nowy sposób. To należy zrobić, żeby się chronić

Szczególnie dopracowane fałszywe witryny

Link zaprowadzi nas pod świetnie spreparowaną stronę OLX, którą przy braku uważności można wziąć za autentyczną. Oczywiście samo zastanowienie powinno budzić, że informacje zawarte na stronie dotyczą przedmiotu, którego nie sprzedawaliśmy, ani nie kupowaliśmy, niemniej wizualnie witryna jest niezwykle dopracowana.

Na stronie znajdziemy formularz, w którym wyłudzane są dane osobowe, ale to stanowi zaledwie pierwszy etap. W kolejnym kroku jesteśmy ponownie przenoszeni, tym razem na równie dopracowaną stronę imitującą jeden z serwisów płatniczych. O tym, że mamy do czynienia z oszustwem wskazuje w zasadzie tylko adres strony, który nie ma nic wspólnego z bankiem Pekao. Napastnicy zadbali nawet o to, aby komunikaty przesyłał nam fałszywy konsultant za pomocą czatu.

Kradzież danych do konta i ominięcie MFA

W ostatnim etapie ujawnia się właściwy cel napastników – serwując fałszywą stronę logowania do bankowości elektronicznej świadczonej przez Pekao, próbują wymusić przekazanie loginu i hasła do konta, a także numeru PESEL.

Dalej dochodzi do tzw. ataku man-in-the-middle, w którym przejmowany jest kolejny składnik autoryzacji dostarczany telefonicznie przez bank. Ofiara przekazuje go napastnikom, będąc przekonana, że loguje się na prawdziwej stronie banku, a nie na makiecie przygotowanej przez atakujących i przekazuje im wszystkie informacje niezbędne do przejęcia i ogołocenia konta bankowego ofiary.

Jak się chronić?

Kampania jest tym razem bardzo dopracowana, a końcowe wprowadzenie modelu MITM pozwala napastnikom pokonać uwierzytelnianie wieloskładnikowe. Nie oznacza to jednak, że nie ma żadnych metod, by się chronić. 

Wspomniano już, że uwagę należy zwracać na adresy witryn, które nie mają nic wspólnego ani z OLX, ani z Pekao. Ponadto bank przestrzega przed podawaniem w sieci danych karty płatniczej i zaleca uważne czytanie komunikatów autoryzacyjnych.