Tech.BiznesINFO.pl > Cyberbezpieczeństwo > Wygaśnięcie profilu zaufanego, co zrobić? Czy można jeszcze przedłużyć jego ważność?
Paula Drechsler
Paula Drechsler 01.11.2023 11:00

Wygaśnięcie profilu zaufanego, co zrobić? Czy można jeszcze przedłużyć jego ważność?

laptop
Marek BAZAK/East News

Od jakiegoś czasu w Polsce prowadzona była kampania informacyjna skierowana do tych, którym 31 października br. kończyła się ważność profilu zaufanego. Wiele osób otrzymało SMS z przypomnieniem. Termin podany przez ministerstwo już minął. Co zrobić, jeśli nie przedłużyliśmy profilu zaufanego w wyznaczonym okresie?

Termin wydłużenia ważności profilu zaufanego minął

Profil zaufany (PZ) jest to bezpłatne narzędzie, dzięki któremu użytkownik jest w stanie załatwić wiele spraw urzędowych za pośrednictwem internetu, bez wychodzenia z domu. PZ działa między innymi jak podpis elektroniczny czy narzędzie autoryzacji, umożliwia także dostęp do różnych usług. Przy wykorzystaniu profilu zaufanego można na przykład zalogować się do IKP, czyli Internetowego Konta Pacjenta, jest też możliwość składania tą drogą wniosków o rejestrację działalności gospodarczej, albo przesłać zgłoszenie o utracie dokumentu tożsamości. PZ pomaga też załatwić sprawy urzędowe w kwestiach rodzinnych, na przykład dotyczących becikowego czy też funduszu alimentacyjnego. Co jakiś czas profil zaufany rozwijany jest o kolejne funkcje i dostępy, tym bardziej warto go mieć.

Jakiś czas temu ze względu na decyzję Ministerstwa Cyfryzacji gros Polaków otrzymał SMS-a z przypomnieniem o konieczności przedłużenia ważności profilu zaufanego. Nie dzieje się to bowiem automatycznie, taki przypadek miał miejsce wyłącznie raz, podczas pandemii. Właśnie te osoby, którym w ten sposób prolongowano ważność PZ, otrzymały niedawno wiadomości tekstowe o tym, że muszą ręcznie uaktualnić datę działania konta. Czas był do 31 października br. do północy. Termin minął. Co jeśli nie przedłużyliśmy ważności profilu zaufanego?

W Warszawie otwarto wyjątkowy obiekt. To pierwsze takie muzeum w Polsce Uwaga na poważne zagrożenie, można stracić majątek. Mamy listę podatnych urządzeń

Profil zaufany wygasł, co zrobić?

Wielu Polaków dostało niedawno takiego SMS-a: “Twoj profil zaufany wygasa 31.10.2023. Przedluz jego waznosc po zalogowaniu sie na konto. Więcej informacji i podstawa prawna: gov.pl/profilzaufany/aktualnosci”. Mimo tej kampanii Ministerstwa Cyfryzacji i potwierdzenia zasadności takiego działania w mediach niektórzy mogli przeoczyć wiadomość tekstową lub uznać ją za przekręt. Nie ma w tym nic dziwnego, bo w dobie wszechobecnych oszustw wzmożona czujność jest jak najbardziej w cenie. Tym razem jednak SMS okazał się prawdziwy, a nie stosując się do wytycznych, poniektórzy stracili dostęp do konta.

Jedyne, co pozostało osobom, które nie prolongowały daty działania swojego dotychczasowego profilu zaufanego, jest założenie nowego konta. Można to zrobić na stronie pz.gov.pl. Po wejściu na witrynę wyświetli się możliwość zalogowania lub zarejestrowania. Po kliknięciu “Zarejestruj się” wyświetlone zostaną możliwe opcje.

profil zaufany założenie nowego konta
pz.gov.pl

Założenie nowego profilu zaufanego krok po kroku

Jeśli próby zalogowania się na swój PZ nie przynoszą rezultatów, prawdopodobnie konto wygasło. Jak założyć i potwierdzić nowy profil zaufany? Można to zrobić 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu przez internet. Najprostszy i najszybszy sposób to zarejestrowanie się przy pomocy zewnętrznego dostawcy tożsamości, np. banku. Wówczas kroki wyglądają bardzo łatwo:

1. W systemie bankowości elektronicznej twojego banku znajdź odpowiednią zakładkę i wypełnij formularz o założenie profilu zaufanego lub wybierz rejestrację “Bank lub inny dostawca tożsamości” bezpośrednio na stronie pz.gov.pl - zostaniesz przeniesiony na stronę logowania banku.

2. Postępuj zgodnie z krokami wyświetlanymi na ekranie i potwierdź swój wybór - zatwierdź zlecenie założenia PZ kodem autoryzacyjnym, a na maila otrzymasz potwierdzenie utworzenia nowego konta.

Jak jeszcze można potwierdzić konto? Zgodnie z wytycznymi na pz.gov.pl można to zrobić poprzez rozmowę wideo z urzędnikiem w aplikacji Microsoft Teams. Należy się zarejestrować na wybrany termin i połączyć z urzędnikiem na kamerze online. Poza tym jest opcja wykorzystania e-dowodu osobistego, wówczas należy wybrać taką zakładkę na stronie pz.gov.pl i uzupełnić pola potrzebne do rejestracji profilu i potwierdzić go za pomocą dowodu z warstwą elektroniczną i czytnika NFC. Można również wysłać wniosek przez internet i przejść się do placówki, w której da się potwierdzić PZ na miejscu. Wykaz takich punktów można znaleźć na wspomnianej stronie internetowej.

Profil zaufany wolno założyć pod warunkiem, że ma się ważny polski dowód osobisty lub ważny paszport, informuje komunikat na stronie rejestracji.