Kosmos

perseidy
17.11.2023 08:47 Kosmiczne widowisko już dziś. Rój Leonidów nad Polską

Zapowiada się ekscytujący weekend dla miłośników spoglądania w niebo. Będzie można zaobserwować maksimum roju Leonidów. Obserwacjom będzie sprzyjać faza, w której znajduje się Księżyc. Kiedy i gdzie będzie można oglądać „spadające gwiazdy”?

spacex starship
12.11.2023 17:54 Największa rakieta kosmiczna w historii startuje w piątek. Jak obserwować Starship?

Jeśli uda się zrealizować przyjęty SpaceX harmonogram, już w piątek podjęta zostanie próba startu statku Starship. O ile korporacja zarządzana przez Elona Muska jest gotowa, by podjąć kolejne wyzwanie, na drodze mogą stanąć regulatorzy.

zorza polarna
11.11.2023 22:42 Jak obserwować zorzę polarną w Polsce? Przydatne aplikacje dla każdego

W ciągu ostatnich dni doszło do aktywności słonecznej, dzięki której zjawisko zorzy polarnej można było zaobserwować także w Polsce. Na tym nie koniec – również dziś i jutro będzie ono widoczne z naszego kraju, nie tylko w jego północnej części. Jak się do tego przygotować?

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna
04.11.2023 22:06 NASA opublikowała nową aplikację. To gratka dla każdego amatora patrzenia w niebo

Dobre wieści dla wszystkich obserwatorów nieba, ale nie tylko. NASA opublikowała nową aplikację mobilną, dzięki której każdy, z dowolnego miejsca na świecie, może śledzić to, co dzieje się z Międzynarodową Stacją Kosmiczną.

sonda juno
04.11.2023 15:49 Ślady substancji organicznych na największym księżycu Jowisza. Ciekawe odkrycie sondy Juno

Wyniesiona w przestrzeń kosmiczną w 2011 roku sonda Juno dokonała interesujących obserwacji na powierzchni ciała Ganimedes, największego satelity Jowisza. Według opracowań dostarczonych przez nią danych znajdują się tam zarówno ślady soli, jak i substancji organicznych.

świeczki
04.11.2023 08:41 Nie żyje słynny astronauta, NASA przekazała smutne wieści. "Straciliśmy jednego z bohaterów"

Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej poinformowała o smutnym wydarzeniu. Zmarł uznany astronauta, który brał udział w wielu manewrach NASA. W swoim dorobku miał między innymi lądowanie na Księżycu podczas jednej z misji Apollo.

Rakieta Falcon 9
03.11.2023 10:43 Polskie firmy za kilka dni wyślą w kosmos satelitę. „Zupełnie nowy obszar eksploatacji”

Już w najbliższy wtorek, 7 listopada dni z bazy sił kosmicznych USA w Vandenberg w Kalifornii ma wyruszyć w swoją misję kolejna rakieta Falcon 9. Przedsięwzięcie będzie o tyle wyjątkowe, że dostarczy ona na orbitę satelitę obserwacyjnego STORK-7 – pierwszego w historii, który będzie wykorzystywać ogniwa perowskitowe.

Starlink
29.10.2023 16:03 Dziś "kosmiczny pociąg" znów na polskim niebie. O której i gdzie będzie go widać?

Niemal co tydzień firma SpaceX, której dyrektorem wykonawczym jest Elon Musk, umieszcza na orbicie kolejne satelity Starlink. W przyszłym roku będzie ich jeszcze więcej – rakiety Space X mają startować średni co 2,5 dnia. Dziś wystrzelone zostały kolejne Starlinki, a to dobra okazja do obserwacji.

NASA
26.10.2023 12:50 To zdjęcie z Jowisza zadziwia, NASA właśnie je opublikowała. “W samą porę na Halloween”

NASA opublikowała niesamowite zdjęcie dostarczone dzięki misji Juno. “W samą porę na Halloween” napisała NASA w komentarzu do fotografii poczynionej podczas przelotu obok Jowisza. To, co udało się uchwycić, przywodzi na myśl twarz bajkowego Quasimodo. Oto zdjęcie, oraz wyjaśnienie niezwykłego widoku.

osiedle
25.10.2023 08:42 Z Polski będzie widać coś niezwykłego. Częściowe zaćmienie Księżyca już za kilka dni

W ostatnich miesiącach na nocnym niebie często podziwiamy różne ciekawe zjawiska. Szczególnie październik niemal co noc oferuje różne spektakle. Ten, które będzie miał miejsce już wkrótce, będzie można w dodatku obserwować w tym roku tylko ten jeden raz, właśnie za kilka dni.

Astronauta
24.10.2023 20:13 Próbka sprzed 51 lat zdumiała naukowców. Księżyc jest znacznie starszy niż sądziliśmy

Choć Księżyc to najbliższe Ziemi ciało niebieskie i jedyne inne od Ziemi, na którym człowiek kiedykolwiek postawił stopę, to często przekonujemy się, że wiemy o nim niewiele. Potwierdzają to najnowsze ustalenia, według których nasz jedyny naturalny satelita jest znacznie starszy, niż wcześniej szacowano.

Teleskop TRIDENT
23.10.2023 09:36 Chiny umieszczą gigantyczny teleskop na dnie Pacyfiku. Będzie szukał cząstek-duchów

Powszechnie znane są największe teleskopy naziemne, wielu z uwagą śledzi pracę zawieszonych na orbicie czy w przestrzeni kosmicznej teleskopów Hubble’a i Webba. Ale często zapominamy, że teleskopy mogą być także… podwodne. Największą inwestycję tego rodzaju zapoczątkowano właśnie w Chinach.

None
22.10.2023 11:52 „Kosmiczny pociąg” przeleci nad Polską. O której i gdzie będzie można go zobaczyć?

Już dzisiejszego wieczoru z terytorium Polski będzie można zaobserwować niecodzienne zjawisko. Dostrzegalna może być konstelacja satelitów umieszczonych na orbicie w ramach przedsięwzięcia Starlink. O której można będzie zaobserwować satelity i gdzie?

None
21.10.2023 10:57 Starlink, Bluewalker, Kuiper – na niebie coraz gęściej od satelitów. Dlaczego to poważny problem?

Wczoraj nad Polską przeleciał satelita Bluewalker 3 umieszczony na orbicie przez firmę AST SpaceMobile, która testuje jego możliwości w zakresie dostarczania internetu zgodnie ze standardem 5G. Bluewalker 3 to kolejne komercyjne przedsięwzięcie, które rodzi problem – mówiąc wprost, korporacje big tech w celach zarobkowych coraz gęściej zaśmiecają orbitę i nocne niebo.

kometa
19.10.2023 10:43 W kierunku Ziemi leci potężna kometa. Niepokojące zdjęcia obiegły sieć. "Wygląda jak szatan"

Eksperci informują o obserwacji złowrogo wyglądającego obiektu kosmicznego. Jedni mówią, że wygląda jak Sokół Millennium z Gwiezdnych Wojen, inni, że jak szatan. Tak czy owak, gigantyczna rogata kometa zbliża się do Ziemi.

nocne niebo
18.10.2023 13:10 Na nocnym niebie niedługo pojawi się wyjątkowe widowisko. Kiedy wypatrywać Orionidów?

Październik w tym roku obfituje w różne astronomiczne wydarzenia. Co jakiś czas pojawiają się na przykład satelity Starlink, które lecąc tworzą widowiskowe zjawisko zwane “kosmiczny pociąg”. Już niedługo miłośników obserwowania nocnego nieba czeka ponadto inny fascynujący spektakl. Tym razem popis dadzą Orionidy. Czym są, kiedy dokładnie ich oczekiwać i w którym kierunku patrzeć?

niebo
12.10.2023 11:00 Niebo w październiku rozpieszcza. Moc kosmicznych atrakcji, oto gdzie i kiedy oglądać

Jedni jesień kochają, inni nienawidzą, ale jedno trzeba przyznać - na nocnym niebie o tej porze roku dzieje się bardzo wiele i jest co oglądać. Kolejne spektakle z udziałem różnych obiektów kosmicznych są tuż-tuż. Jeden z pokazów już dziś, w czwartek 12 października, a następne całkiem niedługo.

kobieta i niebo
10.10.2023 12:42 Spójrz w górę, "kosmiczny pociąg" pojawi się nad Polską. Będzie na co patrzeć, oto jego rozkład jazdy

Nocne niebo fascynuje wiele osób, a ponadto jego obserwacja podczas zjawisk typu deszcz meteorów, koniunkcje planet czy pojawianie się innych wyjątkowych obiektów dostarcza rozrywki dla całej rodziny. Dzisiaj, 10 października br. będzie można zachwycić się “kosmicznym pociągiem”. Podajemy, gdzie i kiedy obserwować niebo, by dostrzec ten spektakl.

rodzina
05.10.2023 08:45 Na niebie wkrótce pojawi się widowiskowy spektakl. Warto wypatrywać, podajemy gdzie i kiedy

W najbliższych dniach obserwować będzie można piękne zjawisko na nocnym niebie. Pierwsza z serii upstrzonych spadającymi gwiazdami nocy czeka nas już jutro. Jakich meteorów możemy się spodziewać i gdzie ich wypatrywać?

globus
04.10.2023 14:22 Wydał krocie, by udowodnić, że Ziemia jest płaska. Takiego finału chyba nikt się nie spodziewał

Jakiś czas temu polski raper z Poznania, który posługuje się pseudonimem Akash, postanowił udowodnić, że Ziemia jest płaska. Poszczególne etapy swojego projektu dokumentował w mediach społecznościowych. Na wyniki jego eksperymentu trzeba było nieco poczekać, ale takiego finału nikt się chyba nie spodziewał.

rakieta Perun
03.10.2023 15:46 Pierwsza polska rakieta suborbitalna Perun już niedługo poleci w kosmos

Polska rakieta kosmiczna niedługo ponownie wzbije się w powietrze. Firma SpaceForest poinformowała, że Perun szykuje się do startu, gdyż zbliża się termin okna pogodowego. Suborbitalna rakieta gdyńskiej firmy wzbiła się poprzednio na 22 kilometry. Jakie są obecne plany dotyczący lotu polskiej rakiety?

Sławosz Uznański rakieta
03.10.2023 14:43 Sławosz Uznański to drugi Polak, który poleci w kosmos. Mamy nowe informacje

Lot Sławosza Uznańskiego w kosmos wydaje się przesądzony, ale kluczowy będzie listopad. - Nie mamy “planu B” - przyznał szczerze Waldemar Buda. Głos zabrał również drugi Polak, który ma odbyć los kosmiczny. Sławosz Uznański opowiedział o swoich oczekiwaniach i planach wobec całego wydarzenia.

sonda
28.09.2023 16:08 Planetoida Bennu - NASA przekazuje nowe informacje. "Naukowcy wstrzymali oddech, gdy podniesiono pokrywę"

Na Ziemi wylądowała wyczekiwana przesyłka z kosmosu - próbki planetoidy, która może w przyszłości uderzyć w Ziemię z siłą 22 bomb atomowych. Sprowadzenie kapsuły z drobinami pobranymi z obiektu kosmicznego miało kosztować “tyle, ile wynosi połowa rocznego budżetu Polski”. Teraz otworzono pojemnik i NASA ujawnia pierwsze informacje.

None
27.09.2023 15:02 W piątek warto wstać skoro świt. Na niebie będzie można zaobserwować niezwykłe zjawisko

Tuż przed świtem w najbliższy piątek na niebie nad półkulą północną będzie można zaobserwować jedno z ostatnich tak spektakularnych zjawisk w tym roku. Około godziny 5:57 czasu polskiego nie nieboskłonie pojawi się bowiem tzw. Księżyc Plonów.

asteroida
21.09.2023 18:40 Potężna asteroida może uderzyć w Ziemię. "Siła 22 bomb jądrowych"

Asteroida Bennu spędza sen z powiek astronomom, którzy dokonali przełomowego odkrycia. Naukowcy podzielili się ze światem nie tylko informacjami o pędzącym w stronę Ziemi i stwarzającym wielkie zagrożenie dla naszej planety obiekcie, ale także dacie, kiedy najprawdopodobniej nastąpi uderzenie. Uderzenie, którego moc porównuje się do 22 bomb atomowych. Kiedy zatem według specjalistów asteroida Bennu zderzy się z Ziemią?

teleskop jamesa webba
19.09.2023 12:17 Teleskop Webba uchwycił coś niesamowitego. Spektakularne zdjęcie kosmicznego "noworodka"

Kosmiczny Teleskop Jamesa Webba uwiecznił niesamowity obraz. Na nowym zdjęciu z teleskopu widać tzw. obiekt Herbiga-Haro. Chodzi o obszar otaczający gwiezdnego “noworodka”. Spektakularne zdjęcie obiegło świat i wzbudziło ogromny zachwyt. Jak wygląda?

rakieta
18.09.2023 10:47 Polska rakieta Perun znów szykuje się do lotu. To wstęp do podboju kosmosu?

"Zbudowaliśmy największą w historii polską rakietę i chcemy spełnić marzenie o polskich lotach w kosmos. Pierwszy lot rakiety suborbitalnej Perun jest ogromnym krokiem w kierunku realizacji tego marzenia" - informowała niedawno firma Space Forest. Pierwsze testy przebiegły pomyślnie. Teraz nadszedł czas na drugi lot Peruna.

nasa
14.09.2023 08:30 NASA ujawni raport o UFO. „Zapotrzebowanie na odpowiedzi jest duże”

W czwartek 14 września br. o godzinie 16:00 czasu polskiego NASA udostępni wyniki badań zespołu badawczego, który zajął się kwestią niezidentyfikowanych zjawisk anomalnych. “Wiemy, że zainteresowanie opinii publicznej UAP jest duże i że zapotrzebowanie na odpowiedzi jest duże”, powiedział jeden z ekspertów ds. badań w Dyrekcji Misji Naukowych NASA, Daniel Evans. Podpowiadamy, gdzie oglądać konferencję.