Tech.BiznesINFO.pl > Cyberbezpieczeństwo > Google wprowadza nowe zasady. Gmail zmieni się nie do poznania
Maciej Olanicki
Maciej Olanicki 02.04.2024 22:31

Google wprowadza nowe zasady. Gmail zmieni się nie do poznania

Gmail
Fot. Unsplash/Stephen Phillips

Największa usługa webmailowa w historii, Gmail, oferuje relatywnie wysoką skuteczność ochrony antyspamowej, a także nie zaśmieca naszych skrzynek reklamami własnych produktów (spienięża nas na ogromną skalę w bardziej zawoalowany sposób). Mimo to wciąż w Gmailu zdarzają się niechciane wiadomości, co właśnie ma się szansę zmienić.

Nowe zasady antyspamowe w Gmailu

Gmail radzi sobie dobrze w odfiltrowywaniu spamu, podobnie jak z całkowitym blokowaniem potencjalnie groźnych wiadomości. Nie wpływa to jednak na ich eliminację z ruchu – dotąd brakowało systemowego rozwiązania, które ograniczyłoby zjawisko nie ochrony nas przed spamem, lecz w ogóle możliwości jego wysyłania na nasze adresy.

To się właśnie zmienia. Google poinformowało, że rozpoczęło wdrażać nowe mechanizmy ochrony antyspamowej zapowiedziane jeszcze jesienią zeszłego roku. Nakładają one na masowych dostawców wiadomości nowe obowiązki, które mogą realnie zmniejszyć ich możliwości w zakresie dostarczania użytkownikom Gmaila niepożądanych przez nich wiadomości.

Pojawiły się informacje o końcu Gmaila. Jaka jest prawda?

Jak działają nowe mechanizmy?

Wszyscy dostawcy poczty, którzy dostarczają na adresy w domenie gmail.com więcej niż 5 tys. maili dziennie będą musieli uruchomić mechanizmy SPF/DKIM oraz DMARC, aby uwierzytelnić swoje adresy nadawcze. Inaczej będą trwale blokowani. Są to te same środki, których obowiązek stosowania od końca września w Polsce stanowi ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej.

Dzięki SPF możliwe jest przypisanie do domen konkretnych adresów IP serwerów pocztowych. DKIM z kolei to mechanizm kryptograficznego weryfikowania zgodności treści maila, który służy do zapewniania dowodu, ze nikt nie manipulował mailami. Z kolei DMARC pozwala tworzyć własne reguły, dzięki którym można odfiltrowywać te maile, wobec których mamy podejrzenia, że zostały zmanipulowane.

0,3 proc. marginesu błędu

Google przekonuje, że dzięki nowym mechanizmom będzie możliwe blokowanie 15 mld niechcianych wiadomości dziennie, co ma przełożyć się na skuteczność rzędu 99,9 proc. (dopuszczony margines błędu to 0,3 proc.). Przełoży się to nie tylko na mniejszą ilość spamu, ale też na większe bezpieczeństwo poczty elektronicznej. Pozostaje czekać na efekty.