Tech.BiznesINFO.pl > Nauka i kosmos > Apogeum czerwcowych Bootydów lada chwila. Kosmiczne widowisko na polskim niebie
Agata Jaroszewska
Agata Jaroszewska 27.06.2024 18:12

Apogeum czerwcowych Bootydów lada chwila. Kosmiczne widowisko na polskim niebie

komety, nocne niebo
Fot. East News/WLADIMIR BULGAR/Science Photo Library RF

Pasjonaci nocnego nieba i widowiskowych przedstawień będą zadowoleni. Czerwcowy rój właśnie zbliża się do apogeum swojej widoczności. Miłośnicy astronomii muszą wiedzieć, kiedy warto zadrzeć głowę do góry i podziwiać widok roju meteorytów podążający za kometą 7P/Pons-Winnecke.

Kosmiczne widowisko na polskim niebie

W najbliższym czasie nocne niebo rozjaśni się nieziemskim widokiem. Miłośnicy astronomii będą zachwyceni tym, co zaobserwują. Powodem jest kometa 7P/Pons-Winnecke.

ZOBACZ TAKŻE: Ważny komunikat Ministerstwa Cyfryzacji. Powodem zastrzeżony PESEL i mObywatel

Czerwony rój meteorów zbliża się do swojego apogeum. Chociaż Polacy przy odrobinie szczęścia ujawniającego się w braku chmur na niebie, będą mogli oglądać spektakl meteorytów aż do 2 lipca, to prawdziwe apogeum kosmicznego widowiska przypada lada chwila.

Kontrole abonamentu RTV odchodzą do lamusa. Mają inny pomysł

Kiedy najlepiej oglądać czerwony rój meteorytów?

Kiedy obserwować czerwcowe Bootydy? To jedno z najbardziej wyczekiwanych zjawisk astronomicznych, które odnotowywane są latem. Czerwony rój meteorów popularności ustępuje jedynie perseidom, które pojawiają się na niebie w sierpniu.

Rój meteorów komety 7P/Pons-Winnecke będzie najlepiej widoczny w piątek 28 czerwca. To właśnie wtedy wypada największa aktywność i najlepsza widoczność jasnych pasów pozostawianych przez pędzące w przestrzeni odłamki. Niemniej należy pamiętać, że czerwcowe Bootydy poza maksymalną aktywnością będzie można zaobserwować aż do wtorku (02.07). Warto wiedzieć, jaka pora jest najlepsza do obserwacji nieba.

Deszcze meteorytów zobaczysz nawet bez specjalistycznych urządzeń

Fani astronomii, którzy mają w planach przyjrzenie się czerwcowemu rojowi meteorytów, powinni przede wszystkim zaplanować wycieczkę poza miasto. Unikanie miejskich światłe sprawia, iż widoczność nocnego nieba jest lepsza. Rój meteorytów podążających za kometą 7P/Pons-Winnecke najlepiej widoczne będą nie w samym środku ciemnej nocy, a tuż po zapadnięciu zmierzchu. Co ważne, do obserwacji czerwcowych Bootydów nie jest potrzebny specjalistyczny sprzęt.

ZOBACZ TAKŻE: Waloryzacja emerytur dwa razy w roku? Zapomnij. Minister tłumaczy: Tak będzie lepiej

Rój tych meteorytów jest regularnie aktywny od 22 czerwca do 2 lipca. Niemniej charakteryzuje się ona nieprzewidywalną aktywnością, co sprawia, iż każde czerwcowy Bootydy to wyjątkowe doświadczenie. Kometa 7P/Pons-Winnecke odkryta została w 1819 r. Pełny obieg wokół Słońca zajmuje jej aż 6,32 roku.