Tech.BiznesINFO.pl > Nauka i kosmos > Odnaleziono wodę na Marsie. Sonda zlokalizowała znaczne pokłady
Joanna Leja
Joanna Leja 22.03.2022 09:29

Odnaleziono wodę na Marsie. Sonda zlokalizowała znaczne pokłady

pilne swiat (1)
PEXELS zdjęcie ilustracyjne

Tuż przy marsjańskim równiku, na dnie największego kanionu w Układzie Słonecznym, naukowcy znaleźli potężne pokłady wody w postaci lodu. Są przykryte cienką warstwą regolitu, naukowcy porównują je do wiecznej zmarzliny na Syberii. Olbrzymie ilości lodu wodnego odnaleziono w centralnej części potężnego kanionu Valles Marineris. Odkrycia dokonały instrumenty znajdujące się na pokładzie europejsko-rosyjskiej sondy Trace Gas Orbiter, która od 2016 roku krąży wokół Czerwonej Planety.

Na pokładzie sondy, której głównym zadaniem jest poszukiwaniu takich gazów jak chociażby metan przy powierzchni Marsa, znajduje się instrument FREND, który pozwala na wykrywanie wodoru, jednego z dwóch składowych pierwiastków wody. Analiza danych zebranych za pomocą FREND wskazuje, że w centralnym rejonie potężnego systemu kanionów Valles Marineris, w uskoku Candor Chaos znajduje się bardzo dużo wodoru.

Coraz więcej odkryć na Marsie

Do tej pory wodę na Marsie znaleziono głównie w rejonach polarnych, w postaci lodu. W pobliżu równika na powierzchni jej nie ma ze względu na zbyt wysokie temperatury. Sondy znajdowały najwyżej niewielkie ilości lodu towarzyszącego ziarenkom pyłu w glebie czy połączonej z minerałami. Działający na pokładzie sondy ExoMars instrument FREND (Fine Resolution Epithermal Neutron Detector) zajrzał na głębokość metra pod powierzchnię gleby.

FREND ujawnił obszar z niezwykle dużą ilością wodoru, w olbrzymim systemie kanionów Valles Marineris. Zakładając, że to wodór obecny w cząsteczkach wody, aż 40 proc. materiału w tym rejonie wydaje się stanowić właśnie woda – podkreśla Igor Mitrofanow z Rosyjskiej Akademii Nauk.

Instrument FREND ma unikalne możliwości, które wynikają z tego, że reaguje on na neutrony zamiast na światło. Jak tłumaczą naukowcy, cząstki te są emitowane, gdy promienie kosmiczne uderzają w powierzchnię Marsa. Sucha gleba emituje więcej neutronów niż bogata w wodę. Odnaleziona woda może mieć postać lodu lub być chemicznie powiązana z minerałami. Inne obserwacje wskazują jednak, że obecne w tym miejscu skały słabo wiążą wodę, więc prawdopodobnie sonda wykryła lód.

Plany na poznawanie tajemnic czerwonej planety są ogromne, naukowcy w 2023 chcą sprawdzić, czy na Marsie istniało życie.