Tech.BiznesINFO.pl > Cyberbezpieczeństwo > Znany operator odcina klientów od usługi, niektórzy mogą ponieść koszty. "Odłączenia sięgają coraz dalej"
Paula Drechsler
Paula Drechsler 04.11.2023 13:55

Znany operator odcina klientów od usługi, niektórzy mogą ponieść koszty. "Odłączenia sięgają coraz dalej"

telefon
pvpproductions/Freepik

Popularny operator telefonii komórkowej wprowadza istotne zmiany. Stopniowo obejmują one coraz liczniejszą grupę klientów, z czasem od usługi odcięci zostaną wszyscy posiadacze umowy z tym operatorem. Niektórzy muszą przygotować się w związku z tym na możliwy nieplanowany wydatek. Są już pierwsze sygnały od klientów na temat modyfikacji.

Zmiany w świadczeniu usług popularnego operatora

Popularny operator komórkowy zdecydował jakiś czas temu o wyłączeniu jednej z technologii. Od tamtej decyzji klienci stopniowo tracą do niej dostęp, niektórzy muszą w związku z tym liczyć się z perspektywą dodatkowych wydatków. Obecnie zabiegiem objęto kolejne regiony. Jak wyjaśnia operator, decyzja taka związana jest z chęcią polepszenia funkcjonowania systemu, a odpowiednia kampania informacyjna poprzedza wszelkie podejmowane w związku z tym działania. Urząd Komunikacji Elektronicznej wyjaśniał w lipcu br., że:

- Zgodnie z obowiązującym prawem, zarówno krajowym jak i europejskim, Prezes UKE jest zobligowany do zapewnienia neutralności technologicznej i usługowej w  decyzjach dla podmiotów, które świadczą działalność telekomunikacyjną w Polsce. Realizacja tych celów została zapewniona poprzez wprowadzenie we wszystkich obecnie obowiązujących ogólnopolskich rezerwacjach częstotliwości wydanych na rzecz operatorów sieci komórkowych (tj. w pasmach 800 MHz, 900 MHz, 1800 MHz, 2100 MHz i 2600 MHz) neutralności technologicznej. Oznacza to, że w decyzjach rezerwacyjnych nie określono rodzaju technologii, w jakiej będą wykorzystywane częstotliwości objęte rezerwacją, a wybór wykorzystywanej technologii (2G, 3G, LTE czy 5G) zależy od decyzji przedsiębiorcy telekomunikacyjnego. Takie rozwiązanie oznacza, że to do operatorów należy podjęcie decyzji o migracji lub wyłączeniu konkretnej technologii i zastąpieniu jej kolejną - czytamy we wpisie na stronie urzędu.

Nowy serwis streamingowy za darmo i bez reklam. Rusza za kilka dni, oto co będzie można oglądać Niewiele osób wie o tej ukrytej funkcji pralki. Pomoże zaoszczędzić czas i pieniądze

Do 2025 r. odłączenia Orange obejmą całą Polskę

Zgodnie z objaśnieniem UKE, Orange sam więc zadecydował o wyłączeniu usług 3G i stopniowym poszerzaniu obszaru, które traci dostęp do tej sieci. Sieć 3G to telefonia komórkowa trzeciej generacji, wprowadzona w Polsce w 2004 r. To sieć cyfrowa telefonii komórkowej o poszerzonej pojemności dysponująca dodatkowymi usługami umożliwiającymi transmisję video i transmisję pakietową. 

Na tamte czasy była bardzo pożądaną aktualizacją i umożliwiała użytkownikom korzystanie z sieci szybciej i sprawniej. Teraz jednak, wraz z większym dostępem do internetu i jego rozwojem, sieć ta przestała być wystarczająca. Jak podaje TVN24, przedstawiciele Orange poinformowali, że proces odłączenia sieci 3G to zajęcie skomplikowane i długotrwałe, a polega na wykorzystaniu częstotliwości radiowych przypisanych do sieci 3G do zwiększenia całkowitej pojemności pasm 4G/LTE.

- Na rok 2024 – z większych działań, o których możemy już mówić – zaplanowany jest m.in. obszar Koszalina czy Kołobrzegu. Do 2025 roku planujemy, że odłączenia obejmą już całą Polskę i zwolnimy pojemność sieci dla nowocześniejszych rozwiązań - przekazali przedstawiciele operatora w rozmowie ze wspomnianym źródłem.

Klienci sieci Orange zgłaszają sygnały o zmianach

Wraz z przełączaniem sieci 3G w kolejnych obszarach, Orange prowadzi szeroko zakrojone kampanie informacyjne, aby klienci mieli świadomość, co ich czeka. Dla części osób oznacza to bowiem konieczność wymiany starszych kart SIM, a nawet całych telefonów. Operator podkreśla, że w przypadku posiadania karty starszego typu, można ją bezpłatnie wymienić w punktach obsługi klienta Orange.

- Nie mamy dodatkowych zgłoszeń reklamacyjnych wynikających z wyłączeń 3G. Natomiast otrzymujemy sygnały od klientów odnośnie polepszenia się zasięgu internetu - podkreślili przedstawiciele operatora w rozmowie z TVN24.

Urząd Komunikacji Elektronicznej opublikował informacje dotyczące wygaszenia sieci 3G przez poszczególnych operatorów:

- Zgodnie z informacjami otrzymanymi przez nas od Orange, wyłączanie sieci 3G rozpocznie się w drugiej połowie września 2023 r., a cały proces ma się zakończyć w 2025 r. T-Mobile zakończył świadczenie usług 3G w II kwartale 2023 r. z wyjątkiem niewielkich obszarów, które zostaną także wyłączone do końca 2023 r. Spółka P4, czyli operator sieci Play, przekazał, że aktualnie nie ma planu wygaszania usług w technologii 3G. W celu uzyskania szczegółowych informacji dotyczących harmonogramu wyłączania technologii 3G należy zgłaszać się z zapytaniami do operatorów świadczących usługi telekomunikacyjne.