Tech.BiznesINFO.pl > Internet i TV > Sensacyjne odkrycie astronomów. To krok w poszukiwaniu planet podobnych do Ziemi
Mateusz Godlewski
Mateusz Godlewski 13.01.2024 12:54

Ziemia, Przestrzeń, Światło słoneczne.
qimono/Pixabay

To naprawdę przełomowe odkrycie! Dzięki działaniom astronomów prawdopodobnie czeka nas rewolucja w naszym stanie wiedzy na temat egzoplanet oraz ich formowania. To wszystko za sprawą naukowców, którzy zaobserwowali wyjątkowy układ planetarny wokół gwiazdy HD88986. Zawiera on małą, rzadko spotykaną i zimną egzoplanetę oraz jej sporych rozmiarów towarzysza. Co wynika z tego odkrycia?

Tajemnicza planeta - co o niej wiemy?

Rozmiar i masę planety HD88986. można umiejscowić pomiędzy Ziemią a Neptunem. Jest ona zatem dość spora. Okrążenie macierzystej gwiazdy zajmuje jej 146 dni, czyniąc tym samym ten wynik najdłuższym znanym okresem orbitralnym wśród małych egzoplanet. Naukowcy podkreślają, że większość planet odkrytych dotychczas ma krótsze orbity - zazwyczaj nie przekraczają one 40 dni.

Kiedy próbowalibyśmy porównać nowo odkrytą planetę z Merkurym, to wówczas należy podkreślić, że potrzebuje on 88 dni na pełne okrążenie swojej orbity. Nowe odkrycie pozwala nam lepiej zrozumieć sposób formowania się i ewolucji planet.

Masz ten specyficzny symbol na dowodzie osobistym? Możesz dzięki niemu sporo zyskać PKO BP ostrzega Polaków. Pilny komunikat, groźny atak na klientów

Kooperacja kluczem do sukcesu

To odkrycie nie byłoby możliwe, gdyby nie międzynarodowa współpraca naukowców. Kluczowa była tu praca Nedy Heidari z Institut d'astrophysique de Paris (IAP) oraz Thomasa Wilsona z University of Warwick w Wielkiej Brytanii. Wykorzystano tu wysoko precyzyjny spektrograf SOPHIE w Obserwatorium Haute-Provence we Francji, a dodatkowe dane pochodziły z teleskopów CHEOPS (ESA) I TESS (NASA).

Dlaczego to dokonanie naukowców jest aż tak ważne? Planeta HD88986b może się stać dla nas kopalnią cennych informacji na temat formowania się oraz ewolucji planet. Nie bez znaczenia jest tutaj niewielka utrata masy spowodowana promieniem ultrafioletowym gwiazdy macierzystej oraz szeroka orbita. Pozwala to nam przypuszczać, że planeta mogła zachować swój pierwotny skład chemiczny.

Co dwie planety to nie jedna!

HD88986b to nie jedyna planeta odkryta przez ten zespół uczonych. Duże zainteresowanie wywołał u nich także jej towarzysz zamieszkujący ten sam układ - HD88986. Co ciekawe, ta egzoplaneta jest naprawdę sporych rozmiarów, o czym świadczy fakt, że jest ponad 100 razy większa od masy Jowisza.

Odkrycie nowej egzoplanety jest ważnym krokiem w poszukiwaniu planet podobnych do Ziemi. Ma to szczególne znaczenie w kontekście planowanej misji kosmicznego teleskopu PLATO. Ponadto, opublikowane w czasopiśmie Astronomy & Astrophysics badanie może doprowadzić do odkrycia kolejnych egzoplanet.

Źródło: antyweb.pl