Mija rok, odkąd CERT Polska uruchomił specjalny numer służący do gromadzenia informacji na temat zagrożeń dla cyberbezpieczeństwa. To okazja do posumowania – przytoczone przez CERT liczby potwierdzają, że przedsięwzięcie spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem i stanowi ważny element ochrony polskich internautów.
Przyzwyczailiśmy się już do tego, że niemal codziennie odnotowywane są kolejne działania phishingowe wykorzystujące instytucje czy wizerunek osób cieszących się popularnością. Rzadziej dochodzi do prób podszywania się pod płatne usługi internetowe, jednak i ta metoda zdobywa popularność. Potwierdza to trwająca właśnie kampania.
Działający przy Komisji Nadzoru Finansowego CSIRT opublikował analizę stanowiącą poważne ostrzeżenie przed globalną kampanią wycelowaną w cyberbezpieczeństwo, w które napastnicy poszywają się pod usługi pocztowe i kurierskie. Jednym z celów są internauci z Polski.
Zwiększa się liczba oszustw, w których napastnicy podszywają się pod rozpoznawalne osoby, organizacje i instytucje, próbując wyłudzić dane w celach kradzieży. W Polsce właśnie zidentyfikowano kolejną kampanię. Tym razem oszuści podszywają się pod Straż Graniczną.
Wystartował projekt, który ma na celu poprawę bezpieczeństwa seniorów i edukowanie ich oraz ich rodzin na temat zagrożeń ze strony cyberprzestępców. Twarzami kampanii są bohaterowie serialu “Lombard. Życie pod zastaw”. Kampanię realizuje Komenda Główna Policji we współpracy z Telewizją Puls oraz Fundacją “Pod Dębem”. Do działań dołączyła się też Poczta Polska.
Mieszkankę powiatu kolbuszowskiego dotknęło prawdziwe nieszczęście. Wystarczył jeden telefon, aby poniosła ogromną szkodę i musiała jak najszybciej udać się na policję. Mundurowi przestrzegają Polaków.
Jeden z pracowników salonu popularnej sieci komórkowej miał dopuszczać się dużych przekrętów wobec niczego nieświadomych klientów. Jego manipulacje narażały konsumentów na dodatkowe koszty. Na takie sytuacje trzeba bardzo uważać podczas korzystania z usług w punktach sprzedażowych różnych firm. Policja zwraca uwagę przede wszystkim na to, że łatwym celem są osoby starsze.
Cyberprzestępcy zastawiają pułapki w każdym miejscu sieci. 56-letni mieszkaniec powiatu bydgoskiego na własnej skórze przekonał się, jak sprytnie potrafią działać przestępcy internetowi i jak bardzo trzeba uważać, komu się wierzy. Policja przestrzega przed zagrożeniem.
Dziś nie trzeba być hakerem o zaawansowanych umiejętnościach technicznych, by przeprowadzić skuteczny atak i okraść ofiarę. Jeden z polskich banków ostrzega, że trwa kampania wykorzystująca tzw. spoofing, przez który połączenia przychodzące wyglądają tak, jakby dzwonił do nas bank.
Trwa kolejna akcja cyberprzestępców z wykorzystaniem popularnej metody oszustwa na osobach robiących zakupy i sprzedających w sieci. Bardzo ważne jest, aby być ostrożnym i podejrzliwym podczas takiej działalności w internecie, oraz by korzystać tylko z rzetelnych źródeł.
Niemal 5 milionów klientów jednego z popularnych w Polsce banków jest zagrożonych ze względu na trwającą kampanię cyberoszustów. Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego polskiego sektora finansowego (CSIRT KNF) przestrzega przed atakiem i pokazuje, jak wygląda schemat działania przestępców. Warto to wiedzieć, ponieważ inaczej można łatwo stracić pieniądze.
Wystarczył jeden telefon, aby 39-letnia mieszkanka powiatu sulęcińskiego straciła majątek. Zadzwonili do niej oszuści, którzy posłużyli się dobrze znanym sposobem na wyłudzenie. Policja ostrzega.
Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu ostrzega przed kolejną kampanią tzw. oszustw na pracownika banku. Mimo tego, że oszuści realizowali taki scenariusz już wielokrotnie wcześniej, to i tym razem udało im się okraść mieszkańca powiatu trzebnickiego. Mężczyzna stracił pokaźną kwotę.
Choć wielokrotnie mieliśmy już do czynienia z kampaniami wykorzystującymi sklepy internetowe i popularne komunikatory, to świętochłowicka policja ostrzega przed kolejnym zagrożeniem. Tym razem do kradzieży wykorzystywane są dwie szczególnie popularne w Polsce aplikacje: OLX i WhatsApp.
Bardzo wielu Polaków dostało w czwartek dość dziwne SMS-y. Ich treść oburzyła część odbiorców. Sytuacja była na tyle poważna, że pojawiło się stosowne oświadczenie ze strony przedstawicieli partii rządzącej.
Dzisiaj obchodzimy Dzień Bezpiecznego Komputera, jednak o bezpieczeństwo w sieci powinniśmy dbać zawsze, a nie tylko od święta. Codziennie czytamy informacje o nowych atakach phishingowych skierowanych do określonej grupy odbiorców, niestety w wielu przypadkach skutecznych. Ofiary ponoszą różnego rodzaju straty. Dariusz Polaczyk, Risk&Security Manager w Currency One SA radzi, jak zadbać o to, by być bezpiecznym w sieci.
Uwaga, do Polaków wydzwania oszust, który podszywa się pod popularne firmy. Skutki rozmowy z tą osobą mogą być opłakane. Wiele osób zgłasza, że zostały oszukane na tysiące złotych. Lepiej natychmiast zablokować dzwoniącego i zgłosić próbę wyłudzenia.
Obietnica wysokich zarobków, przyspieszenia rekrutacji, ale też wymaganie opłaty rekrutacyjnej lub otwarcia konta bankowego to tylko kilka z popularnych metod cyberprzestępców, którzy pod pretekstem rekrutacji próbują wyłudzić dane osobowe lub środki finansowe. Na co uważać?
Ogrom nieznanych numerów telefonów, na które niemal codziennie się natykamy, może przytłaczać. Niektóre jednak warto znać, bo potrafi to być ułatwienie do komunikowania się z urzędem, bankiem, czy innymi istotnymi instytucjami. Niestety kontakt z wieloma innymi numerami może być bardzo niebezpieczny i lepiej od razu je blokować oraz zgłosić w odpowiednim miejscu.
Oszuści internetowi najwyraźniej postanowili jednocześnie wykorzystać łatwowierność klientów i zmiany w dużej polskiej sieci. Ostrzeżenie przed atakami wydał już zespół ekspertów CERT Polska, zauważając, że diabeł znowu tkwi w szczegółach.
Znamy ciąg dalszy wielkiej afery o znamionach piramidy finansowej, która dotknęła tysiące Polaków. O podejrzeniu oszustwa informowaliśmy w czerwcu br. "Spółka poprzez swoje działanie dawała konsumentowi niesłuszne podstawy do przekonania, że oferta charakteryzuje się wysokim bezpieczeństwem i pewnością zwrotu kapitału. Rzeczywistość wyglądała jednak inaczej" - zaznaczył prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie dotyczącym oszustwa. Firma zostanie ukarana.
Cyberprzestępcy po raz kolejny wykorzystują wiadomości SMS, by nas oszukać, ale tym razem mają w zanadrzu coś więcej, niż namawianie do wypełniania różnych formularzy. W tym przypadku kliknięcie linku równa się instalacji groźnego oprogramowania. Oszuści będą mogli zdalnie działać na urządzeniu i wykradać, co im się żywnie podoba. Prowadzi to do możliwości obejścia ochrony sprzętu, uwierzytelnienia (w tym uwierzytelniania dwuskładnikowego) oraz stworzenia automatycznych płatności z urządzenia ofiary.
Kolejne granice ludzkiej podłości zostały przekroczone. Oszuści nie cofną się nawet przed wykorzystaniem lęku o bliskich, aby wzbogacić się na cudzej krzywdzie. Boleśnie przekonały się o tym m.in. dwie seniorki z Bytomia.
Kasy samoobsługowe są bardzo popularne i niektórzy wykorzystują brak monitorującego sytuację kasjera w niecny sposób. Wiele osób nalicza produkty niezgodnie z ich etykietami — wybierając tańsze rzeczy. Można za to trafić do więzienia.
Przez ostatnie kilka lat klienci jednego z banków byli oszukiwani przez pracownicę. 34-letnia kobieta namawiała klientów do inwestycji i brania kredytów, a wykradzione dzięki temu pieniądze przelewała sobie na konto.
Dolnośląska policja donosi o wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Za cel ponownie obrali sobie sprzedawców z internetowych platform sprzedażowych, takich jak OLX czy Vinted.
Oszuści najwidoczniej osłabili swoją aktywność dzwoniąc i podszywając się pod wnuczków lub innych krewnych. Zamiast tego, rozsyłają rzekome wezwania z Policji. I to szczerze mówiąc, serdecznie.
Sekretarz stanu w KPRM ds. cyfryzacji Janusz Cieszyński wraz z prezesem Urzędu Komunikacji Elektronicznej Jackiem Oko zaprezentowali w środę projekt rozwiązania, którego celem jest ochrona abonentów polskich sieci komórkowych przed phishingiem. W spotkaniu uczestniczyli także przedstawiciele największych operatorów telekomunikacyjnych. – Z phishingiem mamy do czynienia od dawna, jednak w ostatnich miesiącach widzimy zdecydowane wzmożenie cyberataków. W grudniu ubiegłego roku, w oparciu o propozycje zespołu reagowania na incydenty NASK, Prezes UKE i przedstawiciele największych operatorów telekomunikacyjnych rozpoczęli prace nad przygotowaniem technicznych i prawnych rozwiązań, które mają lepiej chronić polskich obywateli przed tego rodzaju cyberatakami – powiedział podczas konferencji minister Janusz Cieszyński.Phishing to atak, polegający na podszyciu się pod inną osobę, firmę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji, takich jak dane logowania, dane kart kredytowych czy płatniczych, zainfekowania sprzętu informatycznego złośliwym oprogramowaniem albo nakłonienia ofiary do podjęcia konkretnych działań. Bardzo powszechnym rodzajem phishingu jest smishing – atak skierowany na telefony komórkowe, poprzez wiadomości tekstowe / SMS.