Tech.BiznesINFO.pl > Nauka i kosmos > Radioaktywny pluton odkryty w Oceanie Spokojnym. Naukowcy badają skąd się wziął
Maria Glinka
Maria Glinka 22.03.2022 09:19

Radioaktywny pluton odkryty w Oceanie Spokojnym. Naukowcy badają skąd się wziął

EN 01100584 0166
RESO / Rex Features/EAST NEWS

Pluton został odnaleziony na dnie Oceanu Spokojnego. Nietypowe odkrycie padło łupem poszukiwaczy złóż ropy naftowej. Badacze podejrzewają, że radioaktywny pierwiastek mógł zalegać w akwenie od 10 mln lat. Wielką tajemnicą pozostaje jego pochodzenie.

Z tego artykułu dowiesz się:

• Co znaleziono na dnie Oceanu Spokojnego

• Jakie mogą przyczyny powstania pierwiastka

• Dlaczego radioaktywny pluton może być przełomowym okryciem

Pluton w Oceanie Spokojnym. Przypadkowe znalezisko o nieznanym pochodzeniu

Pluton i radioaktywną formę żelaza znaleziono w próbkach skał zlokalizowanych na dnie Oceanu Spokojnego. Na te nietypowe okazy natrafiła japońska firma, która zajmuje się poszukiwaniem złóż ropy naftowej. Pierwiastki już zostały przekazane naukowcom, którzy próbują, jak znalazły się w akwenie.

Po pierwszych oględzinach badacze stwierdzili, że pluton i radioaktywna forma żelaza muszą pochodzić z kosmosu. National Geographic donosi, że wiek próbek oszacowano na 10 mln lat.

Żelazo powstaje w wyniku eksplozji gwiazd jako supernowe. Jednak naukowcy twierdzą, że żalazo-60 i pluton-244 to rezultat dużo bardziej niezwykłego zdarzenia. Astronomowie mają kilka wariantów, a jeden z nich zakłada, że pierwiastki powstały po połączeniu dwóch gwiazd neutronowych.

O tym, że pluton i żelazo mogą mieć wspólne pochodzenie świadczy fakt, że zostały wykryte w tych samych warstwach skał. Jednak proporcje pierwiastków nie są równe. Dlatego też astronomowie podejrzewają, że poza supernową mógł pojawić się jeszcze inny czynnik, który powołał do życia te wyjątkowe pierwiastki.

- Możliwe, że doszło też do innych rzadkich, nieznanych nam zjawisk - przyznał Anton Wallner, przewodzący badaniom nad plutonem-244. Ekspert przypomniał, że te cząsteczki stanowią dla badaczy tajemnice, ponieważ do tej pory nie udało się ustalić, w jakich ilościach i gdzie są produkowane.

Pluton, który może odmienić wiedzę o kosmosie

Naukowcy kontynuują prace nad ustaleniem pochodzenia pierwiastków, choć sam fakt pojawienia się radioaktywnego plutonu na dnie Oceanu Spokojnego określają mianem przełomowego odkrycia. Ich zdaniem wnikliwe zbadanie cząsteczek może pomóc zrozumieć kosmos i przybliżyć ludzkości procesy, które w nim zachodzą.

Wallner nie kryje zaskoczenia i ekscytacji względem nietypowego odkrycia na dnie akwenu. - Znajdujesz jakieś sześć lub dziesięć atomów, które możesz zidentyfikować jako pochodzące spoza Ziemi, a następnie szukasz wskazówek dotyczących czasu oraz miejsca ich produkcji - skomentował ekspert w wywiadzie dla „Live Science”.

Każde wyjątkowe odkrycie dotyczące kosmosu to krok na przód, aby odnaleźć odpowiedzi na nurtujące pytania o wszechświat. Zważając na jego nieskończoność, uzyskanie pełnej wiedzy na jego temat wydaje się wręcz nieosiągalne.

Dlatego też astronomowie pokładają duże nadzieje w tej analizie. Określenie, skąd pochodzi pluton-244 może pomóc im w opracowaniu sposobów powstawania innych ciężkich pierwiastków.

Warto pamiętać, że pierwsze badania nad radioaktywnym plutonem zostały przeprowadzone w latach 40. XX wieku. Jego najważniejszy izotop - pluton-239, jest wykorzystywany w energetyce jądrowej i do produkcji broni.

Byłeś świadkiem ciekawego zdarzenia? Masz interesujące zdjęcia lub filmik? Podziel się z nami wysyłając na [email protected]